Ifølge den finske keramikeren Karin Widnäs’ to sønner har hun overnaturlige evner.
Selv erkjenner hun at hun har en sterk intuisjon og er nærmest utstyrt med øyne i nakken. Kanskje var det de evnene hun tok i bruk da hun i 1994 bestemte seg for å takke ja til det som ble en stor forandring i livet.
Da var hun i slutten av 40-årene og skilt fra barnas far. Hun hadde bodd i Helsinki hele livet og aldri sett for seg å bo noe annet sted.
Likevel nølte hun ikke da direktøren for selskapet Fiskars tilbød henne å bli en del av en kommende kunstnerkoloni på selskapets hjemsted, et par timers kjøring vest for Helsinki.
Etter mer enn 300 år hadde nemlig Fiskars flyttet produksjonen fra sine gamle lokaler, og lokalsamfunnet trengte nye bein å stå på. Løsningen ble å la stedet huse Finlands mest talentfulle kunstnere og kunsthåndverkere. Karin Widnäs sto høyt på den listen, og da hun besøkte stedet, var hun ikke i tvil om at hun hadde kommet hjem.
– Jeg føler at jordenergien er veldig sterk her, og jeg bruker den til å designe og jobbe hardt hver eneste dag, ler hun.
Keramiske vegger, gulv og møbler
Karin Widnäs byttet ikke bare by med land, hun kvittet seg også med det meste av det hun eide. Bare det mest nødvendige og uunnværlige, som gjenstander hun hadde arvet, og keramikksamlingen ble med.
Resten ga hun til sønnene.
– Da sønnene mine ble voksne, ble jeg også voksen. Og jeg ville så gjerne ha en ny start på mine premisser. Derfor er innredningen her enkel og ren – helt annerledes enn leiligheten i Helsinki. Jeg hadde praktisk talt ingenting da jeg kom hit. Litt etter litt fant jeg de riktige tingene, for jeg gjorde ikke huset ferdig med det samme. Det tok ni og et halvt år før jeg hadde bestemt hvordan jeg ville ha det. Det viktigste var å bygge mitt eget verksted og hjem, forteller hun.
Årsaken til at hun ikke valgte å flytte inn i en av de mange leilighetene Fiskars hadde, var at hun helt fra starten av visste at hun ville bruke keramikken sin i den nye boligen og ønsket å samarbeide med arkitektene.
– De forsto imidlertid ikke hva jeg snakket om. Så jeg bestemte meg for å vise hva keramikk kunne gjøre i arkitektur – unike fliser til vegger og gulv, servantskap og så videre. Ting som jeg lager i dag. Jeg støpte til og med murstein til huset.
Hun ønsket seg et verksted og et hjem som helst skulle være tilknyttet hverandre, men ikke være samme huset, men utenom det fikk arkitekt Tuomo Siitonen frie tøyler. Verkstedet kom først, og Karin bodde på kontoret mens selve boligen ble bygget.
– Jeg var hele tiden involvert i byggeprosessen. Fra start til slutt. Jeg fulgte med på alt og gjorde endringer hvis jeg ønsket det. Tuomo Siitonen så det tydelig på meg om forslagene hans ikke falt i god jord ... Han involverte meg for eksempel alltid når vi skulle lage en spesiell vegg eller et gulv, og jeg fikk ideer umiddelbart. Det er noe jeg, til min store glede, alltid gjør. Hvis jeg hadde kommet i gang tidligere i livet, ville jeg ha startet en fabrikk!
Resultatet ser fra utsiden ut som ett stort hus, men innvendig viser det seg å være to separate bygninger delt av en overbygd terrasse.
– Det faktum at det tok ni og et halvt år gjorde at jeg forenklet det inne. Jeg rørte ikke utsiden, den ser ut slik arkitekten tegnet, men innvendig gjorde jeg det litt annerledes, for jeg trengte bare det mest nødvendige. Årsaken til at det tok så mange år, var at jeg ikke hadde råd til å gjøre alt ferdig. Jeg prøver å fortelle unge mennesker at de ikke trenger å skaffe seg alt med en gang. Det er bedre å la ting gå sakte og bo på stedet, for det er da ideene kommer til deg.
Naturen utenfor slår alt annet
Boligen er nøktern og det er bare et bad og toalett, et soverom og en stue. For det er ikke funksjonene som gjør det til et hjem for Karin Widnäs.
– Et hjem for meg er først og fremst omgivelser jeg selv har skapt, det inneholder både egne verk og verk laget av kunstnere jeg setter høyt. Det er dette, sammen med roen jeg finner her i Fiskars, som gjør det til mitt hjem.
Roen finner hun ved peisen i stuen og på soverommet. Begge steder er det hvitt som dominerer, og det samme gjelder badet.
– Hvitt gjør det mulig å ha andre farger, og hvitt passer godt sammen med tregulvene og stemningen i rommet. Terrakottafargen går også igjen. Jordsmonnet her i Finland er rikt på jern, og det er derfor leirgodset får denne røde fargen når det brennes. Fargen passer også godt til tre.
Hun forklarer at innredningen er styrt av hennes estetiske sans samt en bevissthet og respekt for naturen.
– Jeg ville gjøre det enkelt, og jeg synes det er finere å vise naturen uten- for enn å ha masse planter inne. Jeg har også valgt møbler tegnet av de beste designerne her i Fiskars, som spisebordet og lampene.
Forbipasserende på døren
For planen om Fiskars Village lyktes, og i 30 år har den vært hjemsted for en rekke kunstnere og designere. Men selv om landsbyen er fantastisk på en maidag, når alt står i knopp, er det barskt her om vinteren. Det positive er at snøen er hvit som ... snø, og ikke grå som i Helsinki. Men de 25 centimeterene som falt i slutten av april, er en påminnelse om den lunefulle naturen. Hun understreker at slike forhold ikke passer alle. Man må ta seg tid, og man må gi det minst ett år for å se om man har den utholdenheten og tålmodigheten som skal til. Selv visste hun at hun hadde det.
– Jeg har vært tålmodig helt fra jeg var barn. Men å gjøre dette, flytte til et helt nytt sted, bygge når man aldri har bygget før ...? Jeg har lært mye, og nå kan jeg dele erfaringene jeg har gjort meg.
Erfaringene ga henne mot til å gå i gang med enda et prosjekt, og hun ba Tuomo Siitonen om å bygge et keramikkmuseum. I begynnelsen banket det nemlig forbipasserende på døren som ville se det vakre huset hennes, og da benyttet hun anledningen til å stille ut arbeidene sine. Det ble imidlertid mye rot, så løsningen ble den selvstendige museumsbygningen KWUM, som er forbundet med husets terrasse via en lang gangbro.
I tillegg til å være tålmodig er Karin Widnäs også en selverklært arbeidsnarkoman, og for henne er det ingen tvil om hvordan man «kommer hjem».
– Først og fremst er det viktig å ha en drøm. Og drømmen må ha et mål. Begynn å jobbe mot det. For ingenting er gratis, du må jobbe mye hvis du vil forandre livet eller oppnå noe. Ha drømmer, det er mitt motto.