Et 70-tallshus med en storslagen historie
På en bakketopp i Vedbæk i Danmark står et storslått 70-tallshus og komplimenterer den omkringliggende naturen. Etter tålmodig ventetid, et lykketreff og en altoppslukende oppussing, står huset igjen som et sant drømmehus.
Av
Maggie Kempinska, 46 år, er billedkunstner, tekstforfatter og grafisk designer. Her er hun sammen med bichon havanais-hvalpen Lilly på 8 måneder.
Maggie Kempinska, som selv står bak all kunsten i huset, er takknemlig for at et postkort endte opp i nytt drømmehjem.
Hvit James Bond-villa
For ni år siden, da Maggie og Jesper Kempinska-Larsen var ute på en av sine sedvanlige skogsturer, falt blikket atter en gang på det hvite «James Bond-huset», som de kalte det. De bodde bare et steinkast unna, men hadde for lengst forelsket seg i det. Nå måtte de gjøre noe.

Drømmehuset er fra 1972. Bygget ind i en bakke op ad en skov. Grunden på 1700 m2 hælder en del, men ender i et fladt stykke, hvor der både er plads til fodbold og solbadning i hængekøjen. Familiens næste projekt er at udskifte værnet på første sal med smalle lodrette trælameller. "Det vil stramme huset op, uden at vi gør vold mod husets oprindelse", pointerer Jesper Kempinska-Larsen.
70-tallshuset som troner på toppen av en bakke, er en hemmelig agent verdig.

Smukke materialer, fine danske nyklassikere og Maggie Kempinskas egne kunstprint byder velkommen i entreen. Lænestol fra &Tradition, designet af Space Copenhagen, sidebord i marmor fra Gubi.
Lekre materialer, fine danske nyklassikere og Maggie Kempinskas egne kunstprint ønsker en velkommen i entreen. Lenestol fra &Tradition, designet av Space Copenhagen, sidebord i marmor fra Gubi.
Det startet med et postkort
Paret forfattet et postkort og foreslo et husbytte eller -salg, og smøg det ned i husets postkasse. Det skulle imidlertid gå hele åtte år før de fikk svar: Nå var eierne endelig klare til å selge.
– Vi hadde det jo helt fint der vi bodde, men da mailen plutselig dukket opp i innboksen, føltes det som skjebnen, sier Maggie, som er kunstner og grafisk designer.

Indgangspartiet havde rustrøde klinkegulve og lysebrune vinduesrammer. I dag er der lagt grå keramiske klinker i 80 x 80 cm fra Kronos Gent, og de er videreført til trappepartiet. Maggies kunst er allestedsnærværende, al kunsten er skabt specifikt til huset.
Inngangspartiet hadde et rust-rødt gulv og lysebrune vindusrammer. I dag er det lagt grå keramiske fliser i 80 x 80 cm fra Kronos Gent, og de løper helt til trappepartiet. Maggies kunst er å finne over alt; all kunsten er nemlig skapt spesifikt til huset.
Mange følelser på spill
En tre måneder lang og tung prisforhandling gikk i gang, men omsider var kjøpet i boks. Og renoveringene kunne starte.
– Vi sto plutselig med et autentisk 70-tallshus over to etasjer, der ingenting annet enn kjøkkenet var blitt byttet ut på 45 år, forteller Jesper, som til daglig innreder hoteller og restauranter.

Kig fra spisestuen mod køkkenet. Rundt om det smukke udtræksbord fra Walter Knoll står stole fra Hay, model Result og Soft Edge. Multi-Lite-lamperne over spisebordet er fra Gubi, og den fine barvogn er fra Stellar Works. På væggen ses Maggies kunstprint.
Det er plass til store middagsselskaper i det nye, utvidede kjøkken- og spiserommet. Bordet er fra Walter Knoll, stolene er Result og Soft Edge fra Hay, mens taklampene er Multi-Lite fra Gubi. Gulvene i første etasje er gjennomgående dekket med store grå keramiske fliser.
Altoppslukende renovering
– Det var rustrøde mursteinsfliser på gulvene, små rom og vegger overalt, synlige ledninger, lave dører og tre ulike typer tregulv i andre etasje. Absolutt alt måtte gjøres.
Paret allierte seg med Jonas Bjerre-Poulsen fra Norm Architects og fikk med det et nytt materialkartotek. Eik, limtre, keramikk, lin, ull og murstein ble grunnelementene i huset, med en fargepalett i svart, hvitt, grått og beige.

– Vi har et grovkøkken i forlængelse med dette køkken, hvor vi roder mere. Derfor kan vi tillade os at skabe ro her med små stilleben og holde alt i samme tone, fortæller Maggie. Design fra Broste Copenhagen, Søstrene Grene, House Doctor og Georg Jensen.
– Vi har et grovkjøkken i forlengelse med dette kjøkkenet, hvor vi roter mer. Derfor kan vi tillate oss å skape ro her med små stilleben og å holde alt i samme tone, forteller Maggie. Design fra Broste Copenhagen, Søstrene Grene, House Doctor og Georg Jensen.
Elegante keramiske fliser
– Vi er spesielt glade i de grå keramikkflisene som Jonas insisterte på, forteller Jesper. – Vi endte opp med å legge dem i hele første etasje, i tillegg til på badene.

Køkkenet og alle skabe i huset er eget design i hvid-pigmenteret eg produceret på Holmris B8's fabrik i Silkeborg. Køkken-øen er skabt af den fineste grå-brune marmor, Piedra Grey, fra E. Nielsen, og vejede omkring et halvt ton. Den krævede ikke færre end otte flyttemænd at få båret op. Lamperne over øen er fra Flos, armaturet fra Dornbracht, og barstolene fra Mater. Belysningen i huset er lavet i samarbejde med Flos, og der er bl.a. brugt lavenergi LED-indbygningsspots.
Opprinnelig besto det nåværende kjøkkenet av tre små rom. Vegger ble fjernet, nye limtredragere satt inn og materialkartoteket byttet ut. Nå står rommet som husets stolthet, med kjøkkenøya i gråbrun marmor som et blikkfangende sentrum. – Øya veide et halvt tonn, vi måtte ha åtte menn til å flytte den inn i rommet, forteller Maggie og Jesper Kempinska-Larsen. Innredningen for øvrig er spesialbygd i eik, med armaturer fra Dornbracht. Lampene er fra Flos.

Fra køkkenet er der gennem to døre direkte udgang til den store terrasse. De smukke hørgardiner, som elegant rører gulvet, er syet af Kvadrat-tekstil. Det indbyggede Pocketskab til at gemme alle de "grimme" ting som kaffemaskine, blendere og juicepresser af vejen var en god løsning, så køkkenet kunne holdes stramt og ordentligt.
Gjennomgående store glassflater inviterer det frodige uteområdet inn i huset. Den omkringliggende naturen la premissene for materialvalgene i huset, som skulle være så naturlige som mulig. Om lyset blir for sterkt, kan elegante gardiner i tekstil fra Kvadrat trekkes for. Barkrakkene er fra Mater.
Inspirert av 70-tallet
Dermed ble de originale rustrøde flisene dekket til. I tillegg ble takbjelkene slipt og pusset, og takene senket for å gjøre plass til innebygd belysning.
– Vi vurderte om vi skulle male bjelkene hvite, men det hadde drept 70-tallsuttrykket og ville vært en skikkelig tabbe, forteller Jesper.

Et kig mod køkkenet fra vinkelstuen, hvor lysindfaldene er altdominerende og den høje reol, New Order, fra Hay fungerer som en moderne sættekasse fyldt med familiens yndlingsobjekter. Indskudsbordet er fra tyske Walter Knoll.
Døråpningen til Maggie og Jespers soverom er laget ekstra stor, for å beholde det luftige uttrykket. Når kvelden kommer, lukkes skyvedøren. Krakken er fra Mater.
Tre rom ble til ett
Det store kjøkkenet besto opprinnelig av tre rom. Her rev de alle veggene og satte i stedet opp to nye limtredragere, som de pigmenterte i den samme «oransje» løden som de øvrige bjelkene i huset.

– Vi ville gerne være tro mod husets oprindelse og alder. Derfor valgte vi at køre en loungy 1970’er-stil i stuen, fortæller parret. Her er Togo-sofaen fra Ligne Roset samlingspunktet, og den ikoniske lampe Arco fra Flos, designet af Archille og Pier Castiglioni, spiller den anden hovedrolle. Trisse-bordene i tre størrelser er af Nanna Ditzel.
– Vi ville være tro mod husets opprinnelse og alder, og valgte å gå for en loungeaktig 70-tallsstil, forteller Maggie om valget av Togo-sofaen fra Ligne Roset, designet av Michel Ducaroy i 1973. Stålampen er Arco, designet av Achille & Pier Giacomo Castiglioni i 1962, fra Flos, mens sofaborden er Trisse, av Nanna Ditzel i 1962 fra Snedkergaarden.

Masser af grønne planter foran de store vinduer henter naturen indenfor i den rummelige stue med åben pejs.
Frodige grønne planter foran de store vinduene henter naturen innenfor i den romslige stuen med åpen peis.
Naturmaterialer gir en rød tråd
I andre etasje ble det også revet vegger, for å gi de to barna store rom, og det ble lagt gjennomgående eikegulv. Dessuten jobbet paret mye med belysningen.
– Den skulle fremheve Maggies kunst, men også mursteinene og husets øvrige og nøye utvalgte materialer, forteller Jesper.

Limtræsbjælkerne, som går igen i hele huset, har familien bevaret i sin oprindelige form og farve. De har blot slebet dem mindre "orange". Det samme gælder garderoben fra 1972. Lampen har parret selv designet i samarbejde med Frandsen Project. For enden af trappen ses en lille Mater-skammel under Maggies grafiske værker.
Trebjelkene som går igjen i hele huset, har familien bevart i sin opprinnelige form og farge. Bjelkene er blitt slepet mindre "oransje". Det samme gjelder garderoben fra 1972. Lampen har parret selv designet i samarbeid med Frandsen Project. På enden av trappen sees en liten Mater-skammel under Maggies grafiske verker.

Et kig gennem sove- og arbejdsværelset. Her ses, hvor lys og luftig atmosfæren er blevet efter renoveringen, og ved at holde sig til få materialer og farver i hele huset.
Et kikk gjennom sove- og arbeidsrommet. Her kan man se hvor lys og luftig atmosfæren er blitt efter renoveringen, og effekten av å holde seg til få materialer og farger i hele huset.
Egen kunst på veggene
– Vi er ikke så glad i så mye pynt og «dill», sier Maggie, som endte opp med å lage helt ny kunst til huset. Nå gjenspeiler den både formspråk og fargepalett i det nye hjemmet.

Badeværelset og gæstetoilettet har samme grå keramiske fliser fra Kronos Gent på 80 x 80 cm som i resten af huset. Badet er bygget op som et koldtvandskar, der sammen med husets sauna og skyllebruser danner en hel spa-afdeling. Her dyrkes der selvforkælelse og velvære. Armatur er fra Dornbracht. Vaskeskab er eget design udformet hos Holmris B8. Spot fra Flos og marmorlampe fra New Works.

De store grå flisene fra første etasje er innlemmet også i baderommene, for å få et helhetlig uttrykk. Servantskapet har Maggie og Jesper designet selv og fått laget. Armaturene er fra Dornbracht.

Dette rum var i sin tid en ekstra stue. Parret har valgt at bruge det som kombi-værelse, hvor der både arbejdes og soves. Det er blevet et af familiens yndlingsrum, for udsigten er panoramisk, og lyset er magisk.
– Opprinnelig var dette rommet en ekstra stue i huset, men vi har valgt å lage det om til både sove- og arbeidsrom. Det er helt klart et av våre favorittrom, forteller Maggie.
En del av naturen
– Vi ville at huset skulle være en del av den omkringliggende naturen og holdes i naturlige materialer, sier hun.
Med store vindusflater fra alle rom og utsikt til en frodig hage, har de klart nettopp det.

– Dette er primært min arbejdsplads. Her fifler jeg med grafiske opgaver og skriver p.t. på min første krimi, fortæller Maggie. Skrivebordsvæggen er egentlig en sengegavl fra Holmris B8, skrivebordslampen er fra Gubi, og kontorstolene Kevi er fra Engelbrechts. På væggen ses nogle af Maggies mange sort-hvide kunstprint. Spejlet, der lige skimtes til højre, er fra CasaMilano.
Skrivebordslampen er fra Gubi, mens stolene er Kevi fra Engelbrechts.

En halvvæg fungerer som sengegavl og rumdeler, skrivebordet står på den anden side. Sengen er placeret midt i rummet og har et 180-graders panoramisk vue. Sengetæpperne er fra Hay og Rue Verte, bordene er fra Hay, designet af Brdr. Bouroullec. Tæppet er hentet i Marokko, lamperne fra Frandsen, og kunsten på væggen er Maggies egen. – Det var mit Veto-kort med sengen midt i rummet. Det, Togo-sofaen og Arco-lampen. Så var jeg mere hip som hap med resten, afslører Maggie. Og Jesper supplerer: – Vi har jo heldigvis samme smag, så indretningen er ikke skilsmissegrund herhjemme!
En halv-vegg fungerer som sengegavl og romdeler, skrivebordet står på den andre siden. Sengen er plassert midt i rommet og har et 180-graders panoramisk bue. Sengeteppene er fra Hay og Rue Verte, bordene er fra Hay, designet av Brdr. Bouroullec. Teppet er hentet i Marokko, lampene fra Frandsen, og kunsten på veggen er Maggies egen. – Det var mitt Veto-kort med sengen midt i rommet. Det, Togo-sofaen og Arco-lampen. Så var jeg litt likeglad med resten, avslører Maggie. Og Jesper supplerer: – Vi har jo heldigvis samme smak, så innretningen er ikke skilsmissegrunn hos oss.

Fra baghaven ligner huset et étplanshus. Det folder sig dog ud ned ad bakken og rummer to en halv etager og en 1700 m2 stor have.
Fra bakhagen ligner huset et ettplanshus. Det folder seg dog ut ned bakken og rommer to etasjer og en 1700 m2 stor hage.

Terrassen er ikke helt på plads endnu. Parret leder efter de helt rigtige, bløde lounge-udemøbler, men indtil videre står Pallisade-møblerne fra Hay ganske fint.
Terrassen er ikke helt på plass enda. Parret leter etter de helt riktige, myke lounge-utemøblene, men inntil videre står Pallisade-møblene fra Hay ganske fint.

Der er i alt 34 lange trin til hovedindgangen. Vil man have udsigt, må man finde sig i at slæbe indkøbsposer til toppen. Det giver lidt ekstra motion i hverdagen og lange arme, siger Maggie. Gamle jernbanesveller er brugt overalt i haven som afgrænsning af bede.
Det er i alt 34 lange trinn til hovedinngangen. Vil man ha utsikt, må man finne seg i å slepe matvarene til toppen. Det gir litt ekstra mosjon i hverdagen og lange armer, sier Maggie. Gamle jernbanesveller er brukt overalt i hagen som avgrensning av blomsterbeddene.