Tortus x Knapstrup Keramik
© Birgitta Wolfgang

Mannen bak Tortus om sin virale keramikk: "Dreieskiven er som en dans med leiren"

Som ung drømte Eric Landon om å bli danser, men livet førte ham i en annen retning. Under navnet Tortus har den amerikanskfødte keramikeren blitt verdenskjent for sine magiske hender og lidenskapelige arbeid med leire. Nå løfter han blikket fra dreieskiven og innleder et kunstnerisk samarbeid med danske Knabstrup Keramik.

Magiske og sterke hender, som danser med leiren på dreieskiven, har i flere år fascinert over en million følgere på Instagram. Der har folk fått følge keramiker Eric Landon i prosessen med å skape hundrevis av keramikkvaser – unike vaser med et særegent og lett gjenkjennelig uttrykk, og som over mer enn et tiår har blitt ettertraktede samlerobjekter.

Dreieskiven snurrer fortsatt i Eric Landons verksted, der han også tar imot elever. Og gjennom et kreativt samarbeid med den snart 130 år gamle produsenten Knabstrup Keramik utvider han nå arbeidet sitt. Han har vurdert valget nøye, men Eric Landon ser samarbeidet som en mulighet til å nå ut til et bredere publikum.

– Jeg har tilbrakt hele karrieren ved dreieskiven, oppslukt av å skape unike objekter. Ønsket har vært at hendene mine skal gi liv til gjenstandene, og at hvert eneste verk skal ha en egen karakter. Min største frykt var derfor at vi ikke skulle klare å bevare verdien av håndverket og dets ekthet når det skulle overføres til en form for industriell produksjon, forklarer Eric Landon, som for lengst har senket skuldrene og funnet seg til rette i samarbeidet.

Min første drøm var å bli danser. [...] Heldigvis er arbeidet ved dreieskiven som en dans med leire. Hver eneste vase er en forestilling med en vakker koreografi, som jeg kan fortsette å utvikle til jeg blir en gammel mann. — Eric Landon

– Knabstrup viste stor respekt for ønsket om at originalene til de nye designene skulle lages for hånd på dreieskiven. Etter at jeg hadde gjort ferdig serien med vaser i verkstedet, gikk Knabstrup gjennom en grundig og tidkrevende prosess for å sikre at produksjonsmodellene ble tro mot originalene. Til min lettelse er de nøyaktige kopier. Noen elementer måtte justeres litt, men det gikk aldri på bekostning av designen. Det eneste kompromisset har vært at vi slipper et begrenset antall produkter ut på markedet, fordi Knabstrup setter kvalitet foran kvantitet, forteller Eric Landon, som startet sin keramikkarriere som 16-åring da han tok et kurs i Milwaukee i Wisconsin, der han vokste opp.

Lidenskapen for leire var vekket, og under et besøk i Danmark på slutten av 90-tallet søkte han seg inn på Danmarks Designskole, hvor han ble uteksaminert i 2007. Deretter startet han eget verksted, og resten er historie.

Nå er den talentfulle keramikeren klar for et nytt kapittel. Han åpner døren til industriell produksjon og har full tillit til at Knabstrup Keramik tar vare på det som gjør uttrykket hans unikt.

– Jeg har besøkt mange keramikkfabrikker gjennom årene, og til min store glede har Knabstrup fortsatt mange hender involvert i produksjonen. Alt fra formgiving til støping og glasering gjøres for hånd. Mange produkter du finner i butikker i dag, har aldri vært i nærheten av menneskehender. Derfor har det vært fantastisk å oppleve en fabrikk uten automatisering, der ekte håndverk fortsatt verdsettes, understreker Eric Landon. Han gleder seg over at flere nå får muligheten til å ta del i hans kreative verden.

LES OGSÅ