I denne Oslo-leiligheten er fargeinspirasjonen hentet fra historien

Pernille og samboeren farget sin nye leilighet i grønt, blått og teglsteinsrødt. Inspirasjonen hentet de fra middelalderparken rett utenfor vinduet.

Et lite steinkast fra det moderne Bjørvika ligger Oslos arnested, Gamlebyen. For 1000 år siden var det sentrum i en travel havneby, og dagens vannspeil i Middelalderparken rekonstruerer strandlinjen slik den var da. Her ligger også ruiner etter kongsgården og kirker fra 1300-tallet, da byen ble hovedstad.

Det gikk nedover med området da sentrum ble tvangsflyttet over Bjørvika og bak festningen på 1600-tallet, men i dag skjer det en rivende utvikling i bydelen. Hit flyttet samboerne Pernille Laustsen og Lasse Pedersen for et halvt år siden. Til tross for utviklingen i området var det ikke uten en liten porsjon skepsis.

– Vi var på visning to ganger før vi la inn bud. Litt fordi leiligheten var veldig overmøblert og det var vanskelig å få et godt inntrykk, men også fordi vi ville sjekke nabolaget. Den andre gangen var vi der på kveldstid, og lyset på kjøkkenet var magisk, sier Pernille.

På kjøkkenet er vegger og tak malt i nyansen 1140 Sand fra Jotun, mens listverk er i S6030-G70Y. Pernille og samboeren har bygget den høye gulvlisten, som har integrert kanal for strømledninger. Klarblå er brukt som gjennomgående kontrastfarge i alt fra detaljer på kjøkkenbordet til puter i stuen. Stolen er fra Norell og krakken fra Ikea, og teppet er en selvskåret rest fra soverommet. På veggen henger en kunstplakat av Michael Kvium, kjøpt i Aarhus, to trykk kjøpt på KHiOs julemarked og en tegning av Lasse.

Under oppussing fjernet paret en «boks» i gangen og fant en rå murvegg. – Den er som et lite kunstverk, sier Pernille. Veggene er malt i nyansen 10961 Raw Canvas, mens taket er i 4468 Aladdin, begge fra Jotun. I en gammel døråpning har de bygget en skohylle. Stigen brukes for å nå overskapene på kjøkkenet.

© Pernille Münster

Sydvendte vinduer gir utefølelse

Med 68 kvadratmeter var også størrelsen riktig, planløsningen hadde potensial og prisen var god. All skepsis forsvant som dugg for solen, som de ser mye av. Oppholdsrommene ligger sørvendt, og kjøkkenet har vinduer i to retninger, slik at de har sol fra den står opp til den går ned et sted bak Aker Brygge i 22-tiden.

– Det beste med alt lyset er at jeg merker det på humøret. Balkong sto veldig høyt på ønskelisten da vi så etter ny bolig, men med så mye lys og vinduer savner vi ikke uterom på samme måte som før. Vi bare åpner vinduene og er ute. Eller vi tar med oss piknikteppet til Middelalderparken eller går ut i bakgården, sier Pernille.

Hun og Lasse er også blitt opptatt av historien som omgir dem, og liker å gå rundt i sin nye by. De utforsker alt fra det nye Munchmuseet
til den gamle Arctanderbyen og turstiene i Ekebergskrenten, eller henger med naboene i bakgården.

– Det bor en god miks av folk i området, og alle er vennlige. Vi elsker å bo her!

Pernille elsker kontrasten mellom røde teglsteinsbygg og blå himmel. – Det er by og natur på sitt beste, sier hun. Det er det som har vært utgangspunkt for fargevalget i stuen. At den brente rødfargen – 20167 Welcoming Red fra Jotun – også «føles som en varm klem», skader heller ikke. Mags sofa fra Hay, stuebord fra Bolia og taklampe i Murano- glass kjøpt på Carousel.

© Pernille Münster

Gulvet er såpebehandlet eik i fiskebensmønster fra Gulvxtra, og var det første paret kjøpte til leiligheten. –Vi visste fra dag én at kjøkkenet skulle være hovedrommet i leiligheten. Man vil alltid gravitere mot kjøkkenet, sier Pernille. Spisebord fra Muuto, Y-stolen av Wegner fra Carl Hansen & Søn, taklampe Gross Bar fra By Rydens. På bordet står vase, karaffel og glass fra Kollekted By.

© Pernille Münster

Leiligheten fra 1890 har god takhøyde og dagslys. Med sol fra morgen til kveld påvirker skiftende lysforhold fargene i rommet, og Pernille er fornøyd med at kjøkkenfrontene fra Nordmax (montert på Ikea-stammer) skifter i deilige og matchende nyanser gjennom døgnet. Overskap i S3020-G60Y og underskap i 20167 Welcoming Red fra Jotun. Også furufineren beiset eikebrun fungerer perfekt. Vegglampene er Gras N304, vask og armatur fra Grohe.

© Pernille Münster

-Farger oppfører seg vidt forskjellig ut fra dagslyset

Det nye hjemmet har Pernille og Lasse egenhendig pusset opp. Det hjelper at Lasse er utdannet snekker, men Pernille er heller ikke tapt bak en powerdrill. Hun er utdannet lærer, men har nå gjort jobb av «hobbyen» og arbeider som selger på visningsavdelingen til Fagflis. I en periode drev hun med fargeveiledning, basert på egne erfaringer. Hun vet hvor vanskelig det kan være å lykkes.

– For å si det sånn: Fra frustrasjon kommer kunnskap. Den forrige leiligheten vår var nordvendt, mens denne er sørvendt, og fargene oppfører seg vidt forskjellig ut fra dagslyset. I tillegg vil innendørs belysning, materialet du maler på, interiøret og omgivelsene
utenfor ha stor betydning for fargeeffekten.

Veggene på soverommet er malt i den beroligende nyansen Dark Fontaine fra Nordsjö. Rommet ligger ut mot bakgården
og er en oase. Taklampe i lin og rattan fra Madam Stoltz/Solstrand interiør. Den dype grønne fargen er gjennomgående i hele leiligheten.

© Pernille Münster

På badet spiller fargen i de mørke natursteins-flisene fra Ellingard og skapfrontene fra Ikea malt i Jotun 7613 Northern Mystic. En vask i rød marmor fra Ulfven er en flott kontrast.

© Pernille Münster

-Når store flater blir nøytrale, får fargeelementer mer plass

Pernille brukte mye tid på å utvikle en perfekt palett for det nye kjøkkenet. Det skulle ha grønne vegger, blått tak og teglsteinsrøde brytninger – farger som siver inn fra utsiden. Både hun og Lasse elsket resultatet, bortsett fra at det ble veldig mørkt.

– Det tok ikke lang tid før vi malte over, selv om det gjorde litt vondt. Vi har ikke angret et sekund. Så fort en lysere farge var på plass, lettet alt. Det var som om vi kunne puste fritt igjen, sier Pernille, og fortsetter: -Det er også noe med at når de store flatene er mer nøytrale, får
elementene med farge mer «plass». Det er lettere å se både fargene og inspirasjonen utenfor.

Veggpanelet er laget av MDF-plater, et grep for å hente frem en tidsriktig atmosfære i rommet. Vegger, tak og listverk er malt med samme matte maling, noe som gir visuell ro. På gulvet er det lagt vegg-til-vegg-teppe i tettvevet ull, Cloud fra Teppeabo, som demper lyder og er godt å sette føttene på om morgenen. – Jeg er vokst opp i et syttitallshus med tepper og var naturlig nok skeptisk, men det har skjedd litt på teppefronten, så jeg er superfornøyd, sier Pernille. Skapet i teak er et bruktkjøp fra 60-tallet og er fra serien Rival fra Brødrene Jåtogs Møbelfabrikk. Det samme er lampen. Sengetøy i lin fra H&M Home.

© Pernille Münster