© Stephanie Sikkes

Ny møbelprodusent skal erobre verden og vise hva norsk design virkelig har å by på

Med relanseringer av ikoniske designklassikere fra Fredrik Kayser, Sigurd Resell og Knut Sæter pluss satsing på ferske norske designtalenter, skal det nyetablerte møbelmerket Matre erobre verden og vise hva norsk design virkelig har å by på. Og produksjonen? Den skal være helnorsk!

Hvis du ikke allerede har hørt om den nye norske møbelprodusenten Matre, er det egenlig ikke så rart. De er nemlig relativt ferske i gamet og lanserte sin første møbelkolleksjon for bare noen måneder siden.

Har du imidlertid allerede fått øynene opp for dem, er faktisk heller ikke det så rart, for lanseringen kan ikke beskrives som annet enn en etterlengtet eksplosjon på den norske designscenen.

Matre ble etablert i 2023 av Elizabeth Matre-Aas og ektemannen Ole Kristian Bergsjø Aas. Det var nyheten året tidligere om at Vatne Møbler skulle legges ned, som ble selve startpunktet for deres ambisiøse prosjekt: Å blåse liv i Vatne og igjen sette norsk møbelproduksjon på det internasjonale designkartet. Den første kolleksjonen ble sluppet nå i høst, med spennende relanseringer og Made in Norway-stempelet som en kvalitetsgaranti.

Ivareta og bygge videre på kunnskap

– Det er ingen tilfeldighet at det var nettopp Vatne som trigget etableringen av det nye møbelmerket, forteller Elizabeth Matre-Aas.

– Vatne har alltid hatt en spesiell posisjon som den produsenten som virkelig leverte kvalitet på høyde med de beste i Europa. De våget å eksperimentere, de satset, og de gjorde stor suksess internasjonalt – det er inspirerende! Da jeg kom dit første gang for ni år siden, i forbindelse med et annet prosjekt, var det stort for meg å oppleve den helt enestående og sjeldne kompetansen som eksisterer nettopp der, sier gründeren som brenner for å ivareta og bygge videre på denne kunnskapen.

– Den er viktig for Norge som industrinasjon, og for våre fremtidige generasjoner. Å få lov til å forvalte en så viktig del av vår møbelindustrihistorie er en sterk driver i Matre.

LES OGSÅ

Hva ønsker dere å tilføre det norske og internasjonale markedet?
– Vi ønsker å være en del av den norske designhistorien – både fortelle om det vi har i arkivet, men også være med på å sette scenen for ny norsk design. Vi vil bidra til et tydeligere norsk designspråk, utfordre det etablerte og hjelpe til med å synliggjøre denne delen av vår kulturarv. Vi tror dette er viktige historier å fortelle både i Norge og internasjonalt.

Dere satser på en helnorsk produksjon – hvilke utfordringer og fordeler ser du ved dette valget, spesielt i dagens globale marked?
– Utfordringen er at vi har få leverandører å spille på her hjemme og må jobbe tett med dem, bygge gode relasjoner og samtidig tørre å utfordre, slik at vi sammen kan bli enda sterkere. Et godt eksempel på hvordan vi ønsker å jobbe, er at vi nå har utfordret Innvik til å gjenoppta sin produksjon av kanvas. Dermed slipper vi å importere dette og kan i stedet styrke Innvik. De har tatt utfordringen, og det er helt fantastisk! Vi er også sårbare med tanke på kapasitet, så vi må hele tiden planlegge for vekst og jobbe sakte, men sikkert med å utvide og utvikle kapasiteten der vi er, sier Matre-Aas.

Lokal produksjon

Hun ser også de mange fordelene ved helnorsk produksjon – som å ha verdikjeden tett på og få være med å styrke et lokalt økosystem og lokal produksjon.

– Det igjen styrker de lokale samfunnene og gir liv til bygda. Det å kunne snakke samme språk, produsere mindre opplag og slippe store kostnader på frakt, import og valuta er en styrke. Vi tror også vi slipper unna de helt store overraskelsene ved å være tettere på leverandørene våre. Mitt inntrykk er at flere og flere verdsetter lokal produksjon, det å lett kunne spore tilbake til materialenes opphav og støtte det nære og ekte håndverket. Bidra til en industri som vi kan leve av etter oljen.

Hva tror du er grunnen til denne gjenopplivede interessen for norsk møbelarv?
– Jeg tror folk lengter etter det nære, ekte – å forstå mer av vår egen historie og være med å bygge opp under kulturarven vår. Vi søker tilbake til røttene våre. Jeg tror det er naturlig i en verden som virker skremmende. Affeksjonsverdi vil bli viktigere, historie og patina betyr mer for folk enn å hele tiden følge med på trender og skifte møblement etter hvilke farger som er «riktige». Kanskje er vi litt lei av at alt går så fort – det føles overfladisk og verdiløst. Affeksjonsverdi står i hvert fall høyt i kurs hos meg. Det at barna mine kan arve det de vokser opp med og i, det betyr mye, sier Elizabeth Matre-Aas.

For henne ligger mye av det «ekte» i norsk design nettopp i historiefortellingen, og hun ønsker at Matres produkter skal oppleves som ærlige og transparente.

– Det at noen har tenkt gode tanker om hvorfor et produkt skal være akkurat som det er, og når valg av materialer og form ikke er tilfeldig – det er ekte for meg. For eksempel er jeg fascinert av hvordan Sigurd Resell var forut for sin tid da han tegnet puta til Tube. Han tenkte det var fint å sy den i lapper, slik at man kunne bruke hele skinnet – ikke bare de pene delene av dyret, men også de som ellers ville blitt kastet fordi de ikke var perfekte. Den historien tilfører Tube enda mer verdi. Og nettopp historien er det som gir affeksjonsverdi.

Hvordan jobber dere med bærekraft, både i materialvalg og produksjon, og hva ser du som det viktigste bærekraftsaspektet for Matre framover?
– For oss er det en selvfølge å alltid velge det nærmeste av materialer og produksjon. Vi har ikke et garveri i Norge som kan levere det vi trenger til våre produkter. Da har vi valgt det garveriet som er nærmest – og det er i Sverige, kun rundt 4 timers kjøretur fra Oslo. Et fantastisk garveri der vi kan spore hver hud tilbake til dyret, forteller hun og oppfordrer samtidig til å ha en helhetlig holdning til bærekraft som strekker seg lenger enn produksjon og materialvalg.

– Det handler om å alltid ha en tanke om at vi skal gi mer tilbake enn det vi tar. Det handler om de menneskelige og relasjonelle aspektene, sosial bærekraft – og det handler om å videreutvikle sjelden håndverkskompetanse, blåse liv i de lokale småsamfunnene der fabrikken og leverandørene er en viktig del av et økosystem. Det handler om å ta vare på hverandre og utvikle en kultur der vi kan være oss selv og blomstre som mennesker, sier møbelgründeren.

Norsk stolthet

En drivkraft bak etableringen av Matre er ønsket om å gjenopprette stoltheten rundt norsk møbelindustri. Stoltheten som hun håper at både norsk og internasjonalt publikum skal se og sette pris på, ligger i alt fra håndverket i møblene til kvalitetsnivået og særegenheten i hver design.

– Og historiene som følger med hvert produkt. At det er tradisjoner som utvikles, og at uttrykket skiller seg litt ut fra det vi kanskje har sett tidligere fra norsk møbelindustri.

Som en del av den nye kolleksjonen lanserer Matre et eget tekstil utviklet i samarbeid med Kvadrat/Innvik og tekstildesigner Saga Nilsson. Kolleksjonen består av tekstiler i ull med striper i ulike farger. Og alt overskuddstekstil fra produksjonen går til Moving Mamas, som syr puter og tilbehør. Moving Mamas gir kvinner med innvandrerbakgrunn jobb innen søm, og kolleksjonen vil vokse over tid.

© Stephanie Sikkes

Dere har ambisjoner om å samarbeide med nye talenter og etablerte navn i designverdenen. Hva er grunnen til at dere ønsker dette, og hva tror dere at det kan tilføre merkevaren Matre?
– Vi har en fantastisk designscene i Norge, men designerne våre må ofte ut av landet for å få produsert designen sin, og mange når aldri ut, men må finne andre veier enn design som sitt levebrød. Her har vi et fantastisk potensial som vi gjerne vil tilrettelegge for, som en del av den skandinaviske designscenen. Vi gleder oss til den delen av reisen der vi skal jobbe med nytt design, når nye historier skal fortelles, det kommer til å berike oss stort som merkevare, sier Matre-Aas, som holder kortene tett til brystet når det gjelder akkurat hvilke designere som Matre skal samarbeide med.

– Men jeg håper vi kan utfordre noen som ikke har fått tatt ut potensialet sitt helt enda.

Hvilke nye prosjekter og design kan vi vente oss fra Matre i nær fremtid?
– Nå skal vi først få Vatne-kolleksjonen ut til folket, men så håper jeg vi kan tilføre ny energi – et levende og mangfoldig univers fullt av striper, farger og ulike materialer i skjønn forening. Produkter å leve med, laget med omsorg for generasjoner.