Kjære leser,

Hjemmesiden vår støtter dessverre ikke Internet Explorer 11. Får å få den beste opplevelsen på hjemmesiden og av vårt innhold, vil vi be deg om å bruke Edge, Chrome, Safari, eller andre, nyere browsere.

Med vennlig hilsen,
BO BEDRE

– God design er estetisk tiltalende med gjennomførte detaljer og fokus på helheten

Formgiver Sovei Giæver vil heller designe ned enn å designe opp et produkt. Av slikt blir det renskårne linjer og estetisk harmoni.

Sovei Giæver er en del av designerkollektivet Fold Oslo, som også består av Poppy Lawman, Anna Maria Øfstedal Eng, Vilde Hagelund, Kathrine Hovind og Tobias Berg.

Hadde det vært normale tider, ville Sovei tatt oss med til verkstedet sitt, men med strenge restriksjoner måtte vi finne alternativer. Så vi besøkte Sovei hjemme, og tok med oss de vakre designene hennes ut. Som hun selv sier: «Jeg syns at kompromisset ikke bare gjenspeiler tiden vi er i nå, men også realiteten bak det å være i startfasen. På en måte er det fint å vise at det er en litt improvisert og uglamorøs tilværelse».

Hei Sovei, hva jobber du med for tiden?

– Jeg jobber med forberedelser til utstillingene Vis og Håndverk+, som skal gå av stabelen i Oslo i høst. Begge er skapt for å fremme tverrfaglig samarbeid mellom designer og håndverker. For Vis designer jeg en benk som skal bli laget av håndverker Sven Ekchoff og lærling Rein Ravnsbror. Til Håndverk+ designer jeg moderniseringer av tradisjonelle objekter.

Hvordan tilnærmer du deg design?

– Jeg er en nostalgisk person og utvikler ofte en idé ut ifra en historisk referanse. Helhet, enkelhet og harmoni står som stikkord i designen, og jeg er opptatt av å heller designe ned enn å designe opp et produkt. Målet mitt er å oppnå et estetisk tilfredsstillende resultat med rom for tolkning av bruk.

© Foto: Inger Marie Grini - Krakken Torii er inspirert av japanske portaler ved samme navn, og er designet sammen med Tobias Berg. Den har en svakt buet overflate som skaper en estetisk behagelig visuell effekt, men også en komfortabel sitteplass.

Hva vil du med designen din?

– Å skape produkter folk kan lage et hjem av. Enkle og stilrene nok til at de passer inn hvor som helst, men interessante nok til at de skiller seg ut. Jeg ønsker at folk skal se det er sjel i produktene, slik at de kan bli fremtidens arvegods.

Har du en signaturstil?

– Stilen er enkel; materialer, form og detaljer får snakke. Jeg har jobbet med inspirasjon fra japansk og skandinavisk estetikk, men vil alltid tillate meg selv å utvikle stilen.

© Foto: Inger Marie Grini - Bordet Staal har Sovei også designet sammen med kollega Tobias Berg. Det er konstruert med T-profilstål og trådglass, som ofte brukes til industrielle formål. – Vi ønsket å skape en røff finish, men med rene sammenføyninger som gir bordet et elegant uttrykk, forteller Sovei.

© Foto: Inger Marie Grini - Toke er inspirert av gamle arkitektkommoder, der glippet mellom skuffene slipper inn lyset og fingrene. Designen er åpen for å invitere til bruk, ikke for å gjemme og glemme ting. Formen er enkel for å fremheve teksturen i furuen.

Hva inspireres du av?

– Jeg trekker inspirasjon fra arkitektur, natur, kunst og design. Jeg er oppmerksom på omgivelsene, og noe som kan virke tilsynelatende uinteressant kan gi nye ideer til tekstur, former eller komposisjon.

Hva slags produkter ser du deg selv utforme fremover?

– Jeg har tenkt på lampe og sofa som et tilskudd i porteføljen. Jeg ønsker også å skape objekter som krever få ressurser å produsere og selge. Jeg selger små byster i steingods, og det er så givende å få en umiddelbar respons på noe jeg har laget.

© Foto: Inger Marie Grini - Det var bare et spørsmål om tid før det infiltrerte det tredimensjonale arbeidet mitt, sier Sovei om sin forkjærlighet for å tegne og male ansikter – som nå altså også kommer i form av håndlagede miniatyrbyster i steingodsleiren Craft Crank.

© Foto: Inger Marie Grini - Gjennom studiene lærte Sovei at man aldri skal designe til seg selv. Det er imidlertid blitt en avgjørende faktor, ettersom produktene – enn så lenge – ender opp hjemme hos henne selv. På den måten får hun også virkelig testet produktene – som Staal, som er blitt et arbeids-, male- og tegnebord.

Hvordan rettferdiggjør du å lage nye ting i en verden som allerede har så altfor mye?

– Overfor andre? Å designe basert på gode verdier. Overfor meg selv? Lidenskap. Lidenskapen bidrar til å skape min egen arbeidsplass, der jeg får utfolde meg kreativt og gjøre det jeg er flinkest til. Jeg tror gleden jeg har av å skape overføres til produktene og på den måten vil de også være til glede for andre. Dermed gjør jeg verden til et litt vakrere sted, ett produkt av gangen.

Hva er god design?

– God design er estetisk tiltalende med gjennomførte detaljer og fokus på helheten. Design står aldri alene. Den samhandler med rom, andre produkter og, ikke minst, mennesker.

Hvor er du om fem år?

– Jeg vil i større grad kunne leve av å arbeide kreativt. Jeg håper at arbeidet mitt er mer tilgjengelig for folk, at produktene blir produsert og at jeg jobber videre med maleri og illustrasjon.

© Foto: Inger Marie Grini - Den obvara-brente krukken er egentlig et resultat av et mislykket prosjekt, der jeg prøvde å lage en perfekt sfære, men leiren bare sank sammen. Jeg valgte å føye meg til prosessen og se hvor det bar. Nå står den som en liten hyllest til wabi-sabi, der en intuitiv prosess og feiltakelse kan lede til noe vakkert.

© Foto: Inger Marie Grini - Det at jeg har tegnet og malt hele livet er nok en stor grunn at jeg ville bli designer. En utopisk fremtid vil være der jeg kan jobbe både som designer og kunstner, forteller hun.

Relaterte artikler