
Holzweiler åpner butikk i Trondheim: – Nå som vi er i Norge føler vi oss friere til å eksperimentere
Leken bruk av farger, referanser til naturen og utforskning av kontraster har inspirert de nye lokalene, forteller Maria Skappel Holzweiler til BO BEDRE.
AvMidt i hjertet av Trondheim, i et nabolag som huser både kulturelle landemerker og kulturminner, åpner det norske motemerket Holzweiler i dag sin 11. butikk på verdensbasis.
Prosjektet har vært ledet av motemerkets kreative direktør Maria Skappel Holzweiler i samarbeid med arkitekt Hanne Kvig, og hyller en av Holzweilers største inspirasjonskilder, naturen.
I tillegg til skulpturelle og organiske former som befinner seg i grenselandet mellom kunst og design har designerne lekt seg med teksturer og farger; alt helt i tråd med klesmerkets eksperimentelle formspråk. Materialene er nøye utvalgt: polert betong møter varmt treverk, og dempede gule og grønne toner gir rommet en taktil og innbydende følelse.
BO BEDRE har tatt en prat med Maria Skappel Holzweiler for å høre mer om prosjektet.
Hvorfor falt valget på Trondheim som beliggenhet for Holzweilers nyeste butikk?
– Etter etableringer i Oslo, Bergen og Stavanger, føltes Trondheim som et naturlig neste steg. Byen har vært på radaren vår lenge, og vi har sett etter riktig tidspunkt og lokale. Nå føltes det riktig – vi gleder oss til å bli en del av bybildet her.
Hvordan føltes det å kaste seg ut i noe helt annet enn klesdesign?
– For oss føltes det egentlig ikke som å kaste seg ut i noe nytt – vi har alltid vært tett på designprosessen av butikkene våre i samarbeid med Snøhetta. Det å skape rom som speiler identiteten vår, føles som en naturlig forlengelse av klesdesignet.
Dette er første gang Holzweiler ikke har benyttet seg av eksterne samarbeidspartnere i designprosessen – hvordan har det vært?
– Hanne Kvig, som har tegnet denne butikken sammen med oss, er utdannet arkitekt og har jobbet med oss i ti år. Hun har vært en del av alle tidligere butikkprosjekter, og kjenner Holzweiler ut og inn. Å ha designprosessen inhouse har gjort det mulig å jobbe enda mer helhetlig og tett på, noe som har vært både givende og naturlig for oss.