© Niklas Hart

Oslo-hjemmet er renovert med fokus på varige løsninger og naturmaterialer

Når du trer inn i leiligheten til Stuart på Fagerborg i Oslo, slår kontrastene i den stenkledde portalen mot deg. De er der for en grunn og gir deg et hint om hva som er i vente.

Nytt og spennende prosjekt

Varselet fra Finn var perfekt. «Leilighet på Jessenløkken. Oppussing».

– Jeg var på utkikk etter en bolig som lå akkurat her, som jeg kunne renovere og sette mitt eget preg på, sier Stuart Stock.

Resultatet skulle bli en miks av Stuarts egne smakspreferanser og historie, og interiørarkitekt Cecilie Claussens boligfilosofi og praktiske ideer. Det avgjørende grepet var, tidstypisk nok, å åpne opp.

© Niklas Hart

Opprinnelig kommer Stuart Stock fra England og har studert og jobbet i London, Amsterdam og Brussel, men det er i Oslo han vil bo.

© Niklas Hart

Over spisebordet henger en kobberversjon av den klassiske konglelampen designet av Poul Henningsen.

Smarte løsninger inviterer lyset inn

Kjøkkenet ble flyttet inn i stuen, det gamle kjøkkenet ble gjesterom og kontor, og døren mellom entré og stue ble erstattet av en dobbelt så bred åpning.

– Det den store portalen gjør er å binde leiligheten sammen. Før var det mørkt og vanskelig å orientere seg her. Nå faller lyset fra stuen inn i hallen, og når soveromsdøren står åpen, får vi også gjennomlyset, forklarer interiørarkitekten.

© Niklas Hart

Kjøkkeninnredningen er levert av Hamran. Kjøkkenøya har fronter av heltre eik, mens benkeskapene er holdt i hvitt for nettopp å la øya tre tydelig frem.

"Vi ville at mønsteret skulle poppe"

Portalen er kledd i arabescato-marmor, en stentype som har mer kontrastrikt spill enn den mer kjente typen fra Carrara. Du trenger ikke være geolog eller skulptør for å merke forskjell, marmoreringen i stenen nærmest insisterer på å bli sett.

– Vi ville at mønsteret skulle poppe. Åpningen mellom rommene kunne også vært kledd i gips, for ingen trenger en marmorportal, men materialet er veldig fint, og er man opptatt av omgivelsene sine kan det være et riktig valg, sier Claussen.

© Niklas Hart

Stuarts forkjærlighet for skandinavisk design kan spores overalt. Skaugumbestikket har fast plass i den øverste skuffen.

© Niklas Hart

Leiligheten er bygget opp på nytt, med tydelig innslag av naturmaterialer, bl.a. brede Dinesen-gulv og Hamran-kjøkken. De profilerte taklistene spiller videre på arkitekturen.

© Niklas Hart

Det ene høyskapet er utstyrt med hyller i heltre eik på innsiden. Skapet er grunnere enn man forventer for at skapene på det lille badet vegg-i-vegg skulle kunne romme mer, blant annet en vaskemaskin.

Løsninger som varer

Og nettopp for estetikkens – og sammenhengens – skyld, dukker den erkeklassiske stenen opp igjen andre steder; som en vertikal frise på soverommet, som innramming rundt vedovnen i stuen, på store deler av badet.

Forresten dreier det seg kanskje også litt om etikk:

– Målet var at løsningene skulle være varige. Da må man inn med materialer som tåler tidens tann, og det gjør naturmaterialer. Dessuten handler det ikke bare om hva materialet tåler, men om hvordan man ønsker å bo. Det ultimate er å slippe å pusse opp bare fordi man vil endre. Vi må lage gode løsninger, ikke bare for oss selv, men for hele flokken, mener interiørarkitekten.

© Niklas Hart

Tiki-sofaen av Andreas Engesvik for Fogia står nærmest midt i rommet. Slik kan dens karakteristiske former oppleves fra alle kanter. I bakgrunnen sees Pantons gulvlampe Panthella.

© Niklas Hart

Marmoren dukker opp flere steder i leiligheten, her som innramming rundt vedovnen i hjørnet. Stolen Ring Chair er designet av Nanna Ditzel i 1954, og er ett Stuarts favorittmøbler fra Scandinavian Design-perioden.

© Niklas Hart

Maleriet av Bjarne Melgaard og palisanderskjenken Hertug, designet av Fredrik Kayser, var begge objekter som måtte få en fremtredende plass etter ombygningen av leiligheten.

Kunst som pryder veggene

Tankegodset er jo ikke nytt. Trolig hadde arkitektene bak kvartalene her på Fagerborg også et langt tidsperspektiv. Her har folk tross alt bodd i hundre år allerede, og nå er det altså Stuarts tur. Mens selve romfordelingen var styrt av vinduenes plassering, var innredningen styrt av enkelte kunstverk og møbler Stuart hadde med seg fra sin forrige leilighet på Torshov.

– Jeg ville at de to store Melgaardene skulle snakke sammen, og ikke bli forstyrret av en diger tv-skjerm. I tillegg var både Tulipbordet og Kayser-skjenken must-haves. Ettersom disse objektene er store og krever sin plass for å skinne, ble konsekvensen at vi måtte forsake litt oppbevaringsplass, sier Stuart.

© Niklas Hart

Marmoren opptrer også på soverommet, ved enden av skyvedørsgarderoben. Gardinene består av et tynt og et tykkere tekstil, slik at lysmengden lettere kan reguleres.

© Niklas Hart

En kinesisk skjermvegg har blitt tilpasset slik at den nå utgjør en sjeldent dekorativ sengegavl.

© Niklas Hart

Stuart Stock er svak for skandinavisk design, men sper gjerne på med maksimalistiske elementer, som denne engelske støpejernsradiatoren.

Skandinavisk maksimalisme på sitt beste

Det ene maleriet henger over palisanderskjenken, det andre pryder kortveggen i stuen. Tv-en er hensatt til kroken, og på de ledige flatene i allrommet sirkulerer utvalgte keramikkobjekter.

Stuarts forkjærlighet for den skandinaviske designtradisjonens enkle og rene formspråk er åpenbar, men innimellom dukker det opp noen formmessige krumspring som bekrefter hans flørt med maksimalisme.

© Niklas Hart

Gjesterommet benyttes også som hjemmekontor. Rommet er malt i Dusky Blue fra Jotun, og oppleves som et litt annet sted i leiligheten.

© Niklas Hart

På motstående side ses messinglampen fra utgjør en varm kontrast i det blå rommet, også når den er avslått.

Vakre detaljer

Fra lukkede skapfronter kan han trekke frem både venetiansk, farget glass og avantgardistisk Marcel Wanders-porselen. Det aller tydeligste kontrasten til det skandinaviske innredningsregimet er imidlertid valget av de viktorianske støpejernsradiatorene. De er også det tydeligste eksempelet på Stuarts engelske touch.

– Helt siden jeg var liten har jeg vært fascinert av slike radiatorer, som fortsatt er ganske vanlige i store engelske hus. Jeg synes virkelig de tilfører noe til leiligheten. De er fine, men også litt sprø, er de ikke?

© Niklas Hart

Ved å åpne opp mellom entré og allrom, har leiligheten blitt lysere, luftigere og mer oversiktlig. På hver side av marmorportalen henger messinglampen Juniper fra Kvänum.

© Niklas Hart

Sofia Karyofilis metallskulptur Etter Tørke er spesielt tilpasset nisjen der det tidligere hadde stått et skap.

© Niklas Hart

De blå garderobefrontene er minimalistiske, men listverk og karmer er tro mot byggets arkitektur.

© Niklas Hart

Badet er lite, men effektivt. Benkeplaten og servanten er i sin helhet bygget av marmor. Også dusjnisjen er kledd i marmor, alt levert av Allstein. Skapene kan synes grunne, men ettersom de stjeler volum fra kjøkkenet på den andre siden, er det bl.a. plass til en 60 cm dyp vaskemaskin her.