køkkenalrum
© Birgitta Wolfgang Bjørnvad/The Sisters Agency

Kunsten spiller hovedrollen i dette parisiske hjemmet

Hjemme hos Amélie de Chalard er det plass til både kunst og livsutfoldelse. Den store boligen er fylt med kunstverk og fungerer også som galleri – likevel er det fritt frem for barna å boltre seg i den store sofaen.

Amélie de Chalard, eier av kunstgalleriet Amelie, Maison d’Art, er opprinnelig utdannet innen økonomi – ikke kunst. Hun har imidlertid fått med seg det beste fra begge verdener hjemmefra, for faren er forretningsadvokat og moren kunstner. Derfor falt det ganske naturlig for henne å begi seg ut på sitt eget kunstneriske eventyr etter å ha prøvd seg i finansverdenen.

Hun begynte med et litt annerledes galleri. Fra en leilighet hun bodde i tidligere, solgte hun arbeider av både kjente og ukjente kunstnere, og samlere viste raskt begeistring for å se kunstverkene i en mer privat sfære.

– Kunst bør nytes i omgivelser hvor den besøkende føler seg hjemme, sier hun. Derfor har hun valgt å kombinere privatliv og galleri: Hjemmet ser ut som et galleri, og galleriet føles som et hjem, altså det beste fra to verdener.

Slo sammen tre separate leiligheter

Amelie, Maison d’Art holder til en gammel, ærverdig villa med stor hage og ligger i det fasjonable 6. arrondissement i Paris. Utstillingene veksler mellom å vise etablerte kunstnere og nye talenter innen maleri, grafikk, skulptur og fotografi, og man må gjøre en avtale for å besøke galleriet.

– De 130 kunstnerne jeg representerer, har alle forskjellige uttrykk, men de har også det til felles at verkene deres er abstrakte, noe som åpner for uendelig mange fortolkninger. Det er utrolig interessant, forklarer Amélie.

Boligen går over tre etasjer som tidligere var separate leiligheter.

En stor renoveringsjobb

– Leilighetene har tidligere huset et bibliotek, en kunstnerbolig og et atelier. Da jeg hørte at den øverste leiligheten var til salgs, gikk jeg på visning, og det ble kjærlighet ved første blikk da jeg så hvordan lyset fylte leiligheten, forteller hun.

Det måtte imidlertid en stor renovering til før hun og familien kunne flytte inn. Store deler av hjemmet har hun tegnet selv, mens det er Batiik Studio som har stått for gjennomføringen. Boligen er på mer enn 350 kvadratmeter og var som et blankt lerret for Amélie og kunstnerne hennes.

– Vi bruker veggene som en boltreplass for kunsten, og derfor er de holdt hvite. På gulvene har jeg slått meg mer løs, og i hver etasje har vi lagt gulv med mønster som jeg har tegnet. Flisene er av terrakotta, og de er håndlaget av det italienske familieselskapet Fornace Brioni. Mannen min er også fra Italia, og privat liker vi at atmosfæren er litt søreuropeisk, sier hun.

En underetasje for familiebesøk

De spesialdesignede gulvene er fylt med tremøbler, og tekstiler utfyller og gir varme til kunstverkene. Dørspeilene er kledd med rotting.

– Jeg synes varmen og mykheten i de naturlige materialene skaper harmoni, i tillegg er de nøytrale og har en tekstur som passer perfekt til kunstverkene, sier hun.

Midt i den store, åpne stuen står den enorme modulsofaen Extrasoft fra Living Divani, designet av Piero Lissoni.

– Jeg elsker estetikken, komforten, designen og at den er så romslig. Jentene mine på to og tre år kan både leke og slappe av i den. Sofamodulene står midt i rommet, og derfra kan du se hele rommet og alt på veggene. Det er fantastisk å sitte i sofaen og nyte lyset, kunsten og rommet, forteller Amélie de Chalard.

Under ombyggingen ble vinduene byttet, så nå blir ikke det store gallerirommet for varmt når solen steker om sommeren eller for kaldt om vinteren. En trapp i det store stuerommet fører opp til foreldredelen med eget bad og stor terrasse, noe som er ganske unikt å ha i Paris. Hele underetasjen er innredet for gjester og familie som kommer på overnattingsbesøk.