Et radikalt valg
Thornefors har bakgrunn fra motebransjen. Tidlig i karrieren jobbet han under medgrunnlegger av Acne Studios, Jonny Johansson, før han på midten av 2010-tallet gikk videre til Saint Laurent der han arbeidet under den kreative direktøren Hedi Slimane. Som Sahcos nye kreative direktør har Bengt Thornefors ledet det tyske tekstilhuset i en ny og spennende retning.
– Alle elsker leopardmønster, men kvaliteten på det er som regel ganske lav. Når vi lager et dyrejacquard, vil jeg kunne gi det videre til barna mine, og det er det vi har i tankene når vi lager produkter.
Det var utvilsomt et dristig trekk av et ærverdig tekstilhus som Sahco å velge Thornefors som kreativ direktør, men noen ganger er det nødvendig å ta radikale valg for å skape endring.
– Jeg bryr meg ikke om at enkelte ikke forstår det vi gjør ved første øyekast; det er flott hvis det vekker en impuls, slik at man reagerer på en følelsesmessig måte. Hvis du har følelser rundt ting, skaper du minner. Folk relaterer seg til minner når de ser på tekstilene våre; de oppstår ikke av ingenting. Jeg prøver å forestille meg venner som bruker disse tekstilene. Det legges stor vekt på varme i innredningen, men for meg har det vært viktig å dempe dette, for hvis alt er varmt og koselig, føles det ikke særlig moderne for meg.