Snøhettas nye Aesop-butikk
Aesop har åpnet sin andre butikk i Oslo. Snøhetta har designet interiøret i begge, og der den ene er kald som snø, er butikk nummer to preget av varmt tre.
AvSnøhettas forrige designsamarbeid med det australske kosmetikkfirmaet Aesop skaffet dem en pris fra Designers Saturday for beste interiør.
21. juni åpnet nok en stilig Aesop i Hegdehaugsveien – med et helt annet designuttrykk enn butikken i Prinsens gate. På verdensbasis er dette Snøhettas femte Aesop-butikk – har de noe til felles?
– Den eneste likheten er vel respekten for kontekst – at butikkene skal passe inn i nabolaget. Den nye butikken ligger i et funkisbygg fra 40-tallet, og vi ble veldig inspirert av en detalj i himlingen i inngangspartiet, forklarer interiørarkitekt Peter Girgis i Snøhetta.
– Eikepanelene er en moderne og tredimensjonal utgave av denne opprinnelige takdetaljen, forklarer Peter Girgis. Han var oppsatt på å skape et design som kan vare lenge, og å bruke mest mulig naturlige materialer.
– Hvor frie tøyler har dere hatt i designprosessen?
– Vi designer ikke for Aesop, men sammen med dem. Det har vært en inspirerende prosess for oss, siden de er åpne for å eksperimentere, forteller Peter Girgis i Snøhetta.
Noen av de eikekledde kortveggene er også perforert av små hull.
– Ideen bak hullene var å skape litt mer tekstur for å bryte opp veggene, og så gjøre det mer interessant med lys bak, sier interiørarkitekten.
Og resultatet har helt klart blitt interessant – å gå inn i butikken føles litt som å vandre inn i en lun og koselig trekloss.
Få flere designnyheter på mail hver uke!
Alt i det gamle butikklokalet ble revet ned før designarbeidet startet.
– Vi ville ikke beholde noe av det gamle, for det var ikke noe særlig å se på, sier Peter Girgis. Dette er hans fjerde Aesop-butikk for Snøhetta.
– Hver butikk føles som å starte på scratch, men vi har alltid respekt for bymiljøet rundt – at butikken skal gli inn i gatebildet. Vi bruker også alltid lokal arbeidskraft, det gjør det mer personlig, mener Girgis.
Aesop er opptatt av hele kundeerfaringen, fra det øyeblikket du setter foten i butikken, og de tar bevisst ikke med seg sin egen estetikk til nye butikkåpninger.
Alle butikkene er dermed ulike, til forskjell fra mange andre store kjeder. Taktile opplevelser – det å kunne kjenne på materialene i butikken er også en del av Aesop-konseptet.
Hver og en av Aesop-butikkene er unike, så også kosmetikkjedens forrige Oslo-filial i Prinsens gate – også denne designet av Snøhetta.
– Vi ville lage et uttrykk av «Nordic Cool» – som i snø. Her startet vi å jobbe med et helt dekonstruert lokale, sier Girgis.
De gamle mursteinene kom opp i dagen, og himlingen er konstruert av ti kupler som glir over i hverandre, noe som skaper en nesten sakral stemning – og en svært spesiell akustikk i rommet.
– Butikken er inspirert av klassisk arkitektur, men i en moderne og skulpturell form, forklarer Snøhettas interiørarkitekt.
Denne Aesop-butikken i Singapore har et eksotisk og luksuriøst uttrykk av gull, og kan skilte med et helt spesielt tak, en slags opp-ned skog av trestammer i taket.
Snøhetta står også bak en av de to filialene til Aesop i Berlin, samt en i Düsseldorf.
Dette er den nyeste på Grabenstrasse i Düsseldorf, med et mer minimalistisk og rent uttrykk.
– Alle butikkene har til felles at de skaper en følelse av ro og ryddighet, mener Peter Girgis. Og det må jo kunne sies å passe bra til et velværekonsept som Aesops.