Bli med inn i hjemmet hvor det skandinaviske møter det japanske
Designer Lisbeth Kamstrup-Holms egentegnede hus er en kjærlighetserklæring til japanske arkitektur- prinsipper: enkelhet, funksjonalitet og estetikk.
Av
Lisbeth Kamstrup-Holm er uddannet produktdesigner fra DTU og Kunstakademiets Arkitektskole. Hun har igennem sin karriere skabt møbler til udstillinger og har nu, sammen med sin far, genoplivet Lillerød Kurvefabrik, hvor hun er partner og designansvarlig.
Lisbeth Kamstrup-Holm er utdannet produktdesigner fra DTU og Kunstakademiets Arkitektskole. Hun har gjennom karrieren skapt møbler til utstillinger og har nå, sammen med faren sin, gjenopplivet Lillerød Kurvfabrikk, hvor hun er partner og designansvarlig.
Japandi
Da Lisbeth Kamstrup-Holm og mannen Jesper dro til Japan for noen år tilbake, ble frøet til det som skulle bli deres fremtidige hjem sådd. Som designer for kurvprodusenten Lillerød, og med en bakgrunn i kunst, har Lisbeth alltid interessert seg for estetikk, håndverk og arkitektur. Men møtet med den japanske bygge- og bostilen tok henne med storm.

Stuen med den bløde sofa er indrettet i stuens bageste del, der er blevet mere intim og hyggelig, efter den ældste datter, Ingrids, værelse er etableret som en glas-kube i midten af det store rum. Lisbeth er gået efter farver, der skaber en god baggrund for hjemmets forskellige funktioner, og som afspejler naturen udenfor.
Stuen i enden av allrommet er blitt mindre og mer intim etter at familiens eldste datter Ingrid fikk nytt rom, bygget som en luftig glasskube mellom kjøkkenet og stuen. En praktisk hyllemodul dekker både vegg og oppbevaringsbehov i gangen mot stuen, hvor tregulvet og veggene malt i fargen Linblå fra Jotun er inspirert av naturen utenfor.
Detaljert og diskret
Resultatet? Et 200 kvadratmeter stort trehus utenfor København, tegnet av Lisbeth selv og inspirert av klassisk japansk og nordisk arkitektur. Hjemmet er åpent uten å gå på kompromiss med privatlivet, det er detaljert og diskrét på samme tid, og alltid med utsikt til naturen utenfor gjennom husets mange vinduer.

Væggen i sofaafdelingen er malet i farven Linblå fra Jotun, og kurvene er fra Lillerød Kurvefabrik, der oprindelig blev grundlagt i 1890'erne af den svenske familie Johansson. De producerede spånkurve frem til 1970'erne, og Lisbeth, der selv er vokset op i byen, kan huske nogle af kurvefabrikkens arvinger. I dag har hun, sammen med sin far, Jørgen Kamstrup-Larsen, genoptaget produktionen med opdaterede kurvemodeller, der produceres i askefiner i Danmark.
De danskproduserte kurvene i askefiner er fra Lillerød, en gammel fabrikk som Lisbeth har gjenopptatt driften av sammen med sin far, Jørgen Kamstrup-Larsen.

Dybere nuancer af grå og blå mødes i stuens sofahjørne. Sofaen er fra Hay, standerlampen AJ fra Louis Poulsen og pendlerne er Formakami fra &Tradition. Træstolen er model J81 af Jørgen Bækmark fra FDB Møbler, sofaborde fra Herman Design Studio, og Trisser af Nanna Ditzel fra Snedkergaarden. Printet er et ungdomsfoto af Lisbeths far.
Delikate nyanser i grått og blått møtes når Mags-sofaen fra Hay settes opp mot vegger malt i Jotuns Linblå. Formakami-pendlene av Jaime Hayon for &Tradition underbygger den japanske estetikken som Lisbeth er inspirert av, mens AJ-gulvlampen er av Arne Jacobsen fra Louis Poulsen og J81-stolen i tre av Jørgen Bækmark fra FDB Møbler. Sofabordene i klynger er en luftig kontrast til den kompakte sofaen, og er en miks av Herman-bord fra Herman Design Studio og Trisse av Nanna Ditzel fra Snedkergaarden. Fotografiet er av Lisbeths far.
Fokus på detaljene og helheten
– I den japanske designtradisjonen har man en stor forkjærlighet for godt håndverk, enkelhet og levedyktighet i hjem- mene man skaper, noe som ikke er ulikt oss her i Norden. Noe av det jeg særlig tok med meg fra Japan var hvor flinke de er til å skape rom i husene sine – hvordan de skaper noe innenfra, som ikke nødvendigvis kan ses utenfra.
Vi dro ikke til Japan med formål om å bli inspirert til ny arkitektur, men jeg ble så grepet av japanernes evne til å fokusere på både detaljer og helhet. Da vi fikk tomten visste jeg at jeg ville tegne et hus inspirert av Japan, forteller Lisbeth.


Det åbne køkken er badet i lys fra de store vinduer, og herfra er der direkte adgang til terrassen. Lisbeth har selv designet køkkenet til huset og har fået det bygget af Mikkel, en elev fra Københavns Tekniske Skoles snedker-linje, der siden har udført flere projekter for Lisbeth. Som i japansk arkitektur er der her en klar inddeling mellem de fælles og de private sfærer i hjemmet. Farven på væggen er Washed Linnen fra Jotun, væglamper fra Lampe Gras.
Det åpne kjøkkenet er badet i lys fra de store vinduene, og herfra er det direkte adgang til terrassen. Lisbeth har selv designet kjøkkenet til huset. Som i japansk arkitektur er der her en klar inndeling mellom de felles og de private sfærer i hjemmet. Fargn på veggen er Washed Linnen fra Jotun, vegglamper fra Lampe Gras.
Gjennomtenkte detaljer
Det enkle, svarte trehuset er omgitt av en stor og frodig hage. En trapp fører frem til hoveddøren og det åpne, romslige kjøkken- og stuerommet, der Lisbeth, Jesper og barna Ingrid, Samuel og Astrid samles i hverdagen. Den andre halvdelen av huset rommer en mer privat avdeling, mens barnerommene fordeler seg rundt det dynamiske fellesrommet. Slik får man muligheten til å være sammen og trekke seg tilbake etter behov.

Hyggehjørnet til familiens tre børn med junior Myrestole og klassiske Trisser af Nanna Ditzel er et godt eksempel på, hvordan børnene er tænkt ind i indretningen.
Hyggehjørnet til familiens tre barn med junior Myrestole og klassiske Trisser av Nanna Ditzel er et godt eksempel på hvordan barna er tatt hensyn til i innredningen.
En indre kube
Ingrids rom, som er husets nyeste tilskudd, er tegnet og bygget av Lisbeth og Jesper. Den vinduskledde kuben skiller allrom og stue, og er i seg selv en fin arkitektonisk detalj. Den har også etablert nye, mer intime kroker og områder i hjemmet.

Skrivepulten er ligesom Dot-skamlen et loppefund, der er malet. Bordlampen er også fra et loppemarked, og plakaten over sengen er en limited edition fra Ikea. Kurv fra Lillerød.
Skrivepulten er også funnet på loppemarked, akkurat som Dot-krakken. Bordlampen er også fra et loppemarked, og plakaten over sengen er en limited edition fra Ikea. Kurven fra Lillerød.
Naturen som et viktig element
– Ting utvikler seg hele tiden i takt med at behovene våre endrer seg. Vi har jo egentlig bare ønsket å skape noen enkle rammer rundt livene våre, der maten, samtalen og familien er i fokus. Derfor var det også en fantastisk følelse å flytte inn og plutselig bo i de rommene som vi selv hadde tenkt, tegnet og bygget. Som det store kjøkkenet med den digre kjøkkenøya, der mange kan lage mat samtidig, for eksempel. Badekaret, der man kan ligge og kikke opp på himmelen. Det at vi har hentet naturen inn i alle rom.

På datteren ingrids værelse er der plads til at være kreativ.
På datteren Ingrids soverom er det alltid plass til å være kreativ.
Innredning med omtanke og kjærlighet
Interiøret speiler de samme ideene og tankene som husets arkitektur – alt er valgt med omhu, og alt skal ha en funksjon.
– Jeg tenker konstant på hva tingene rundt oss tilfører, hva de gir av verdi og innhold til livene våre. Jeg ser etter ting som er holdbare, varige, og som jeg har lyst til å omgi meg med lenge. Er det lagt omtanke og kjærlighet i tingene, ja, da gir de også mening for meg.

Et kig ind i "glashuset", hvor Ingrid bor. Ved at tegne værelset som et æstetisk element med masser af vinduespartier løfter værelset resten af rummet, der også får helt nye dimensioner.
Ingrids rom er husets nyeste tilskudd. Kuben med store vinduspartier er både estetisk, funksjonell, sosial og privat.
Unikt og håndlaget
– Jeg er inspirert av mange av de gamle møbelklassikerne, men jeg elsker også når gamle designtradisjoner tolkes på nytt. Og så elsker jeg alt som er unika og håndlaget.
Det forklarer kanskje hvorfor Lisbeth, sammen med sin far, har gjenopptatt driften av Lillerød-fabrikken, som produserer håndlagde kurver.

Hyggehjørne ved den indmurede pejs, der er opstået, efter at de byggede "glashuset". Det har givet nye rum og kroge i det store åbne køkken-alrum. Pendlen er Frugtlygten fra Le Klint, og Palissade-sofaen er fra Hay. Sofabordet er en prototype, som Lisbeth selv har lavet, mens brændekurven er fra Lillerød.
Hyggehjørnet ved den innmurede peisen ble til etter at de bygde "glasshuset". Det har gitt nye rom og kroker i det store kjøkkenet. Pendlen er Fruktlykten fra Le Klint, og Palissade-sofaen er fra Hay. Sofabordet er en prototype som Lisbeth selv har laget, mens kurven er fra Lillerød.

Den klassiske kommode er malet i samme nuance som væggene, Warm Grey fra Jotun, et smukt stilgreb, der skaber ro i soveværelset. Bordlampe fra Ikea, pendel fra &Tradition, og væglampe fra Lampe Gras.
Soverommet åpner seg som et hemmelig rom fra stuens store veggreol. Kurvene er fra Lillerød, mens fotokunsten på veggen er av Selma Lamai.
Viderefører kreativiteten
– Jeg ser også at barna mine får lyst til å skape noe med sine egne hender, og jeg tror det er viktig at vi har løpende samtaler om tingene vi omgir oss med. Jeg vil så gjerne inspirere dem til å skape noe som kan gi mening for dem selv.

Der er kig til himlen fra badekarret gennem den indre lysskakt. Den er inspireret af japansk arkitektur, hvor himlen altid tænkes ind som et element af indretningen. Lysskakten fortsætter ned til den høje kælder, hvor den giver lys til Lisbeths værksted. Vask og badekar fra Copenhagen Bath, spejl fra Novel Cabinet Makers, kurv fra Lillerød.
Badet er innredet med vask og badekar fra Copenhagen Bath og speil fra Novel Cabinet Makers. Kurven er fra Lillerød.

Bordlampe fra Ikea og diverse keramikk.

Soveværelset åbner sig som et hemmeligt rum i stuens store åbne reol. Kurvene er fra Lillerød.
Soverommet åpner seg som et hemmelig rom fra stuens store veggreol. Kurvene er fra Lillerød, mens fotokunsten på veggen er av Selma Lamai.

I entreen står en fin og funktionel bænk og byder velkommen. Den har Lisbeth selv designet til "Skud på stammen", der er et snedkersamarbejde mellem snedkerskolen på Københavns Tekniske skole og en række designere. Vægfarven i entreen er Warm Grey fra Jotun. Pendler fra &Tradition.
I entreen står en fin og funksjonell benk og ønsker velkommen. Den har Lisbeth selv designet til "Skud på stammen", et snekkersamarbeid mellom snekkerskolen på Københavns Tekniske Skole og en rekke designere. Veggfargen i entreen er Warm Grey fra Jotun. Pendler fra &Tradition.

Fra terrassen er det flott utsikt over Birkerød Sjø.

Familiens sorte træhus ligger som en skarp kube på den grønne grund i Birkerød. Lisbeth har tegnet huset med inspiration fra både klassisk japansk og nordisk arkitektur. Adgangen sker ad den udvendige trappe, der fører op til entreen i stueplan. I den højloftede kælder har hele familien værksteder og "krearum".
Familiens sorte trehus ligger som en skarp kube på den grønne plassen i Birkerød. Lisbeth har tegnet huset med inspirasjon fra både klassisk japansk og nordisk arkitektur. Inngangen til huset er via den utvendige trappen som fører helt opp til inngangspartiet. I kjelleren har familien verksted og "krearom".

Lisbeth på vei ut til familiens høns.