Kjære leser,

Hjemmesiden vår støtter dessverre ikke Internet Explorer 11. Får å få den beste opplevelsen på hjemmesiden og av vårt innhold, vil vi be deg om å bruke Edge, Chrome, Safari, eller andre, nyere browsere.

Med vennlig hilsen,
BO BEDRE

I arkitektparets bolig står kunsten i fokus

Bli med inn i Oslo-hjemmet hvor interiøret er levende; bilder bytter vegg, skulpturer flyttes og nye farger kommer til.

© Niklas Hart

Gardinene gir rom for privatliv og virker lunende og lyddempende. Nora og Stian mener at gardiner i full høyde bidrar til å balansere det avlange rommet. Det lille knallrøde sidebordet Shanghai Tip Side Table av Patricia Urquiola for Moroso er stuens andre fargesterke innslag, et friskt og karaktergivende element. Lampen Pion er av Bertjan Pot for Hay, mens sofaen er en nå utgått modell fra Arflex.

Blikk for kunst

Norsk samtidsfotografi og afrikanske skulpturer representerer ulike verdener. Småsjasket, italiensk design og minimalistisk møbelsnekkeri har hver sin estetikk. Men hjemme hos Nora og Stian Hagfors henger liksom alt sammen likevel.

© Niklas Hart

© Niklas Hart

Stuen er hovedsakelig holdt i naturlige materialer i en nøytral palett, med et par hederlige unntak. Først: Lenestolen Pecorelle av Cini Boeri i 1972 fra Arflex er ikke bare fargesterk, men har et morsomt og overraskende formspråk. Sofabordet Guéridon Bas er av Jean Prouvé i 1944 og krakkene Cork er av Jasper Morrison i 2004, alt produsert av Vitra. Verket på veggen er en Cut-out av norsk-tyske Yngve Holen. Lysskinnen i taket er fra Supermodular Lighting. // Den japanskinspirerte benken i oljet Douglas gran har Nora designet selv, og fått produsert av LUN Furniture. Den brukes vekselvis som dagseng, TV-benk og podium for planter og skulpturer, som disse fra Tsjad.

En gul tråd

Kanskje er det den tilsynelatende gjennomkalkulerte fargepaletten som skaper den ettertraktede helheten?

Som det gule fra rekkverket på utsiden, som dukker opp på garderobeskapet i entreen, og igjen oppe på badet. Blåtonene som spiller inn her og der; på lenestolen i stuen, kommoden i andre etasje, blusen til kvinnen på veggen.

Kanskje stikker det dypere. Finstemmingen av interiøret var bare den foreløpige sisteetappen av et langt løp.

© Niklas Hart

Peisen er plassert sentralt i huset, og utgjør et av stuens mange blikkfang. På baksiden sees den spesialbygde garderoben i gul Valchromat.

Drømmen om noe eget

– Ettersom vi begge er arkitekter, på hvert vårt område, hadde det lenge vært en drøm å finne en tomt hvor vi kunne samarbeide om å bygge noe eget som passet våre ønsker og behov, sier Nora.

Utgangspunktet var den store hagen som hører til tomannsboligen de hadde rehabilitert. Paret ønsket å bygge så stort som reguleringsplanen ga rom for, og husets form ble deretter: Rektangulær. To etasjer, kjeller, og flatt tak, kort oppsummert. Selve stilen er ikke like lett å definere. «Ikke akkurat supermoderne», og «røtter i modernismen», sier Stian selv om huset.

© Niklas Hart

© Niklas Hart

Kontorkommoden fra USM i entreen er en plattform 2 for en skiftende utstilling av dekorative, iblant funksjonelle, objekter. // Lysinfall var viktig for familien, og langsiden mot hagen og gaten består for en stor del av glass. Her kan hva som helst gro.

Godt samarbeid

Det var naturlig at det ble han som tegnet bygget, tok seg av det tekniske og ellers fulgte opp byggeprosessen. Nora konsentrerte seg om innvendige materialer, belysningsplan og spesialinnredning. Planløsningen og de overordnede grepene var de sammen om.

– Det er veldig lett for oss å jobbe sammen. Vi har samme smak og samme ønsker. Og er vi uenige, møtes vi et sted i midten veldig raskt, sier Nora.

© Niklas Hart

Allerede i entreen vitner finurlige objekter om at det her bor kunstinteresserte mennesker. Portrettet er av Marius Ektvedt, bronsehodet er blitt med hjem fra Nigeria, mens keramikken er fra Ikea. Garderobeskapet i gul Valchromat er plassbygget.

Forkjærlighet for betong

Men iblant finnes det ingen steder «i midten». På gulvet i andre etasje, for eksempel.

– Der vant arkitekten dessverre, jeg synes fortsatt at leggeretningen skulle gått den andre veien.
Men paret kan snakke i kor om det meste, og da helst om de kvalitetene de er mest fornøyd med:

– Vi er veldig glad i eksponert betong. Betongveggen er en del av grunnmuren som strekker seg til andre etasje og kobler etasjene sammen. Den gir huset helhet, råhet og styrke, vi liker særlig hvordan trappen til andre etasje er festet i veggen.

Les også: Rå luksus og solid arkitektur på Stabekk.

© Niklas Hart

Gulvet i første etasje er gjennomgående i terrazzo, også på kjøkkenet. Kjøkkenbordet med svart marmorplate er Octopus av Carlo Colombo fra Arflex, kjøkkeninnredningen med hvit marmor er fra Schüller, og pendelen er fra serien Arrangements av Michael Anastassiades fra Flos.

Lunt og lyst

Allerede ved første trappetrinn, blir en annen kvalitet åpenbar: et mykt lys fra oven.

– Overlyset gir behagelig dagslys uten innsyn. Vi har plassert overlysvinduer over dusjene også, så man kan se på himmelen mens man dusjer. Vi er så fornøyde med de vinduene i dag, at vi ser at de egentlig burde ha vært enda større. Og at vi burde hatt ett på soverommet også.

© Niklas Hart

© Niklas Hart

Det finnes gode betingelser for å drive fotosyntese 3 under Velux-vinduet over trappeløpet. Gulvbordene går på tvers av husets lengderetning, og er resultat av et spørsmål som paret ikke kunne enes om. Kommoden er fra USM. // Trappen opp til annen etasje er festet i betongveggen, og leder opp mot overlyset.

Mens arkitekturen er statisk, er interiøret i større grad levende. Bilder bytter vegg, skulpturer får nye steder å stå, nye farger kommer til. Hypotesen om at arkitektparet navigerer etter et bestemt moodboard, eller en forhåndsdefinert palett, holder ikke.

– Alt er etter magefølelsen! Vi synes det er viktig å bruke forskjellige farger. Vi liker farger.

© Niklas Hart

Stuen i annen etasje er innredet med sofa og puff i serien Strips av Cini Boeri fra Arflex i 1968. Da sofaen, som nå regnes som en klassiker, først ble lansert, vant den den høythengende designprisen Compasso d’Oro. Fargekombinasjonen i rommet er overraskende, men velfungerende! Alle vinduskarmer er i Kebony fra Førre Trevarefabrikk.

Rom for utstilling

Så enkelt, ifølge Nora. Men all kunsten, da? Får de noen gang fornemmelsen av å bo i et galleri?

– Nei. Vi elsker kunst, og har lært barna våre å respektere og passe på det vi har. Kunsten er en del av huset, og noe barna også har tatt eierskap til.

Hvordan velge et kunstverk som står i stil med resten av innredningen? Her får du tips til 5 måter å innrede med kunst.

© Niklas Hart

© Niklas Hart

© Niklas Hart

© Niklas Hart

Innredningen fra Montana på badet plukker opp den gule tråden fra andre steder i huset. Også terrazzoflisene fra Ellingard Naturstein er kjent fra etasjen under. Flisene er fra den tyrkiske produsenten Vitra. Veggspeilet er spesiallaget, mens gulvvarianten er Ikornnes fra Ikea. // Med overlys kan man dusje under åpen himmel, uten å tenke på innsyn. // Husets plan legger opp til siktlinjer på kryss og tvers. Her ser vi i byggets lengderetning, gjennom entreen og inn på arbeidsværelset, som også benyttes som gjesterom. // Den rå betongveggen går gjennom alle tre etasjer, og kobler dem sammen – konstruktivt og visuelt. Arcos Chair er fra Arper.

© Niklas Hart

Utenfor Nora og Stian Hagfors' enebolig på Røa i Oslo lyser et gult rekkverk mot en fasade i brent malmfuru fra Rennebu Sag – et lite frempek om hva som ventes innendørs. Grunnmur, trapper og utvendig platting er i plasstøpt betong.

TIPS! Abonnerer du på vårt nyhetsbrev, får du shoppingtips og designnyheter på mail fra oss hver uke.

Relaterte artikler