Kjære leser,

Hjemmesiden vår støtter dessverre ikke Internet Explorer 11. Får å få den beste opplevelsen på hjemmesiden og av vårt innhold, vil vi be deg om å bruke Edge, Chrome, Safari, eller andre, nyere browsere.

Med vennlig hilsen,
BO BEDRE

Holzweiler, Snøhetta og Ali Gallefoss sammen om unikt og lekent butikkonsept

Ønsker at kundene kan komme inn og ha en interaksjon med elementene i lokalet.

© Magnus Nordstrand / Holzweiler

– Jeg er så heldig å få være med som en slags mellommann i prosessen med å tegne Holzweilers nye butikk i Bergen. Det føles fint å endelig kunne gi noe tilbake til Norges desidert vakreste by, hvor jeg selv har vokst opp, fortalte vinner av Årets nykommer i BO BEDRE Designpris 2020, Ali Gallefoss, tidligere i år.

Holzweilers nyeste butikk åpnet i Bergen siste uken i april og ligger i Kroepelingården, en art deco-inspirert forretningsgård i Strandgaten 18. Gallefoss har i samarbeid med Holzweiler og arkitektkontoret Snøhetta skapt et unikt og lekent butikkonsept som skal vekke følelsen av at man befinner seg i et kunstgalleri.

© Magnus Nordstrand / Holzweiler

© Magnus Nordstrand / Holzweiler

© Magnus Nordstrand / Holzweiler

Trekker inspirasjon fra det vestlandske landskapet

Konseptet er skapt ut fra et ønske om å skape et varmt og imøtekommende sted hvor kundene kan komme inn og ha en interaksjon med elementene i rommet.

Det er trukket inspirasjon fra det lokale vestlandske landskapet i designprosessen, hvor håndverkstradisjonene kommer til syne gjennom kleshengere og klesstativ i eik som snegler seg gjennom lokalet og forbinder kunstverk laget av Gallefoss.

© Magnus Nordstrand / Holzweiler

© Magnus Nordstrand / Holzweiler

Overraskelse under restaureringen

Et annet element som bidrar til den særegne atmosfæren er det vakre gulvet, som ikke var inkludert i den opprinnelige planen. Under restaureringen ble nemlig det originale fiskebeinsgulvet i teak fra 1930-tallet oppdaget, og viste seg å være for flott til å kassere.

Andreas Holzweiler uttaler på Holzweiler sine hjemmesider at samarbeidet har ført til suksessmerkets hittil vakreste lokaler, og det er en uttalelse vi må si oss enige i.

Relaterte artikler