På Bygdøy i indre Oslofjord, ikke langt fra Norges eldste museumsbygninger, har arkitektene Hille Strandskogen tegnet en moderne klassiker i betong og glass. Her går bygg og landskap i vakker symbiose. Inngangspartiet ligger som en beskyttende enhet til huset. Vindusbåndet som følger husets underetasje, får den store bygningsblokken til å nærmest sveve.
Når man kommer innenfor hoveddøren, har man utsikt gjennom hele huset, og enkelt innsyn til noen av oppholdsrommene. Alle gulv, dører og fast inventar laget i eik. Innredningen for øvrig er helt underordnet den arkitektoniske utformingen av rommene. Her er det luft og åpent rom som teller i alle soner.
Uterommet ligger godt skjermet av gamle uthus og trær. Hagen er direkte forbundet med spisestue og kjøkken, kun adskilt med store vindusflater som kan skyves til side.
Arkitektene Henrik Hille og Ervin Strandskogens idé var å utnytte den lange smale tomten maksimalt ved å bygge to store, separate leiligheter over samme grunnplan. Da kunne de lage en gjennomsiktig arkitektur, som ga god utsikt fra alle rom og likevel beholdt den usjenerte atmosfæren som preget tomten.
pryder den rå, formstøpte betongen, både som bånd og som små ringer i støpehullene. Veggen mot kjøkkenet er også delvis kledd i store felt blankpolert marmor.
Kjøkkeninnredningen er tegnet av arkitekten og laget i mørkbeiset eik. Hele bakveggen består av høyskap med innebygd kjøleskap, og kokeøyen har benkeplate og avtrekksvifte i rustfritt stål.
En gruppe italienske sittemøbler er samlet rundt peisen i den innerste stuen. Selv om sittegruppen er trukket vekk fra vinduet, kan man like fullt nyte den fantastiske utsikten over fjorden.
TV-stuen ligger et par trinn ned fra oppholdsrommet. All innebygd innredning er tegnet av arkitektene. Stuen har en intim og huleaktig atmosfære med innebygde reoler og sofaer som er trukket i mørk fløyel. Rommet er en spennende kontrast til de øvrige lyse og luftige rommene.
Badet er kledd i kalkstein på både gulv og vegger. På begge sider av det lange ovale bordet med innfelte vasker, er det direkte inngang fra soverommene. I den ene enden av det avlange rommet er dusjnisjen plassert bak en halvvegg, som i midten av rommet danner nisjen med det store badekaret.
Det store vinduspartiet foran badekaret er sandblåst på en svært raffinert måte. Utsikten er bevart, og innsynet er minimalt. Det store åpne feltet er plassert slik at det ikke er mulig å se inn utenfra.