Snøhettas nye Aesop-butikk

Aesop har åpnet sin andre butikk i Oslo. Snøhetta har designet interiøret i begge, og der den ene er kald som snø, er butikk nummer to preget av varmt tre.

Snøhettas nyeste interiørprosjekt

© Snøhetta/ Aesop

Snøhettas forrige designsamarbeid med det australske kosmetikkfirmaet Aesop skaffet dem en pris fra Designers Saturday for beste interiør.

21. juni åpnet nok en stilig Aesop i Hegdehaugsveien – med et helt annet designuttrykk enn butikken i Prinsens gate. På verdensbasis er dette Snøhettas femte Aesop-butikk – har de noe til felles?

– Den eneste likheten er vel respekten for kontekst – at butikkene skal passe inn i nabolaget. Den nye butikken ligger i et funkisbygg fra 40-tallet, og vi ble veldig inspirert av en detalj i himlingen i inngangspartiet, forklarer interiørarkitekt Peter Girgis i Snøhetta.

Varm eik og 3D-paneler

© Aesop / Stephen Citrone

– Eikepanelene er en moderne og tredimensjonal utgave av denne opprinnelige takdetaljen, forklarer Peter Girgis. Han var oppsatt på å skape et design som kan vare lenge, og å bruke mest mulig naturlige materialer.

– Hvor frie tøyler har dere hatt i designprosessen?

– Vi designer ikke for Aesop, men sammen med dem. Det har vært en inspirerende prosess for oss, siden de er åpne for å eksperimentere, forteller Peter Girgis i Snøhetta.

Noen av de eikekledde kortveggene er også perforert av små hull.

– Ideen bak hullene var å skape litt mer tekstur for å bryte opp veggene, og så gjøre det mer interessant med lys bak, sier interiørarkitekten.

Og resultatet har helt klart blitt interessant – å gå inn i butikken føles litt som å vandre inn i en lun og koselig trekloss.

Få flere designnyheter på mail hver uke!

Ville ikke beholde noe

© Snøhetta

Alt i det gamle butikklokalet ble revet ned før designarbeidet startet.

– Vi ville ikke beholde noe av det gamle, for det var ikke noe særlig å se på, sier Peter Girgis. Dette er hans fjerde Aesop-butikk for Snøhetta.

– Hver butikk føles som å starte på scratch, men vi har alltid respekt for bymiljøet rundt – at butikken skal gli inn i gatebildet. Vi bruker også alltid lokal arbeidskraft, det gjør det mer personlig, mener Girgis.

Unike butikker

© Aesop / Stephen Citrone

Aesop er opptatt av hele kundeerfaringen, fra det øyeblikket du setter foten i butikken, og de tar bevisst ikke med seg sin egen estetikk til nye butikkåpninger.

Alle butikkene er dermed ulike, til forskjell fra mange andre store kjeder. Taktile opplevelser – det å kunne kjenne på materialene i butikken er også en del av Aesop-konseptet.

Kul katedral

© Snøhetta

Hver og en av Aesop-butikkene er unike, så også kosmetikkjedens forrige Oslo-filial i Prinsens gate – også denne designet av Snøhetta.

– Vi ville lage et uttrykk av «Nordic Cool» – som i snø. Her startet vi å jobbe med et helt dekonstruert lokale, sier Girgis.

De gamle mursteinene kom opp i dagen, og himlingen er konstruert av ti kupler som glir over i hverandre, noe som skaper en nesten sakral stemning – og en svært spesiell akustikk i rommet.

– Butikken er inspirert av klassisk arkitektur, men i en moderne og skulpturell form, forklarer Snøhettas interiørarkitekt.

Gullkantet i Singapore

© Snøhetta

Denne Aesop-butikken i Singapore har et eksotisk og luksuriøst uttrykk av gull, og kan skilte med et helt spesielt tak, en slags opp-ned skog av trestammer i taket.

Stramt i Berlin

© Snøhetta

Snøhetta står også bak en av de to filialene til Aesop i Berlin, samt en i Düsseldorf.

Dette er den nyeste på Grabenstrasse i Düsseldorf, med et mer minimalistisk og rent uttrykk.

– Alle butikkene har til felles at de skaper en følelse av ro og ryddighet, mener Peter Girgis. Og det må jo kunne sies å passe bra til et velværekonsept som Aesops.

Relaterte artikler