Over 8 millioner følgere kan ikke ta feil: Her er møbelmerket du skal holde øye med

Westwing har store ambisjoner og har raskt blitt et populært møbel- og interiørdesignmerke. Vi møtte det ekspanderende designselskapet i Stockholm, der de nå satser på Skandinavia med egne nettbutikker i Norge, Sverige og Danmark.

Hva er Westwing? Nei, det er ikke en amerikansk TV-serie – den heter for øvrig The West Wing.

Svaret er enklere: en nettbutikk.

Men det fulle svaret er mer sammensatt. Vi dro til Stockholm for å finne ut av det. Én ting er sikkert: Westwing kan skilte med hele 8,6 millioner følgere på Instagram. Imponerende tall – og alt selskapet foretar seg er først og fremst rettet mot dem.

LES OGSÅ

Den vakre båtturen fra Stockholms rådhus ut til Drottningholm foregår i selskap med byens jetset – med turkise cocktails i glassene og fotografer på slep.

De har allerede fanget små tablåer av designobjekter som møter oss i en skråning ved en villa som angivelig er eid av en ung bitcoin-milliardær. Slik går ryktene, mens gjestene får servert kanapéer på Michelin-nivå og musserende vin.

For kvelden er villaen innredet rom for rom med Westwings favoritter – til og med kakene er formet som lamper, stoler og bord, bare noen kilometer fra slottet til den svenske kongen.

Westwing kan kunsten å iscenesette – gjerne med grunnlegger Delia Lachance selv i bildene. Den svenske gründeren, som nå bor i Portugal, hadde tatt turen til arrangementet som markerte at Westwing for alvor satser i Skandinavia.

Tidlig på 2010-tallet fikk hun ideen om å skape et digitalt magasin, derhun i starten plukket sine egne favoritter fra designverdenens bugnende hyller.

Andreas Hoerning har vært en del av Westwing siden 2016, og siden 2022 har han vært selskapets administrerende direktør. De siste tre årene har han brukt på å gjøre selskapet mer økonomisk robust.

– Jeg ble i utgangspunktet ansatt for å se om vi kunne utvikle vår egen designkolleksjon. Det har vi klart, og det kommer vi til å fortsette med. Ellers jobber vi tett med våre partnere, der vi velger ut favorittene våre fremfor å selge hele sortimentet deres. Disse vever vi inn i historiene vi deler på Instagram –enten i boligreportasjer, spesielle temaer eller events, forteller Hoerning, som har base i München. Med gründeren i Sør-Portugal, markedsføring og kommunikasjon i Berlin og designrådgivere i Brasil er Westwing i høyeste grad et kosmopolitisk selskap.

– For oss handler det om å nå ut til folk som elsker design. Ja, vi har mange følgere på Instagram, men viktigere er at vi har over én million aktive kunder, sier Hoerning.

Ambisjonen er stor: Westwing vil bli Europas ledende interiørog livsstilsmerke. Til å bygge merkevaren samarbeider de med lokale designprofiler og influensere. I Danmark har for eksempel Illums Bolighus allerede en egen Westwing-avdeling.

– Vi er samtidig ydmyke når vi går inn på nye markeder som Norge, Sverige og Danmark, der design virkelig er en del av hverdagen. Her har vi en fordel i at gründeren kjenner markedet godt, fra sin tid som sjefredaktør i Elle Decoration Sverige.

Fremover vil selskapet også satse mer på rådgivning.

– Jeg tror bedre veiledning vil skaffe oss flere kunder. Samtidig gjør KI-verktøy det enklere å nå bredere. Innredning blir mer demokratisk i fremtiden. Allerede i dag kan du enkelt lage en 3D-modell av stuen din og begynne å innrede – og det hjelper vi deg gjerne med, smiler Andreas Hoerning.

LES OGSÅ