© Lili Zaneta

Holzweiler åpner butikk i Trondheim: – Nå som vi er i Norge føler vi oss friere til å eksperimentere

Leken bruk av farger, referanser til naturen og utforskning av kontraster har inspirert de nye lokalene, forteller Maria Skappel Holzweiler til BO BEDRE.

Midt i hjertet av Trondheim, i et nabolag som huser både kulturelle landemerker og kulturminner, åpner det norske motemerket Holzweiler i dag sin 11. butikk på verdensbasis.

Prosjektet har vært ledet av motemerkets kreative direktør Maria Skappel Holzweiler i samarbeid med arkitekt Hanne Kvig, og hyller en av Holzweilers største inspirasjonskilder, naturen.

I tillegg til skulpturelle og organiske former som befinner seg i grenselandet mellom kunst og design har designerne lekt seg med teksturer og farger; alt helt i tråd med klesmerkets eksperimentelle formspråk. Materialene er nøye utvalgt: polert betong møter varmt treverk, og dempede gule og grønne toner gir rommet en taktil og innbydende følelse.

BO BEDRE har tatt en prat med Maria Skappel Holzweiler for å høre mer om prosjektet.

Hvorfor falt valget på Trondheim som beliggenhet for Holzweilers nyeste butikk?
– Etter etableringer i Oslo, Bergen og Stavanger, føltes Trondheim som et naturlig neste steg. Byen har vært på radaren vår lenge, og vi har sett etter riktig tidspunkt og lokale. Nå føltes det riktig – vi gleder oss til å bli en del av bybildet her.

Hvordan føltes det å kaste seg ut i noe helt annet enn klesdesign?
– For oss føltes det egentlig ikke som å kaste seg ut i noe nytt – vi har alltid vært tett på designprosessen av butikkene våre i samarbeid med Snøhetta. Det å skape rom som speiler identiteten vår, føles som en naturlig forlengelse av klesdesignet.

Dette er første gang Holzweiler ikke har benyttet seg av eksterne samarbeidspartnere i designprosessen – hvordan har det vært?
– Hanne Kvig, som har tegnet denne butikken sammen med oss, er utdannet arkitekt og har jobbet med oss i ti år. Hun har vært en del av alle tidligere butikkprosjekter, og kjenner Holzweiler ut og inn. Å ha designprosessen inhouse har gjort det mulig å jobbe enda mer helhetlig og tett på, noe som har vært både givende og naturlig for oss.

Lokalet skal være funksjonelt og samtidig visuelt inspirerende – en forlengelse av merkevaren og verdiene våre. — Maria Skappel Holzweiler

Kan du fortelle litt om inspirasjonskildene til de nye lokalene?
– Vi har latt oss inspirere av dunjakkene våre – både i form, tekstur og volum. Det er leken bruk av farger, referanser til natur og vær, og en utforskning av kontraster mellom det myke og det harde. Vi ville at rommet skulle føles som en varm klem – organisk, inkluderende og dynamisk.

Hvilken stemning ønsker dere at lokalene skal fremkalle?
– Vi ønsker å formidle en følelse av optimisme, positivitet og ung energi. Lokalet skal være funksjonelt og samtidig visuelt inspirerende – en forlengelse av merkevaren og verdiene våre.

Nå som vi er i Norge, føler vi oss friere til å eksperimentere og fornye uttrykket vårt. — Maria Skappel Holzweiler

Hvilke hensyn blir tatt når Holzweiler designer et butikkonsept?
– Det viktigste er at rommet fremhever klærne og gir en god opplevelse for kunden. Vi ønsket å lage et mer fleksibelt rom – en butikk som kan utvikle seg over tid og tilpasses ulike behov. Vi tenker også mye på gjenbruk og bærekraft, som for eksempel å bruke belysning fra butikken i Prinsens gate på nytt her i Trondheim. Å skape et luftig, åpent og innbydende rom der kundene føler seg velkomne er alltid et mål.

Er det en designmessig rød tråd som går igjen?
– Vi har valgt å bevege oss i en ny og mer fleksibel retning, med lekne materialvalg og fargebruk. Samtidig ønsker vi å holde en visuell tråd gjennom butikkene våre – du vil kjenne igjen elementer i den kommende nyåpningen av Prinsens gate i Oslo.

På hvilken måte er det annerledes å designe en butikk her hjemme, hvor "alle" kjenner Holzweiler, enn for eksempel i en verdensmetropol som Shanghai?
– I Kina var det viktig å formidle en skandinavisk estetikk og vise tydelig hvem vi er – da brukte vi mye referanser til natur og materialer som eik. Nå som vi er i Norge, føler vi oss friere til å eksperimentere og fornye uttrykket vårt. Vi kjenner vårt publikum her, og det gir rom for å ta noen nye grep i trygge omgivelser.

© Lili Zaneta

LES OGSÅ