Kjære leser,

Hjemmesiden vår støtter dessverre ikke Internet Explorer 11. Får å få den beste opplevelsen på hjemmesiden og av vårt innhold, vil vi be deg om å bruke Edge, Chrome, Safari, eller andre, nyere browsere.

Med vennlig hilsen,
BO BEDRE

Dette flerfunksjonelle soverommet på 50 kvm innbyr til både ro og lek

Designer Pernille Hells store soverom rommer flere funksjoner og gir sansene fritt spillerom.

© Foto: Birgitta Wolfgang - Pernille bruker skilleveggene fra Sacrecoeurs Les Volets-kolleksjon til å dele det store rommet inn i ulike funksjoner, men de fungerer også som vakre skulpturer. Sitteputene er laget av restmateriale fra romdelerne, som er blitt polstret med skum og trukket med et ubleket linstoff

Et skulpturelt rom

Designer og innehaver av Sacrecoeur Design Store i København, Pernille Hell, har installert seg i lyse, kunstneriske rammer i sitt 50 kvadratmeter store soverom med fire meter under taket. Hun ønsket seg et flerfunksjonelt, kreativt rom som kunne innby til både lek, fordypelse og ro – også for den 19 år gamle datteren Josefine. For å skape rom i rommet har hun satt opp kunstnerisk utformede romdelere, som i tillegg til å skjerme og dele opp, også står som markante skulpturer.

– Ingen rom i leiligheten har én enkelt funksjon, og vi leser, hører på musikk og koser oss i alle. Men når vi er mange som samles, er det gøy å se hvordan barna alltid dras mot dette rommet. Det er en sann fest å se hvordan de kaster ball gjennom hullene i romdelerne, eller bruker dem til å spille dukketeater, forteller Pernille.

© Foto: Birgitta Wolfgang - Hovedrollen spiller imidlertid den asketiske sengen, som er plassert så lavt på gulvet som overhodet mulig. – Det å ligge på gulvet er deilig jordnært, og det lar meg betrakte det vakre rommet mitt helt uforstyrret, sier Pernille. Bordlampen er Pipistrello av Gae Aulenti for Martinelli Luce i 1965, mens stolen er en vintage Kar i børstet stål og grått skinn av Henning Larsen fra 1967. Den ble i sin tid produsert av Fritz Hansen.

© Foto: Birgitta Wolfgang - Pernille bruker like gjerne soverommet som arnested for nye ideer, og er kreativ ved bordet Steel no. 1969 Pedestal Dining Table, som hun har tegnet for Sacrecoeur. Mengden av gamle bøker vitner om hennes lidenskap for nettopp det. Bordlampen er Bilia av Gio Ponti i 1932 for Fontana Arte, mens gulvlampen er Fantasma av Tobia Scarpa for Flos fra 1961.

Skyggen i fokus

Designeren liker skulpturelle, vakre former, og er spesielt opptatt av det som skjer når dagslyset faller på tekstiler, papir og metall fra stoler og bord. Derfor er interiøret hennes fylt med nedstrippede møbler med enkle, naturlige former som kan kaste skygger.

© Foto: Birgitta Wolfgang - Pernille Hell har hele 50 kvadratmeter å boltre seg på i soverommet, som hovedsakelig er innredet i hvitt og lyse naturtoner. Skulpturelle romdelere og objekter sørger for et spennende skyggespill mens dagen utfolder seg, og nettopp dette er grunnen til at Pernille har innrettet seg akkurat slik: Skyggene som kommer fra de ulike formene blir en del av innredningen.

"Rommet føles både luftig og uendelig"

Trangen til det enkle gjenspeiles også i valg av seng: Den minimalistiske konstruksjonen er så godt som strippet for moderne komfort, der hun praktisk talt sover på gulvet.

– Helt siden jeg var barn har jeg likt de mer utradisjonelle hvileplassene best. For eksempel ville jeg helst sitte på kjøkkenbordet, fremfor en stol. Og jeg liker fremdeles veldig godt å sitte på gulvet eller i vinduskarmen, forteller hun. Ikke så rart da, kanskje, at hun helst også ville ligge på gulvet.

– Det å ligge på gulvet er deilig jordnært, og det lar meg betrakte det vakre rommet mitt helt uforstyrret. Det blir omtrent som å ligge under et tre ute i naturen – rommet føles både luftig og uendelig. Dessuten elsker ryggen min det harde underlaget, så jeg vil holde meg på jorden så lenge kroppen og fysikken tillater det!

© Foto: Birgitta Wolfgang

© Foto: Birgitta Wolfgang

Håndplukket til deg