Duse farger og historisk sus
Originale terrazzogulv satte rammene for oppussingen. Nå sitter den romerske historien i veggene – bokstavelig talt!
Av
Lyse, støvblå vegger danner en myk ramme rundt den fargerike samlingen av kunst og møbler i stuen.
Velursofaene, messingbordet og den store skulpturen i hjørnet er fra butikken Flair i Firenze, puffen er fra Flexform. Gulvteppet er designet av arkitekt Massimo Adario, som har stått for renoveringen av leiligheten. Oljemaleriene bak den grønne sofaen er av Santo Tolone.
Nårman går rundt i den 185 kvadratmeter store leiligheten, som ligger høyt oppe i en storslått bygning fra 1880, rett i nærheten av selveste Peterskirken i Roma, føles det som om byens historie er til stede i hvert eneste rom.
Den er nyoppusset, men kjennes likevel gammel – på en positiv måte. Arkitekten som har stått for fornyelsen, Massimo Adario, valgte å ikke røre den opprinnelige planløsningen.
Bli hjem til en annen italiensk drømmekåk, med tilsvarende nydelige gulv.

Det store kunstverket på veggen er av britiske Lauren Keeley. Kurvstolen er en relansert utgave av Gala, designet på 50-tallet av Franco Albini.
– Vi kunne fjernet nesten alle veggene for å åpne opp rommene. Men siden det skulle bo en familie på fire her, ble vi enige om å beholde rominndelingen. Det skulle være litt privatliv for alle, og det var viktig at byggets historie ble en tydelig del av hjemmet.
I nesten alle rom var det gamle marmor- og terrazzogulv som naturligvis ble bevart – og som var inspirasjonen da det måtte legges nytt gulv i gangen.

De gamle kobberstikkene med Roma-motiv som henger på veggen, inspirererte arkitekten til å få det trykket som tapet. Veggene i biblioteket er derfor dekket av noen av byens vakreste bygninger og plasser.
50-tallsstolen er designet av danske Ole Wanscher, lampen Coupé 3321 fra Oluce av Joe Colombo i 1967. Den svarte taburetten Cesar er fra Minotti.
For at det nye gulvet skulle passe til de andre rommene, ble marmor lagt i et slags tilfeldig mønster, lignende det som allerede fantes i stuen.
Fargene på de nye flisene ble valgt for å fremheve den fargerike samlingen kunst og møbler.
I dette italienske hjemmet har de også valgt en original måte å dekorere veggene på.

I hjørnet, fremhevet på en pidestall, står en skulptur fra 60-tallet, kjøpt i butikken Flair i Firenze.
Leilighetens eiere, Maria Stella og Vincenzo Cirimele, er nemlig glad i farger, og det siste de ville ha var en grafisk svart og hvit leilighet.
Se flere inspirerende boliger – abonner på vårt nyhetsbrev!
I stuen er det kunsten som dominerer, og blikket vandrer fra det ene iøynefallende møbelet til det andre. Hvert enkelt møbel og hver lampe er som vakre skulpturer, og står fint til all kunsten.
Leilighetens uttrykk er skapt av flotte materialer, et sterkt formspråk og en smakfull miks av ulike stilarter.
Men selv om rommene er fulle av karakterfulle objekter, er helheten harmonisk – takket være en balansert og velkomponert fargepalett.

Taklampen er designet av Bruno Gatta for Stilnovo, bordet Fractal er designet av Piero Lissoni for Porro og stolene er vintage, designet av danske Ole Wanscher.
Når du kikker ut av vinduene ser du berømte monumenter i alle retninger.
Arkitekten har latt seg inspirere av omgivelsene og ønsket å hente byens historiske karakter helt inn i leiligheten.
Rommet som fungerer som bibliotek, hjemmekontor og spisestue er tapetsert med et spesiallaget tapet, basert på gamle kobberstikk fra 1700-tallet, som forestiller forskjellige kjente steder rundt i Roma.
Tapetet har stor effekt på rommet, og gir følelsen av å tre inn i et tegnet, antikt univers.
Ellers er leiligheten fylt av farger, men her inne dominerer en monokrom palett og et grafisk uttrykk, som understrekes av svarte møbler som det ikoniske hyllesystemet 606 Universal Shelving System, designet av Dieter Rams for De Padova på 80-tallet.

Det gamle terrazzogulvet ga føringene da veggfargen og møbler skulle velges på kjøkkenet. Oransje til spisestolene fra 60-tallet, designet av Kai Kristiansen for FDB, og støvgrønt til Bulthaup-kjøkkenskapene.
Spisebordet er fra 50-tallet og pendellampeneVega fra 60-tallet, designet av Vilhelm Lauritzen for Louis Poulsen.

Sengen L41 Sled er fra Cassina og har et integrert skrivebord. Stolen Superleggera fra Cassina er designet av Gio Ponti i 1957. Messinglampene er kjøpt i butikken Flair i Firenze.
Møblene som har fått innpass i dette hjemmet tjener ikke bare en funksjon, men er også dekorative.
Til og med klesskapene i gangen og på soverommene er som flotte kunstverk, kledd med tapeter med ulike motiv i farger som harmonerer med det enkelte rommets marmorgulv.
Det er tydelig at arkitekten ikke lar noe være opp til tilfeldighetene.
– Når jeg innreder er design og materialer viktig. Jeg elsker å leke meg med formfulle møbler, og å gjøre rom mer sofistikerte med små, effektfulle grep. Jeg tar hensyn til eierens ønsker – men også boligens historie.

En original lakkert tredør fører inn til et nybygget bad, hvor det er lagt samme marmorfliser som i gangen.
Servantskapet i teak og messing er designet av arkitekten for å passe inn i leilighetens opprinnelige stil.