– Jeg elsker å jobbe direkte med materialene uten å tegne for mye på forhånd. Både innenfor mote og glassblåsing handler det om detaljer og presisjon. Du må forstå materialet, enten det er stoff eller glass, og være villig til å eksperimentere. Innovasjonen skjer når du kan føle og se det i hendene dine. Det er der magien virkelig skjer.
Da Janni Vepsäläinen overtok rollen som kreativ sjef for Iittala i 2023, tok hun med seg en omfattende bakgrunn fra motebransjen og store merker som JW Anderson, The Row og Alexander McQueen.
– Da Iittala kontaktet meg, ble jeg litt sjokkert. Jeg visste ikke så mye om glassblåsing, og min første tanke var «å, kjære vene, hvordan skal jeg klare å kommunisere på et helt nytt felt», forteller Vepsäläinen.
For å mestre en slik oppgave kreves det en stor dose ydmykhet og respekt, og Janni Vepsäläinen forteller at hun annenhver uke drar til glassfabrikken for å jobbe tett og kreativt med Iittalas glassblåsere. For Janni handler håndverk om å komme nær materialet og teknikkene, tolke dem og skape noe nytt. Samarbeidet er noe som hun er opptatt av å fremheve.
– Glassblåserne påvirker designet like mye som jeg gjør. De er kunsthåndverkere selv om det er en fabrikk. De er så følsomme og responsive, og vi har et felles språk i kreativiteten vår, sier Janni og fortsetter:
– De sier aldri nei, uansett hvor sprø ideen min er. Det er fantastisk, særlig med tanke på at de kommer fra glassblåserslekter som har vært hos Iittala i flere generasjoner.
Kan du fortelle oss mer om din bakgrunn og veien frem til å bli designer?
– Foreldrene mine er ikke kreative, men jeg har alltid vært tiltrukket av tegning og maling. Som barn var jeg sjenert, og uttrykte meg gjennom fantasien, sier Janni Vepsäläinen og forteller at foreldrene støttet henne ved å sende henne på kunstskole allerede da hun var fem år.
– Da jeg var 18 år og måtte bestemme meg for den videre retningen i livet mitt, var jeg aldri i tvil om at jeg ville jobbe kreativt. Egentlig ville jeg bli fotograf, men jeg var altfor redd for å snakke med mennesker. Jeg ville gjerne studere kunst, men følte ikke at jeg hadde nok å si, så at jeg til syvende og sist endte opp i motebransjen, var nok litt tilfeldig.
Hva inspirerer deg mest i ditt kreative arbeid?
– Mennesker og materialer er min største inspirasjon. Det å se folk uttrykke seg fritt, enten det er gjennom mote eller annen kunst, gir meg alltid ny energi. Særlig når jeg ser fantastisk kledde, flamboyante mennesker, kjenner frihetsfølelsen deres og ser selvuttrykket flyte.
Har du en muse?
– Det må utvilsomt være Aino Aalto. Noen ganger føler jeg at jeg står på hennes skuldre og går på veien hun har brolagt for meg. Hun var en kvinnelig designer i en tid hvor alle var menn, og hvor alle andre designet søte porselenskopper med roser, mens hun våget å gjøre noe helt annet. Det faktum at Aino Aalto-kolleksjonen til Iittala fortsatt er i produksjon i dag, er et bevis på hvilken pioner hun var. Hun er en stor inspirasjon for meg.
Hva var de største utfordringene du møtte da du begynte å jobbe med Iittala?
– Paradokset med å være kreativ er at du alltid tviler, men jeg hadde allerede hatt mye tid til å tenke, siden rekrutteringsprosessen tok over ett år. Og jeg er ikke redd for forandring; det er den eneste måten å utvikle seg og vokse på. Da jeg lanserte min første kolleksjon, hadde jeg forankret visjonen dypt i selskapets historie. Iittala har en lang fortid med å bryte reglene og å være avantgarde. Jeg spurte meg selv hva Aino ville gjort, og forestilte meg at hun sa «du klarer det». Jeg var forberedt, og jeg visste alltid at retningen vi gikk i, var i tråd med historien til Iittala.
Hva ser du mest frem til i fremtiden for designbransjen?
– Jeg ser et skifte i industrien, hvor folk blir mer åpne for nye stemmer og mer mangfold. Folk søker historier. De vil ha følelser. Alt skjer på telefonene våre, og jeg tror folk har behov for å fysisk berøre ting. Fremtidens design handler om materialer. Vi søker produkter som er følsomme for naturen og verden rundt oss. Det er derfor jeg elsker å jobbe med Iittala.