© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Arkitekten var nær ved å takke nei men naturen overtalte ham til å tegne et mini-Louisiana

Arkitekten bak Louisiana, Vilhelm Wohlert, tegnet ikke mange privatboliger. Én av de få ligger i en skråning i Vang på Bornholm. Møt et ambassadørpar, som med dyp respekt for husets historie, har forvandlet denne arkitektoniske perlen til sitt private hjem.

Alle som har vært på kunstmuseet Louisiana på Sjælland, lar seg fascinere av samlingen – og kanskje aller mest av ett bestemt rom: det høye, luftige rommet hvor Giacomettis skulpturer står utstilt. Mange tenker nok: Her kunne jeg bodd!

Det gjorde også paret vi møter i denne artikkelen. Og selv om huset de kjøpte i 2019 ikke rommer noen bronseverk av Giacometti, gir romfølelsen i dette særegne huset i en skråning i Vang på Bornholm noe av den samme som man får på Louisiana.

Ambassadør Anders Carsten Damsgaard og universitetslektor Esben Karmark har representert Danmark i en årrekke – blant annet i Israel, Afghanistan, Japan, Kina og Italia. Etter hvert vokste det frem et ønske om et fast holdepunkt hjemme i Danmark – et sted som kunne være basen for neste kapittel i livet. Valget falt på Bornholm.

I over 25 år hadde de tilbrakt feriene sine på øya, enten hos Esbens familie eller i leid hus.

– Vi var utrolig heldige. Etter å ha lett etter hus på øya i flere år, kom vi helt tilfeldig over dette en kveld sommeren 2018, da vi satt og søkte på nettet hjemme i Beijing. Vi skulle uansett hjem på ferie noen dager senere, så dagen etter at vi landet i København, fløy vi rett til Bornholm for å se huset – og ble umiddelbart begeistret, forteller Esben.

– Huset var godt vedlikeholdt, men det var noen detaljer – som en vinterhage som var bygget på senere – som enkelt kunne fjernes. Underveis oppdaget vi også at trekledningen på trappehuset og carporten, som var malt hvit, egentlig var planlagt i svart beis. Vi tok kontakt med arkitektkontoret til Vilhelm Wohlert, og i dag står huset mer eller mindre slik det i utgangspunktet var tenkt, sier Anders.

LES OGSÅ

I slekt med Louisiana

Huset skiller seg ut i den lille bornholmske fiskerlandsbyen, og historien bak er helt spesiell. De opprinnelige eierne, Erik og Vibeke, overtalte kommunen til å selge dem tomten oppe i bakken – og tok deretter kontakt med Vilhelm Wohlert, arkitekten bak store deler av Louisiana. De hadde nemlig planer om at han skulle tegne drømmehuset deres.

I starten var Wohlert tvilende – på begynnelsen av 1980-tallet var han fullt opptatt med å tegne en ny fløy til Louisiana. Men han lot seg overtale til å besøke Vang, og først da han sto på tomten og tok inn utsikten, sa han ja. Huset sto ferdig i 1985.

Foruten Wohlert var ingeniør Johs. Jørgensen også en del av prosjektet. I en bok fra 1987 beskrev Wohlert selv stedet slik: «Avgjørende var den vide utsikten mot vest over Østersjøen, hvor vannspeilet forsterket lyset i oppholdsrommet, som er hevet over en underetasje med soverom.»

Arkitektonisk består huset av to bygg, begge over to etasjer, forskjøvet i forhold til hverandre og tilpasset den skrånende tomten: et langstrakt rektangel og en kvadratisk kube, knyttet sammen av et trappehus. I tillegg kommer en carport som ligger vinkelrett på hoveddelen. Kubeformen er dreid 15 grader i forhold til det langstrakte bygget – for å maksimere lysinnslipp, utsikt og solnedgang.

Et valg Wohlert tok etter å ha gått rundt på tomten en hel dag for å lære stedet å kjenne. Han avslutter beskrivelsen av prosjektet slik: «Proporsjoner, volum, lysinnfall, forholdet til terreng og landskap, materialenes kvaliteter – byggherren var like opptatt av dette som arkitekten. Dialogen ble fruktbar.»

Det er nærliggende å sammenligne med Louisiana – og særlig det arkitektoniske slektskapet med sørfløyen på museet, som ender i et rom med utsikt mot Øresund. Likheten er slående. Anders forklarer at effekten er den samme i Vang – bare at Øresund er byttet ut med Østersjøen. Inne i huset blander paret det beste av dansk design med utvalgte gjenstander fra hele verden – og lokale verk fra bornholmske kunstnere og håndverkere. Dansk design står dem begge nært, og å komme inn i den tidligere ambassadørboligen deres i Tokyo var som å tre inn i en fortelling om dansk formgivning.

– Dansk design betyr mye for oss, og vi har våre favoritter – særlig Poul Kjærholm er i en klasse for seg, sier Esben. Anders nikker.

– Etter mange år i utlandet har vi erfart at dansk design er høyt anerkjent internasjonalt. Vi har sett det som en del av oppgaven å synliggjøre Danmark gjennom denne sterke designtradisjonen. Alle som har besøkt hjemmene våre rundt om i verden, har lagt merke til det. Og én ting folk alltid biter seg merke i, er belysning og danske lamper. Det er noe vi virkelig kan.

– Men hvordan er det å bo her om vinteren?

– En typisk vinterdag i København kan være ganske grå. Lavt skydekke og uendelige nyanser av grått. Her er det annerledes – særlig når du ser ut over havet. Lyset skifter hele tiden. Og går du en tur i det bornholmske landskapet om vinteren, får du med deg alle de dempede vinterfargene.

Det gir ro i sjelen, forteller Anders.

– Vi ønsket oss et hus med samme utsikt som vi hadde fra ambassadørboligen vår i gamle Jaffa i Israel. Der opplevde vi de mest fantastiske solnedgangene – og akkurat det samme får vi her i Vang, legger Esben til.

LES OGSÅ