Her er alle vinnerne av Bo Bedre Designpris 2018!

For tiende året på rad hedrer Bo Bedre norsk design og deler ut priser i 9 kategorier. Her er alle vinnerne!

Årets designer: Sigve Knutson

© Lasse Fløde

Prisen gis til den formgiveren som har evnet å sette synlige spor i det norske og internasjonale markedet, med sterke og karakteristiske produkter.

JURYENS BEGRUNNELSE

Prisen går til en designer som har bidratt med mye positivt til norsk design. Formgiveren har et spennende og originalt formspråk, og oppleves veldig søkende. Det han gjør er rart, naivt og fritt, og er ikke alltid så lett å forstå. Arbeidene hans får oss til å stille spørsmål, til å undre. Dermed er han, tross sin unge alder, allerede viktig for feltet. Juryen ser frem til mange spennende samarbeider i fremtiden, og det ikke bare med møbelindustrien. Hans ekstreme talent vil kunne løfte enhver merkevare, og det er vi klare for. Vi trenger ham, og vil se mye til ham fremover.

Se årets nominerte i alle kategorier her!

Årets møbel: Pavillion av Anderssen & Voll for &Tradition

© Produsenten

Prisen gis til et funksjonelt og godt møbel med et sterkt formspråk utført i gode materialer, og som har en tiltalende estetikk.

JURYENS BEGRUNNELSE

Prisen går til et godt kvalitetsprodukt med fine fremtidsutsikter. Formspråket er klassisk og formalt, men oppleves likevel fornyet. Designen er minimert og velgjennomført, og holder et høyt nivå innen stoldesign. Utviklingen har vært gjennom mange ledd og er grundig gjennomarbeidet av designstudioet og den danske produsenten. Stolen, som har mange ulike uttrykk, er veldig komfortabel, og juryen har stor tro på dens kommersielle suksess. Den kommer til å fungere i årtier, og er kanskje til og med en ny Syver?

Årets lampe: Tangent av Jenkins & Uhnger for Pallucco

© Siren Lauvdal

Prisen gis til en lampe som forener ny teknologi og materialvalg med god belysning, og som har et karakteristisk formspråk.

JURYENS BEGRUNNELSE

Prisen går til en lampe med fine skulpturelle kvaliteter, som er sublim som objekt, med et sofistikert uttrykk, og som forener teknikk og estetikk på elegant vis. Den særegne formen føles ny og innovativ, og har allerede inspirert andre tilsvarende former. At designerduoen fikk napp hos en så tradisjonsrik og dekadent italiensk produsent – og det på første forsøk – er en imponerende bragd i seg selv, og er ikke minst viktig for norsk design. Juryen synes det er gledelig at en lampe som var nominert med prototypen i fjor, i år kommer tilbake i produksjon. Det er det verdt å premiere.

Sjekk ut bordet As Long As You Like designet av Jenkins & Uhnger, nå satt i produksjon av Objekt.

Årets produsent: Vestre

© Produsenten

Prisen gis til en norsk bedrift som bruker design som et strategisk virkemiddel for å bygge sin profil og forretningsvirksomhet, og som bidrar til å fremme norsk design nasjonalt og internasjonalt.

JURYENS BEGRUNNELSE

Prisen går til en produsent som setter seg skyhøye krav med klare tanker om fremtiden. Produsenten er søkende, og hele tiden ute etter å utvikle seg. Dette er en tungvekter som er seg sitt ansvar bevisst, både når det gjelder å sette norsk design på verdenskartet, utnyttelse av skandinaviske råvarer, ekspertise og produksjon, og ikke minst bærekraft. Særlig er juryen imponert over produsentens administrerende direktør, som viser et engasjement man sjelden ser maken til. Hans involvering av norske designere har ikke bare sørget for en enorm vekst for selskapet, men har også bidratt til norsk designs synlighet i utlandet – blant annet ved å «innrede» selveste Times Square.

Årets nykommer: Aula

© @odeoyvind | @akam1k3

Prisen gis til et ungt talent som har gjort seg bemerket og evnet å bryte ut av mengden med sin design, og som vi har stor tro på for fremtiden.

JURYENS BEGRUNNELSE

Prisen går til en nykommer det er vanskelig å definere, og i så måte representerer nykommeren fremtiden. I dag jobbes det mindre definert, med flytende grenser som verken er «oppkrittet» eller sjangerbasert. Vinneren er modig og intelligent, og går i dybden med arbeidene sine. Nykommeren, hvis arbeider alltid handler om mennesker og relasjoner, går ut over det å skulle realisere seg selv, og ønsker å tilføre feltet noe større. Det er spennende at designerduoen spiller på mange ulike arenaer, og møtene mellom design og antropologi vil kunne lede til fruktbare designresultater. Juryen gleder seg til å følge dem videre.

Fjorårets vinner kan du lese om her.

Årets tilbehør: Lysslukkeren Apex av Vera & Kyte for OTHR

© Produsenten

Prisen gis til et produkt som løfter og tilfører interiøret «det lille ekstra» – og som i seg selv har det lille ekstra hva gjelder kvalitet og uttrykk.

JURYENS BEGRUNNELSE

Prisen går til et produkt som beveger seg i grenseland mellom design, kunst og kunsthåndverk, og juryen har kalt det «gåtefullt»– noe som også reflekterer objektets seremonielle tradisjoner. «Vi trenger færre produkter og bedre kvalitet», sier juryen, og trekker dermed frem småskalaproduksjonen bak objektet. Materialet er fascinerende, produksjonsprosessen komplisert og det grafiske formspråket skulpturelt i seg selv. Dessuten: Objektet 3D-printes først etter at en bestilling er blitt gjort, og dermed produseres kun ønskede eksemplarer – et aspekt juryen setter særlig stor pris på.

Årets kunsthåndverk: Pedestal Plate av Odd Standard

© Produsenten

Prisen gis til et produkt som befinner seg i grenselandet mellom design og kunst, og som representerer en stadig større trend: Småskalaproduksjon og unikaprodukter.

JURYENS BEGRUNNELSE

Prisen går til et unikt objekt som oppleves fritt, spennende og vilt. Det er tydelig eksperimentelt, og håndverket er markant til stede. Det er et modig objekt, samtidig som det ikke er vanskelig å ta til seg. Objektet representerer dessuten en produksjon der tradisjon og design fusjoneres. Den totale tankegangen er interessant og innovativ, og det trenger vi! Kunsthåndverkerne bak objektet tilpasser seg stadig kunden, og selv om akkurat dette er laget som et eksperiment og ikke på bestilling, ser juryen enkelt for seg at det fint kan serieproduseres i større skala og dermed være et naturlig innslag på ethvert restaurantbord.

Årets relansering: Krysset av Fredrik A. Kayser for Eikund

© Produsenten

Prisen gis til et produkt som er løftet frem fra norsk designhistorie, og som styrker norsk design i inn- og utland.

JURYENS BEGRUNNELSE

Prisen går til en stol som er en viktig del av norsk designhistorie, av en designer som var en av våre ypperste. Stolen har unike kvaliteter det er vanskelig å matche, med et fantastisk håndverk og utmerket presisjon. Juryen ønsker også å trekke frem stolens produsent, som har tatt på seg et stort ansvar ved å kjøpe opp og samle vår kulturarv. Den ivaretar og gir nytt liv til det norske «arvesølvet» på imponerende vis. Stolen, som ble designet på midten av 50-tallet, er allerede produsentens bestselger etter relanseringen i 2017, og juryen er ikke i tvil om at den fremdeles har et langt liv foran seg.

Årets leserpris: Niu av Hallgeir Homstvedt for Hjelle

© Frode Sandbech | Produsenten

Juryen for denne prisen har vært Bo Bedres lesere selv og det er antall stemmer som har utpekt vinneren.

I selskap med annen formsterk design fra de siste ti årene var det sofaen Niu som dere lesere ga flest stemmer i år.

Hallgeir Homstvedt ønsket å bygge et moderne rede av en sofa, og med Niu har han lykkes med nettopp det. De smale veggene rammer deg inn, og de ulike lagene lar deg finne deg godt til rette. Vi tror denne blir å finne i mange norske hjem og stuer i årene fremover!

Se alle de nominerte til årets leserpris 2018 her.

Relaterte artikler