Inspirasjon og smarte løsninger står i fokus hos Ikea på Skøyen, som fungerer mer som et pickup-point og showroom enn en tradisjonell butikk:
– Konseptet på Skøyen er en mer tilgjengelig opplevelse. Halvparten av de som bor i Oslo har ikke bil, så her blir det enklere å stikke innom etter jobb eller i lunsjen, sier Sara Larsdotter Bendiksen, interiørdesigner og trendekspert hos Ikea.
Her finner du ikke det tradisjonelle varehuset hvor det er mulig å gå seg vill på veien fra telys til kjøttboller, men en nøye sammensatt utstilling tilpasset livet i byen.
MELD DEG PÅ nyhetsbrevet til Bo Bedre – få siste interiørnytt på mail
Fra Frogner til Grünerløkka
– På Skøyen har vi eksperimentert mer med utstillingene, og vil gi inspirasjon mer tilpasset det urbane livet, forklarer Sara Larsdotter Bendiksen.
Her kan du blant annet se en stor og elegant Frogner-leilighet, en økohipster-leilighet inspirert av Grünerløkka og et Tjuvholmen-aktig singelreir for fraskilte menn.
I tillegg til at Skøyen er et sentralt trafikknutepunkt i Oslo – og midt i smørøyet blant alle de andre kjøkkenleverandørene og interiørbutikkene, satser Ikea ekstra mye på rådgivning og ekspertise i det nye konseptet.
– Alle selgerne på Skøyen får grundig opplæring i interiør, og vi satser på mer ekspertise innen våre spesialområder – kjøkken, garderobe og oppbevaringsløsninger, informerer Ikeas interiørekspert.
Bestill, plukk opp eller få varene levert
Det er altså ikke mulig å stikke innom Skøyen for å plukke med seg en Ivar i lunsjen. Du må bestille varene – enten i butikk eller på nett – og så kan du hente varene eller velge å få dem levert hjem.
– Men du slipper å bruke tid på å reise til Ikea, noe som er gunstig for folk som kjenner på tidsklemma, sier Sara Larsdotter Bendiksen.
FIKK DU MED DEG den lekre Svärtan-kolleksjonen til Ikea? Se bildene her!
Det nye konseptet – Ikea service & pick up point – åpnet på Skøyen 15. august.