Kristine Five Melvær, kjent for sitt tverrfaglige arbeid med alt fra vaser til interiørtekstiler, er ikke fremmed for å eksperimentere med nye teknikker og utfordre håndverkets grenser. De senere årene har hun fordypet seg ytterligere i tekstilfeltet og innovasjon innen tekstiler, hvor et skarpt øye for detaljer og hennes karakteristiske og grafiske formspråk og fargebruk kommer til uttrykk i alt hun gjør.
Vi har tatt en prat med den allsidige designeren om samarbeidet med Volver, hennes redesign-prosjekter og hvordan DS Collab-konseptet har gitt nye innsikter.
I årets DS Collab er alle designere og produsenter norske. Hvilken betydning har dette?
– Når norske designere og produsenter jobber sammen, kan felles språk og geografisk nærhet være bra for kommunikasjonen under prosessen. Den flate strukturen og uformelle samarbeidsformen vi ofte har i Norge, kan gi lave skuldre og god takhøyde, noe som er et godt utgangspunkt for innovasjon. Collab-prosjektet blir som en matchmaker som gjør at norske designere og produsenter søker hverandre, noe som ikke alltid er tilfellet i denne internasjonale bransjen.
Hvordan har det vært å samarbeide med Volver?
– Å samarbeide med Volver har vært veldig spennende. Ksenia (Stanishevski red. anm.) fra Volver er selv designer, noe som gjør det enkelt å kommunisere under designprosessen. Jeg har fått veldig frie tøyler til å uttrykke meg, samtidig som jeg har fått lære av hennes erfaring og spesialiserte kunnskap om håndtuftede tepper.
Har du fått noen nye innsikter og erfaringer gjennom DS Collab?
– Jeg har fått god kunnskap om tuftede gulvtepper gjennom Ksenia. Jeg har også utfordret meg på å være mer personlig enn jeg pleier når jeg designer. I det første møtet vi hadde, spurte Ksenia meg «Hvem er du som gulvteppe?». Det er jo en veldig åpen brief, som gjorde at jeg valgte å være mer subjektiv enn når jeg jobber ut fra mer konkrete briefer. En annen fin erfaring var Kick-offen for alle som er med på Collab-prosjektet tidlig i prosessen, der vi fikk se noen usminkede presentasjoner som ga god innsikt i hverandres prosesser.
Du er en veldig allsidig designer, er det noen teknikker eller materialer du er nyskjerrig på?
– Jeg har gått i dybden på tekstil de siste par årene, og har aldri følt meg mer inspirert. For et år siden investerte jeg i en TC2 Digital Jacquardvev som lar meg styre hver tråd helt fritt. Det betyr at jeg kan prototype selv, noe som gjør at jeg kan jobbe kreativt i en mye større del av prosessen. Jeg interesserer meg for mange slags tekstile teknikker og kommer til å kombinere dem i både tradisjonelle og uventede materialer fremover. Det blir en kombinasjon av friere eksperimenter fram mot utstillinger og å jobbe mot produsenter. Jeg synes det er givende å veksle på denne måten.
Hva er dine tanker omkring årets tema for Designers’ Saturday, Repurpose?
– Det er et tema jeg er veldig interessert i. Vi har jo en del arkitekter og interiørarkitekter som er ordentlig gode på dette i Norge, blant andre Romlaboratoriet og Sane. Men jeg tenker at vi som tegner produktene også har et viktig ansvar her. Jeg opplever at dette temaet er for lite utforsket av produktdesignere, det går mest i useriøse IKEA-hacks fra ufaglærte og liknende. Mitt svar på dette er Textile Vessels-prosjektet, som stilles ut på Tidsånden-utstillingen på DS. Jeg bruker found objects fra Finn og markeder og kler dem i tekstile eksperimenter. Det blir til veldig omstendelige redesign-prosjekter, der jeg bruker fra 50 til 150 timer på én vase. Så det handler både om transformasjonen, men også om å revitalisere gamle teknikker og belyse hvorfor håndverk tar tid og hva som utgjør kvalitet.
Hva eller hvem bør vi holde ekstra øye med i den norske designverdenen fremover?
– Jeg tror det kan skje mye spennende framover. Det har blitt en større spredning blant designernes uttrykk. Se bare på Kathrine Hovind, Marianne Andersen, Stine Aas og Tobias Berg. En viktig stemme innen redesign og design for ubenyttede ressurser er Runa Klock. Det er mange som snakker om å designe for å gjøre verden til et bedre sted, men hun gjør det virkelig, gjennom blant andre Bokhari, Moving Mamas og Retour. Samtidig som nye utfordrere kommer til, har vi tradisjonsbedrifter som føles mer relevante enn før, for eksempel tekstilbedriftene som produserer lokalt og bærekraftig – Gudbrandsdalens Uldvarefabrik, Røros Tweed og Innvik.
Teppekolleksjonen og de andre prosjektene fra årets DS Collab kan ses på Myrens Verksted under Designers' Saturday i Oslo 12.-14. september.