© Pernille Munster

Kristine Five Melvær: – Jeg vet ikke om en bransje der det er vanskeligere å etablere seg enn designbransjen

Å leve av design er en drøm for mange, men veien dit er brolagt med tøffe utfordringer. Vi har tatt en prat med designer Kristine Five Melvær om hennes egne erfaringer og hvordan man kan lykkes som designer i dagens designbransje.

I artikkelen om designer Kristine Five Melvær er det rettelser som dessverre ikke kom med i den trykte utgaven av BO BEDRE. Dette er den korrekte versjonen, og vi oppfordrer våre lesere til å lese den oppdaterte teksten her.

Å leve av design er en drøm for mange, men veien dit er brolagt med tøffe utfordringer. Konkurransen er beintøff og mange designere jobber i årevis uten å tjene en krone. Hvordan kommer man seg opp og frem i et av verdens mest krevende yrker? Vi har tatt en prat med designer Kristine Five Melvær om hennes egne erfaringer og hvordan man kan lykkes som designer i dagens designbransje.

Hva må til for å kunne leve av å være designer i dag?
– Jeg tror faktisk ikke jeg vet om en bransje der det er vanskeligere å etablere seg enn designbransjen. Det er en global bransje, der designere fra hele verden jobber med de samme produsentene. Du konkurrerer med andre ord mot store navn som Ronan Bouroullec og Patricia Urquiola fra den dagen du går ut av skolen. De fleste produsentene foretrekker å jobbe med etablerte designere som har levertkvalitet over tid, og som har et navn folk kjenner til.

I starten handler det derfor mye om å klare å komme i posisjon til å samarbeide med produsentene. Du må tegne gode og relevante produkter over tid, vise bredde og kontinuitet. Ikke minst må du være i stand til å nå ut til de rette menneskene gjennom å delta på utstillinger med prototyper og pressemateriale av høy kvalitet. Mange designere jobber i årevis uten å tjene en krone, samtidig som de har store utgiftertil prototyping og markedsføring. Når de begynner å samarbeide med produsenter, er det fortsatt krevende økonomisk.

Royaltymodellen, som er den gjeldende betalingsmodellen i bransjen i dag, innebærer at en designer får betalt en prosentandel av salgsinntektene fra de produktene de har designet. Denne modellen ble opprinnelig utformet for å redusere risikoen produsentene tok etter andre verdenskrig. Designeren får bare betalt dersom produktet kommer i produksjon og blir solgt, noe som kan ta flere år og det er heller ingen garanti for at prosjektet lykkes. Modellen fungerer godt når designeren er etablert, men den gjør designeren sårbar i starten av karrieren. Man får ikke betalt for timene man jobber, og man kan derfor ende opp med å jobbe gratis i flere år på prosjekter som til slutt blir kansellert før lansering. I denne fasen er det mange skuffelser, prosjekter som ikke blir noe av, eller prototyper som ødelegges eller blir borte på utlån til photoshoots eller produsenter. Man må ha evnen til å riste av seg skuffelsen, snu på hælen og fortsette videre.

Med mindre man har vært heldig og designet en salgssuksess, er man i tillegg avhengig av å ha mange produkter i produksjon for at royaltyen overhodet skal kunne tilsvare en normal lønn. Hvilket produkt som slår an kan være vanskelig å spå. Det påvirkes også av faktorer utenfor designet. Man kan derfor ikke bare bestemme seg for å tegne en bestselger – man kan bare bestemme seg for å tegne noe bra. Jeg tror på å følge sine egne interesser og styrker som formgiver, heller enn å tenke strategisk med tanke på at noe skal bli populært. Jeg liker å følge hjertet og tegne noe jeg virkelig setter pris på. Da tror jeg også det er større sjanse for at det berører andre.

Kristine Five Melvær er en av få norske designere som faktisk kan leve av å være designer, men veien dit har vært lang.

© Pernille Munster

Hvordan har du klart å etablere deg?
– For min del innebar etableringen at jeg stort sett jobbet all våken tid i en del år. I noen av disse årene hadde jeg to jobber – én fulltidsjobb som grafisk designer med timelønn, og én jobb der jeg etablerte mitt eget firma på kveldstid og i helger og ferier.

Når man driver for seg selv, har man mange hatter. Jeg tror det er få som trives like godt med alle, men det er en del av jobben, selv om man har mest lyst til å jobbe kreativt mesteparten av tiden. Jeg er for eksempel lite glad i å forhandle kontrakter eller markedsføre meg selv på Instagram, men jeg presser meg selv til å gjøre begge deler.

Hva drømmer du om å designe?
– Jeg drømmer mer om hvordan enn om hva. Jeg jobber sånn som jeg drømte om å jobbe da jeg etablerte meg som designer, med tanke på tilliten jeg får fra produsentene og variasjonen i prosjektene jeg får jobbe med.

En ting jeg drømmer om nå er å endre arbeidshverdagen min, så jeg kan oppleve mest mulig flyt og skaperglede. Denne gleden var selve utgangspunktet for at jeg ble designer. Jeg har kjøpt meg en TC2, en digital jacquardvev, der jeg styrer hver tråd helt fritt. Veven gjør at jeg kan fordype meg i to store interesseområder – tekstil og farge, og jobbe mer fysisk. Det kreative får ta en mye større plass i prosessen når jeg kan prototype på et så avansert nivå, og få tydelige svar på hvordan sluttproduktet blir underveis i prosessen. Så det jeg drømmer om nå er å fortsette å jobbe på brief, men i tillegg jobbe fritt med veven og hente ideer ut fra dette arbeidet.