© Birgitta Wolfgang Bjørnvad / The Sisters Agency

Christian og Stevens leilighet gikk fra blankt lerret til et hjem med dramatisk atmosfære

Med utsikt over fontener og brosteinsbelagte gater på Frederiksberg i København har Christian Barsøe og Steven Matthe innredet en herskapsleilighet som både er personlig og dramatisk, og samtidig har en kunstnerisk nerve.

Det finnes hjem der eierne og de arkitektoniske rammene føles som skapt for hverandre, og Christian Barsøes og Steven Matthes over to hundre kvadratmeter store leilighet på Frederiksberg er et av dem. Det virket nærmest skjebnebestemt at de skulle overta en eldre dames hjem med atelier og utsikt over brostein og fontener. Med respekt for historien og uten tanke om en tematisk sammenheng har de skapt en hjem som speiler deres lidenskap for kunst – estetikken føles både intuitiv og maskulin.

Kontrasten mellom mørke og lyse, blanke og rustikke overflater, tekstiler, messing, tre og skinn skaper en dramatisk atmosfære. Det kommer særlig til uttrykk i det mørke kjøkkenet, der fronter og benkeplater er av stål som er blånert, en behandling som gir sotaktige, matte og elegante overflater. Uttrykket er malerisk og gir også assosiasjoner til Steven Matthes egen kunst, han bruker blant annet blekk, papir, lerret og tekstiler.

– Steven lager kunst på bestilling, slik at du kan tilpasse størrelse og fargekomposisjon til boligen. På samme måte har han laget kunst til leiligheten etter at den ble møblert. Vi prøver å blande minner fra reiser og verker fra andre kunstnere slik at hjemmet vårt ikke føles som et galleri eller en kulisse, forteller Christian.

Et blankt lerret

Christian jobber som rådgiver, mens Steven er kunstner. Han har studert kunst, litteratur og idrett ved Universitetet i Erfurt i Tyskland. Dette reflekteres i verkene hans, der fargevalg, stemninger og motiver er inspirert av menneskekroppen, litteratur og historie, og det har gitt ham et publikum både lokalt og via Instagram, også i Norge, Sverige, Tyskland, USA og Canada.

– Vi trengte mer plass og et atelier til Steven og kunne nesten ikke tro vårt eget hell da vi fant denne leiligheten. Det hadde bodd en dame som selv var kunstner her, og et av rommene var hennes arbeidsrom – i dag er det Stevens. Mye var på en måte allerede på plass da vi flyttet inn, forteller paret.

Listen over ting de falt for ved leiligheten, er lang. De store rommene med stor takhøyde, utsikten mot trærne og fontenene ved Sankt Thomas Plads. Samt mange originale detaljer – som stukkaturtak, massive skyvedører og utskårne søyler. Motivene i stukkaturen er palmeblader, blomsterborder og fakler, inspirert av den vestindiske øya Sankt Thomas (dansk koloni frem til 1917). Mønstrene har de valgt å gjenta i noen av møblene de har fått laget.

– Det vi likte aller best, var at leiligheten i lang tid hadde vært urørt. Den hadde sitt opprinnelige lille bad uten dusj, og kjøkkenet hadde oransje korkgulv. Den var akkurat det vi ønsket oss – et blankt lerret, sier Christian og Steven.

LES OGSÅ

De brukte ett år på renoveringen og fokuserte på å bevare mest mulig av det originale, som skyvedører, vinduskarmer og -glass. Flere vegger ble revet for å åpne kjøkkenet og bygge et større bad med dusj og badekar. Den opprinnelige gangen ble fjernet, de valgte i stedet åpninger i veggene for å knytte rommene sammen. Hele leiligheten fikk nytt lyst parkettgulv, og det gamle spiskammeret ble gjort om til vaskerom.

På mange måter fremstår leiligheten med sine ulike stilarter som et personlig kunstverk. For paret er det viktig at hjemmet reflekterer hvem de er – noe som Stevens kunst, de fulle bokhyllene og deres felles lidenskap for kvalitet vitner om.

– For oss handler god design om historie og materialer som bare blir vakrere med tiden. Skinn, naturstein og noen tekstiler blir jo finere med årene. De fleste tingene har vi funnet på reiser, og det kan gå sport i å finne gjenstander vi kan ta med hjem. Vi har aldri hatt en bestemt designer eller stil i tankene. Mange av møblene er eldre dansk design, belysningen er fra franske og italienske produsenter, men vi har også møbler som er kjøpt brukt. Kunsten som ikke er laget av Steven, har vi stort sett tatt med oss hjem fra reiser – særlig fra Marokko og Sørøst-Asia. Det er kanskje ingen tydelig sammenheng, men alt har en historie og betyr noe for oss.

Det blanke lerretet har blitt et hjem

De har bevisst valgt ulike farger på rommene. Soverommet er lyst og behagelig, kjøkkenet mørkt og stemningsfullt, mens kontoret er dypgrønt og innbydende. De har selv stått for innredningen, mens de har latt et entreprenørfirma ha kontakt med håndverkerne. Likevel har de vært involvert i noen detaljer og dro til og med til Bergamo i Italia for å velge benkeplate til kjøkkenet.

– På badet valgte vi en brasiliansk kvartsitt, som har et uttrykk som minner om marmor, men tåler rengjøringsmidler selv om det er naturstein. Til kjøkkenet valgte vi en matt, svart granitt som tåler det meste og ikke får skjolder. Valgene er gode eksempler på hvordan vi aldri har sett funksjonalitet og estetikk som motsetninger.

I noen tilfeller har imidlertid estetikken veid tyngre enn det praktiske, som i valget av kjøkkenfronter. De er laget i blånert stål, noe som gir et kraftfullt, maskulint uttrykk, men er følsomt for store mengder vann. På samme måte visste de at et skrivebord med skinnplate over tid ville få riper og merker fra kaffekopper.

– Men det er nettopp bruken som gjør det vakrere. Mange av løsningene vi har valgt, er kanskje dyre å anskaffe, men de er laget av materialer som varer lenge og ikke trenger å byttes.

Det blanke lerretet har blitt et hjem – et sted hvor omgivelsene gradvis utvikler motiv og patina.

LES OGSÅ