© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Hun er direktør for en anerkjent kunstmesse: Slik bor hun med kunsten

Gjennom jobben som direktør for CHART – Skandinavias store kunstmesse – har Julie Quottrup Silbermann full kontroll på samtidskunsten. Hun trekker frem Oslo som en ledende by for kunst i det offentlige rom. Hjemme samler hun på kunstverk som skjuler små hemmeligheter.

Julie Quottrup Silbermann skuer bakover. Vi sitter ved spisebordet hun har arvet, i hennes toromsleilighet med utsikt mot Øresund. På veggen henger drømmende, moderne fotokunst av Astrid Kruse Jensen, og rett overfor – farfarens svennestykke fra 1938, et verk i farget glass med teksten «Nimb».

– Kunst har vært en del av oppveksten min. Foreldrene mine tok meg ofte med på utstillinger og museer, men den gang fantes det ikke like mange gallerier som i dag. Vi hadde heller ikke særlig mye kunst hjemme, de kjøpte imidlertid et litografi av Wilhelm Freddie en gang. Ellers opplevde vi kunsten ute, på utstillinger, sier hun med et smil.

LES OGSÅ

Siden 2022 har Julie Quottrup Silbermann vært direktør for CHART – den årlige kunstmessen og kulturfestivalen som har vært med på å gjøre København til Skandinavias viktigste kunstby. I år arrangeres CHART for 13. gang, fra 28. til 31. august. Dette er tredje gang Julie inviterer kunstinteresserte til Charlottenborg, der noen av Skandinavias ledende gallerier viser frem det beste de har akkurat nå.

Veien til et liv med kunstformidling gikk via Paris.

– Jeg studerte fransk ved universitetet og tok kunsthistorie som sidefag. Da jeg flyttet til Paris, merket jeg fort at det var kunsten som trakk mest – ikke språket. Jeg kunne ikke helt se for meg å undervise på videregående, så jeg valgte heller å fordype meg i kunsthistorie, moderne kultur og kulturformidling, med særlig fokus på samtidskunst. Da falt alt på plass, forteller hun.

Siden har hun jobbet med noen av Danmarks mest kjente gallerister, som Nils Stærk og Martin Asbæk.

– Hvordan opplever du kunstscenen akkurat nå?

– Den er ikke like enkel som før. Noen av galleriene sliter i en urolig verden. Men kunstnerisk skjer det mye spennende. Performancekunsten vokser, og grensene mellom kunst og design blir stadig mer flytende. Kunst, mote og arkitektur smelter sammen, og man leker mer og blander uttrykkene. Mondrian og Yves Saint Laurent gjorde det for 50 år siden, så det er ikke noe nytt – men de siste fem årene har det virkelig tatt fart. Når vi samarbeider på tvers, står vi sterkere.

Og trekker du for eksempel kunsten inn i moteverdenen, når du et nytt publikum. Det er inspirerende, sier hun.

– Du reiser mye – hvilke kunstopplevelser har gjort sterkest inntrykk på deg det siste året?

– Det første jeg kommer på, er Rothko-utstillingen på Nasjonalmuseet i Oslo, som viste papirarbeidene hans. Rothko jobbet med papir gjennom hele karrieren, og på grunn av sykdom ble han etter hvert oppfordret til å bruke mindre krevende materialer og formater. Mange av verkene er montert på lerret, og de har samme kraft som de mer kjente oljemaleriene. Fargene står nærmest og dirrer. Det traff meg veldig, forteller hun.

Også i det private spiller kunsten en viktig rolle – hun har nøye utvalgte verk i ulike uttrykk.

– Kunsten jeg omgir meg med, må ha noe forstyrrende ved seg – noe som gjør at du forblir nysgjerrig. Hva er egentlig god kunst? Det skal ikke bare være dekorativt – det må ha dybde og lag. Et godt kunstverk vokser på deg. Kanskje forstår man ikke helt hva det er som fenger ved et bestemt verk, men det er nettopp dét som gjør det spennende.

På fjorårets CHART introduserte hun en ny, kuratert salgsutstilling med verk til under 30 000 kroner – målet var å gjøre det enklere for førstegangskjøpere å komme i gang med å samle kunst. I år vil de blant annet rette fokuset mot kunst i det offentlige rom, med samtaler og performance som strekker seg helt ut i bybildet.

– I år kan det hende vi beveger oss helt ned i Københavns metro. Vi har et omfattende program som er åpent og gratis for alle. Kunst har jo ofte hatt et litt elitært stempel, og mange tenker fortsatt at kunstverdenen er for de få. Men mitt råd er å bare kaste seg ut i det.

– Selv lar jeg meg inspirere av Oslo – som virkelig er et forbilde når det gjelder kunst i det offentlige rom – som Louise Bourgeois’ skulptur ved Astrup Fearnley-museet, nesten hundre skulpturer i Ekebergparken, blant annet av Elmgreen & Dragset, og lysinstallasjoner av Pipilotti Rist. Og så har du Kistefos, en times kjøretur nord for byen. Oslo er virkelig noe helt spesielt, sier CHART-direktøren.

LES OGSÅ