© Birgitta Wolfgang Bjørnvad/The Sisters Agency. Styling: Barbara Fuglsang Gay/Rhubarb Studio

Bente og Lutz har kombineret mallorcansk stil og banebrytende modernisme i deres kunstfylte villa

Ro, natur, kunst og design står i sentrum for designer Bente Houmann Andersen og arkitekt Lutz Reimers sin oase i Costa de los Pinos på østkysten av Mallorca. Den rene og rustikke middelhavsstilen danner rammen rundt deres unike samling av modernistiske møbler, skulpturer og kunst.

Når en designer og en arkitekt forelsker seg i Mallorca og flytter inn i en spansk finca, kan man forvente et hjem der det lokale og autentiske smelter sammen med det personlige og moderne. Og huset til det dansk-tyske paret Bente Houmann Andersen og Lutz Reimers, bak gylne steinmurer og grå skodder, skuffer ikke.

Med noen få, men gjennomtenkte grep har de fått inn mer lys og skapt bedre romfølelse i den opprinnelige arkitekturen fra 1998.

Kritthvite vegger setter tonen og gjør den lokale byggestilen til en rolig bakgrunn, der banebrytende modernisme, vintageklassikere og kunst får spille hovedrollen. Med møbler som Eileen Grays elegante Monte Carlo-sofa, Jørgen Høvelskovs skulpturelle Harpe-stol og et spisebord laget av en lokal snekker, kombinerer de funksjon og eleganse med et rustikt middelhavsmiljø.

LES OGSÅ

Minimale endringer med store gevinster

Den fine balansen mellom det enkle og det levende fortsetter ute i den syv mål store hagen. Der har paret skapt miljøer som matcher husets stramme uttrykk, men som samtidig gir plass til stemningsfulle soner. Huset på 270 kvadratmeter ligger i den naturskjønne regionen Costa de los Pinos, og der tilbringer de vintermånedene. Sommeren deles mellom Danmark og Hamburg, hvor paret har bodd i mange år.

– Første gang vi besøkte Mallorca, var i januar 2014. Da leide vi en vakker finca. Vi skjønte imidlertid raskt at vi trengte et hus som var bedre egnet for kalde dager, hvis vi skulle være her om vinteren. Da måtte det ha doble vinduer, isolasjon og mulighet for oppvarming. Det høres kanskje rart ut for dem som bare har besøkt øya om sommeren – men det var naturen, stillheten og roen vi falt pladask for, forteller Bente. Allerede fire måneder senere kjøpte de huset på østkysten, der klimaet er mildere enn på vestsiden av øya.

– Som skandinav er man avhengig av lys, og det var helt naturlig for oss å prioritere store vinduer. Når solen står lavt om vinteren, får vi det mest fantastiske lyset inn i huset, og terrassen blir god og varm. Peisen bruker vi mye – men mest for kosens skyld, sier hun. De gjorde få endringer før de flyttet inn. Men akkurat lyset ville de ha mer av, og derfor satte de inn et stort, rundt vindu i stuen. De fjernet også en vegg for å få et større kjøkken, som Lutz tegnet og fikk laget av en lokal snekker.

Skapfrontene er lyseblå – inspirert av de blåaktige gulvflisene de valgte å beholde i hele huset. De satte inn en ny peis, pusset opp badene og bygget en utedusj, som er i bruk hele året. Bentes bakgrunn som designer, med eget firma og prosjekter som har brakt henne til blant annet Japan, Canada, Namibia, Russland og Italia – og Lutz’ liv som arkitekt – preger naturlig nok huset.

– Det er selvfølgelig en stor fordel at Lutz er arkitekt, med tanke på å se muligheter, finne løsninger og holde oversikt over kostnader. Vi har dessuten en felles lidenskap for kunst, og det er en viktig del av både livet og innredningen vår. Møblene har vi samlet gjennom flere tiår – de er ikke kjøpt med dette huset i tankene, forklarer Bente. Med årene har arbeidslivet endret seg, og paret har fått mer tid til å være på øya. Nå kan de nyte hagen, lage mat, lese, tegne og gå lange turer på øde strender med Sokke og Selma – de to myndene deres.

– I dag er vi mest på Mallorca. Vi elsker livet her med sol, gode restauranter, venner, deilige råvarer og masse fersk fisk og skalldyr, sier hun. Natur og hage betyr mye for dem begge. Det fantes allerede flere hundre år gamle oliventrær på tomta , og de har plantet flere: Nå har de 67 oliventrær i tillegg til mandeltrær, johannesbrødtrær, sitron-, fiken- og appelsin- trær – samt meterhøye sypresser og palmer. Hagen er inspirert av landskapet rundt, der trærne står med presis avstand – og skaper en rytme som går igjen på eiendommen, i hjemmet og i livet deres på øya.

LES OGSÅ