Californisk villa fylt med dansk design
Eierens forkjærlighet for dansk design kan tydelig ses i innredningen.
Av
Med husets arkitektur ønskede ejerne en markant streg, som var forankret i det enkle. Boligen skulle interagere med de naturlige omgivelser, og blive til en arketype på integrationen mellem interiør og landskab, som set hos nogle af de mest ikoniske midcentury modern-arkitekter som Richard Neutra, Albert Frey og John Lautner. I den ramme passer møbler fra tidens kendte danske designere ind og komplementerer arkitekturen.
Med husets arkitektur ønsket eierne en markant strek som var forankret i det enkle. Boligen skulle interagere med de naturlige omgivelsene, og bli en arketype på integrasjonen mellom interiør og landskap, som sett hos noen av de mest ikoniske “mid-century modern”-arkitektene som Richard Neutra, Albert Frey og John Lautner. Innenfor denne rammen passer møbler fra datidens kjente danske designere inn, og komplementerer arkitekturen.
Danske midcentury modern-klassikere
... Er populære som aldri før - også internasjonalt. I denne californiske villaen i Santa Monica har nederlandske eieren Eline Hissinik en stor forkjærlighet for danske møbelikoner.
Overdådig minimalisme
Detaljrik minimalisme er nok det som best karakteriserer det 305 m² hjemmet til nederlandske Eline Hissinik og Scott Yasharian, samt deres sønn Aiden i Santa Monica i California.

Over en have af skulpturelle kaktusser hænger PH's pendel Louvre fra Louis Poulsen. Med sine lameller går den grafisk i spænd med husets trappe, der kanter sig op gennem huset.
Her beveger skulpturelle kaktuser seg sømløst fra hagen og inn i huset, der en PH Louvre-pendel av Poul Henningsen fra Louis Poulsen svever over det minimalistiske, ørkenaktige trapperommet.
Dansk designarv midt i innendørs kaktushage
Idet man entrer den 305 kvadratmeter store villaen dekket av glassdører og -vinduer, kjenner man raskt Californias lys, luft og varme, godt underbygget av eksotiske kaktuser både inne og ute. Ser man på møblene derimot, trår raskt en skandinavisk stemning frem.
For her i hjemmet hersker stilen fra 1945-1975 som på amerikansk går under navnet “mid-century modern”. En stil representert av den danske, men temmelig internasjonale designarven; Poul Kjærholm, Finn Juhl, Hans J. Wegner, men også designere som er mindre kjente internasjonalt som Preben Fabricius og Jørgen Kastholm.

Luft og plads omkring møblerne er for Eline den største luksus. Med et modspil fra varmt brunligt cedertræ står den hvide Eames-sofa frem i rummet med et Finn Juhl-sofabord foran. En cognacfarvet Delphi-sofa designet af Hannes Wettstein for Erik Jørgensen går med sine stramme linjer flot i spænd med Fabricius og Kastholms Grasshopper-stol fra 1968. Sammen med en Serge Mouille-lampe fra 1952, der svæver i spændfeltet mellem design og kunst, danner stolen et læsehjørne.
Den gylne veggen i sedertre skjermer for innsyn blant glassvegge- ne. Den hvite Eames-sofaen fra Herman Miller, cocktailbordet av Finn Juhl og Delphi-sofaen fra Erik Jørgensen understreker husets stramme linjer. I hjørnet står Fabricius & Kastholms Grasshopper-stol fra Lange Production sammen med en Serge Mouille-lampe.
Alle møblene har fått en fremtredende plass, nesten som i et galleri. Naturlig nok kanskje – Eline driver nemlig møbelbutikken Midcentury Modern, der hun er vant til å gi de skandinaviske designmøblene hun selger rom til å skinne.

Transparens og interaktion med omgivelserne var essentielle parametre, da man skabte husets udtryk. Således kan alle døre åbnes ud til terrassen.
Alle dørene som utgjør glassveggen i stuen kan åpnes, og føyer seg inn i konseptet bak huset – transparens og interaksjon med omgivelsene. Ja, det er lov å drømme ...!
Selektert luksus
– I interiøret har jeg forsøkt å skape funksjonelle områder hvor man kan
verdsette designhistorien. Det fascinerende med moderne klassikere er at tidløsheten er helt uforstyrret av trender og mote, det gir dem en særegen estetisk styrke, sier Eline.
– På den måten er det luksus for meg å ikke fylle hjemmet med ting, men heller håndplukke og gi plass til enkelte møbler, slik at man får muligheten til å oppleve designens detaljer og materialer. Underspilt eleganse og at ting får en fin patina er viktig for meg, og dét kan de skandinaviske designerne.
– Skandinavisk design ser umiddelbart veldig enkel ut, men studerer man møblene nærmere avsløres en fascinerende kompleksitet. Presist designarbeid og håndverk er kombinert med funksjonalitet og holdbarhet.
Samtidig er møblene elegante og behagelige. For meg er skandina- visk design nærmere kunst enn bruksgjenstander, forteller Eline.
I tillegg til å innrede sitt eget hjem tar hun også interiøroppdrag for andre, hvor hun blant annet bistår kunder med å skape sine egne per- sonlige og skreddersydde hjem.
I den sammenheng har hun blant annet fått reprodusert Preben Fabricius og Jørgen Kastholms Bo-555- skrivebord, Scimitar-stol og P376-pendel på bakgrunn av gamle tegnin- ger og funn fra antikvitetshandlere. Produktene er laget med originalt verktøy i gamle verksteder.

Som alternativ til traditionelle havemøbler foregår udelivets spisning på Hans J. Wegners CH88P-stole ved et Finn-bord af Norm Architects produceret af Design Within Reach, hvilket kun er muligt på grund af den høje temperatur. Møblerne klæder husets arkitektur.
I det overbygde uteområdet har familien erstattet tradisjonelle hagemøbler med Hans J. Wegners CH88P-stoler fra Carl Hansen & Søn og et Finn-bord av Norm Architects fra Design Within Reach. Den slags kan man tillate seg i varmere temperaturer! Formene og detaljene i stål spiller dessuten nydelig på lag med husets arkitektur.
Forkjærlighet for originalitet og sjeldenheter
– De fleste møblene fra kjente amerikanske Mid-century-designere, som George Nelsons pendler, Warren Platners stoler og Eames’ møbler blir masseprodusert, men utover det er det vanskelig å finne mindre kjent design fra den perioden. Heldigvis er skandinaviske klassikere fra Finn Juhl, Poul Kjærholm og Fabricius & Kastholm fortsatt relativt sjeldne her i USA, noe som gjør dem mer interessante, avslutter Eline.

BO-555 hedder skrivebordet, som Fabricius og Kastholm designede tilbage i 1965, og som Eline har fået reproduceret ved hjælp af gamle tegninger. På samme måde er det med den røde Scimitar-stol, også kaldet Krumsabelstolen, der dog har været reproduceret i Danmark et par gange, og P-376-pendlen, som også er designet af Fabricius og Kastholm. Skrivebordsstolen CH88P af Hans J. Wegner er med sine rette linjer og materiale, træ og metal, det perfekte match til bordet.
Eline har reprodusert Fabricius & Kastholms lekre Bo-555-skrivebord fra 1965 ved hjelp av gamle tegninger, hvor treverket hentes nydelig opp i den integrerte skapveggen. Det samme gjelder for den røde Scimitar-stolen og P376-pendlen, også av Fabricius & Kastholm. Med rette linjer i tre og metall er CH88P-stolen av Hans J. Wegner fra Carl Hansen & Søn en perfekt match til bordet.

Strukturen fra fliserne skaber liv og referencer til en anden tid i badeværelset, hvor baderumsmøblet i valnød, som giver en varm kontrast, er fra Architectural Millwork i Santa Barbara. Danske Verner Pantons Moon-pendel falder flot ind i flise-strukturen, og på den måde underbygger rummet Elines filosofi om, at detaljerig enkelhed er et af de stærkeste æstetiske udtryk.
Enkel struktur på veggflisene gir et nydelig spill til badeværelset og spiller vakkert på lag med Verner Pantons Moon-pendel fra Verpan. Baderomsinnredingen i valnøtt fra Architectural Millwork luner rommet.

Med nærmest himmelsk lys, der vælter ind i badeværelset fra ovenlysvinduer, kan man få ro i sjælen af et bad i karret fra Aquatica. Rummet fungerer samtidig som walk-in-closet, med en visuel diskret skabsopbygning.
Ja, bokstavlig talt, for på badet veller dagslyset inn fra oven gjennom store takvinduer, som gjør badet i karet fra Aquatica til en drøm. Rommet fungerer også som garderobe, med innebygde og visuelt diskré skapløsninger.