Bo Bedre Designpris 2019: Fantastisk feiring av norsk design

Nok en gang har Bo Bedre samlet Norges fremste designere og produsenter til en spennende prisutdeling og fest med høy stemning! Bli bedre kjent med vinnerne og se bildene fra kvelden.

For ellevte gang har Bo Bedre Designpris gått av stabelen, og for en kveld det ble! I år foregikk den høytidelige prisutdelingen på DogA – Design og Arkitektur Norge – i Oslo, som sto som en helt naturlig ramme rundt feiringen.

Sammen med vår samarbeidspartner Oslo Design Fair hyllet Bo Bedre landets beste designere, kunsthåndverkere og produsenter etter alle kunstens regler. Stemningen sto i taket fra første stund, med glade tilrop til de nominerte og store jubelbrøl til vinnerne!

© Miriam Brenne Karlsen

Forventningsfulle gjester ankommer. Nå er det fest!

© Miriam Brenne Karlsen

Jurymedlem, stylist Kirsten Visdal, i et hjertelig gjensyn med fargedesigner Dagny Thurmann-Moe.

© Miriam Brenne Karlsen

Designerne Fredrik Wærnes, Nicolai Gulliksen og Petter Skogstad gleder seg til festen.

© Miriam Brenne Karlsen

© Miriam Brenne Karlsen

Lundhs hadde for fjerde gang på rad utformet den fine prisen alle vinnerne fikk med seg hjem, i nasjonalsteinen larvikitt – som er over 300 millioner år gammel. // Kveldens forfriskninger sto Carlsberg for.

© Miriam Brenne Karlsen

God stemning i salen hvor spente gjester og nominerte var samlet.

© Miriam Brenne Karlsen

Da Bo Bedres redaktør Cecilie Molvær Jørgensen åpnet utdelingen foran et spent publikum snakket hun om den formidable utviklingen norsk design har hatt de siste ti årene.

– Aldri før har vi sett så mange nylanseringer i løpet av et år. Aldri før har det vært vanskeligere å nominere – og aldri før vanskeligere å velge bare én vinner! Det er fantastisk at det skjer så mye bra på det norske designfeltet!

Juryen besto av
Dr. Denise Hagströmer, seniorkurator for design og kunsthåndverk på Nasjonalmuseet
Kirsten Visdal, stylist
Runa Boman, eier og daglig leder av Norway Designs
Øystein Austad, tidligere partner og designer i StokkeAustad, nå Design Manager i Flokk
Cecilie Molvær Jørgensen, redaktør i Bo Bedre

Nå skulle prisvinnerne endelig avsløres!

© Miriam Brenne Karlsen

© Miriam Brenne Karlsen

Sjefredaktør i danske Bo Bedre, Erik Rimmer, delte ut prisen for Årets Lampe til Daniel Rybakken for Luceplan med lampen Finelie.

Juryens begrunnelse lød blant annet: "Lampen er en emosjonell lysskulptur, en som snakker til følelsene våre og som skaper en atmosfære i rommet – utover bare det å være et lyspunkt. Designen inviterer brukeren til å interagere med den; til å bruke skulpturens vegger og indirekte lys til å stille ut sine egne, mest verdsatte objekter, og dermed sette fokus på disse."

© Miriam Brenne Karlsen

Årets Kunsthåndverk gikk til Ann Kristin Einarsen med hennes #365vases.

Juryen fremhevet at prosjektet speiler ønsket vårt om det håndlagede, det ikke-masseproduserte. "Prosjektet lar mottakeren bli like knyttet til kunsthåndverkeren som til selvet arbeidet, og det skapes en emosjonell forankring mellom de to. Prosjektet strekker seg over tid, og lar både oss og kunsthåndverkeren bli kjent med materialet, utformingen av det og utfordringene knyttet til det."

© Miriam Brenne Karlsen

Vinneren av Årets Relansering er Terje Ekstrøms stol Ekstrem for Varier.

Juryens begrunnelse var som følger: "Prisen går til et produkt som symboliserer en brytningstid i norsk designhistorie. Det karakteristiske formspråket vitner om en formgiver som gjorde opprør mot sine forgjengere, som var upåvirket av kommersielle hensyn, og som kompromissløst søkte etter det originale. Dette ergonomiske produktet kombinerer ulike tidsepoker– fra italiensk pop-design til postmodernisme – og er kjent som Norges første eksempel på det siste".

© Miriam Brenne Karlsen

Prisen for Årets Tilbehør gikk til Heymat+ av Kristine Five Melvær for Heymat.

Juryen begrunnet sin avgjørelse ved å fremheve at prisen går til et produkt som hyller hverdagen. Design og funksjon er fusjonert på tiltalende vis, i et produkt som går stille i dørene.

Produktet har et nærmest eviglangt liv takket være sterke, holdbare materialer og et formspråk som er tidløst og lavmælt. Designen er inspirert av ritualet «å komme hjem», og ønsker å bidra til at overgangen mellom ute og hjemme skal medvirke til ro og harmoni.

© Miriam Brenne Karlsen

Administrerende direktør i Vestre, Jan Christian Vestre, delte ut pris i kategorien Årets produsent. Han holdt et flammende innlegg om produsentenes ansvar for å se på design som en investering og ikke som en utgift – til stormende jubel fra salen.

© Miriam Brenne Karlsen

Prisen for Årets Produsent gikk til Høie.

Juryen var imponert over at Høie har vist at de følger med i timen og tilpasser seg tidsånden gjennom design og produksjon og sier:

– Produsenten bruker design som virkemiddel både i utviklingen av produkter, emballasje og markedsføring, og søker hele tiden å samarbeide med eksperter innen de ulike fagfeltene. Historisk har produsenten vist evnen til stadig å fornye seg, gjennom innovasjon og sterk gründervirksomhet, noe som har sørget for overlevelse i et stadig mer presset og konkurranseutsatt marked.

Produsenten, som snart er 170 år gammel, er også sitt miljøansvar bevisst, og produserer, frakter og utnytter energi på det best tilgjengelige miljømessige vis. Juryen har latt seg imponere over produsentens innovasjonsevner og selvpålagte ansvar som foregangsbedrift, og ønsker å hedre en av landets lengstlevende merkevarer og produsenter.

© Miriam Brenne Karlsen

© Produsenten

Årets Møbel - gikk til Aura av Andreas Engesvik, Oslo for Nasjonalmuseet og Statsbygg.

Juryens begrunnelse lød som følger:

– Prisen går til et møbel som har en iboende balanse av det klassiske og det fornyede. Formspråket er behandlet på intelligent vis, noe som har resultert i et fint formalt uttrykk. Møbelet fremstår varmt og omsluttende, elegant og lett, og innehar de små detaljene som gjør det estetisk behagelig for øyet. Gode materialer og et tidløst formspråk, utført av en anerkjent produsent, gjør at møbelet vil eldes vakkert.

© Miriam Brenne Karlsen

I år overrasket juryen alle med en nyopprettet kategori, Årets Nyvinning

– I år har vi gjort noe så uvanlig som å opprette en helt ny kategori i løpet av jurymøtet, kunne redaktør Cecilie Molvær Jørgensen avsløre, og forklarte: – Juryen syntes produktet falt utenfor kategorien det var nominert til, og ville ikke gå glipp av sjansen til å hedre ny, innovativ design.

Den nyopprettede prisen gikk til Vitrine av Daniel Rybakken for Panasonic og Vitra.

– Daniel Rybakkens prototype av den gjennomsiktige Vitrine, i samarbeid med Panasonic og Vitra, gir oss en helt ny oppfatning av TV-en. Der den vi kjenner i dag er en svart, oppslukende flate, er den i Daniels visjon et vakkert gjennomsiktig objekt som kan plasseres hvor som helst i rommet – også midt i det.

Ikke overraskende har lysdesigneren Daniel gjort også TV-en om til et lysobjekt, som når den ikke viser nyheter, favorittserien eller sportsbegivenheter, fungerer som et lyspunkt i rommet.

© Miriam Brenne Karlsen

Prisen for Årets Designer gikk til Kristine Five Melvær, som dermed tok hjem sin andre pris for kvelden!

Juryen begrunner valget med at prisen går til "en solid og erfaren formgiver som gjennom flere år har satt sitt preg på den norske designscenen. Vedkommende står støtt i sitt uttrykk, som er formalt sterkt, originalt og interessant. Samtidig treffer det en kommersiell nerve og appellerer til et allsidig publikum, både i Norge og internasjonalt".

© Miriam Brenne Karlsen

© Miriam Brenne Karlsen

Prisen for Årets Nykommer gikk til Poppy Lawman, til øredøvende jubel fra salen.

Kreativ leder ved Oslo Design Fair, Grete Sivertsen, delte ut pris – og hele 100 000 kroner til Lawman. Oslo Design Fair initierte den rause gaven i nykommerkategorien i 2015, da de sist var hovedsponsor for Bo Bedre Designpris. Tradisjonen er blitt fulgt opp i alle år siden, til alle nykommeres store glede!

Begrunnelsen fra juryen er at dette er en nykommer som er nysgjerrig, leken og ikke er redd for å eksperimentere. "Arbeidene fremstår eklektiske og «rare», men samtidig veldig, veldig spennende. Nykommeren har en sans for materialitet og form som er interessant, og skiller seg fra andre med sitt kontemporære uttrykk".

© Miriam Brenne Karlsen

Årets leserpris gikk til Loud av Färge og Blanche.

Det er Bo Bedres lesere som har stemt frem produktet.

Da Northern for halvannet år siden lanserte sin splitter nye møbelkolleksjon, gjorde de det med bravur. Og møbelet som kanskje fikk mest oppmerksomhet av dem alle, var barskapet Loud, med «vrangsiden» ut.

Daglig leder Ove Rogne sa den gang at Northerns møbler skulle bidra med kreativitet til et hvilket som helst interiør, noe Loud så absolutt gjør! Vi gratulerer så mye med Årets Leserpris!

© Miriam Brenne Karlsen

Alle vinnerne er samlet på scenen og mottar hyllest fra publikum.

© Miriam Brenne Karlsen

Sannsynligvis!

© Miriam Brenne Karlsen

Bo Bedre Designpris er et fantastisk møtepunkt for designbransjen, og har vært utgangspunkt for mange gode samtaler, samarbeid og produkter!

© Miriam Brenne Karlsen

Den svenske designeren Emma Olbers delte ut pris i kategorien Årets designer. Her i dyp samtale med redaktør Cecilie Molvær Jørgensen.

© Miriam Brenne Karlsen

Fredrik Wærnes fra Andreas Engesvik, Oslo og Daniel Rybakken i varm omfavnelse.

© Miriam Brenne Karlsen

Tusen takk for en fantastisk kveld til både prisvinnere og gjester! Vi ses neste år!

Relaterte artikler