Månedens hjem - Tresmak og velbehag

Familien Linnebo trenger aldri svinge en malerkost igjen.

© Niklas Hart, Styling: Åsne Hjukse

- Fasaden ser litt møkkete og rar ut. Men den er fin også. Jeg liker særlig hvordan mønsteret i treverket trer tydeligere frem, og den sølvaktige glansen som oppstår når solen står på, sier Harald Linnebo.

Vi befinner oss i Voksenkollen, drøye fire hundre meter over havet. Oslogryta putrer langt der nede. Bakenfor lurer granskogen. Nabohusene her oppe snakker sammen, og det er ikke tilfeldig. Det fantes en rekke føringer for den som skulle oppføre noe på dette feltet. Huset måtte bygges i tre, være klart rektangulært, ha saltak og være brunt eller svart. De største vinduene er plassert mot den beste utsikten. Gulvet består av brede eikebord, mens vegger og himling er kledd med plater i eikefiner. Bordet er fra Bruunmunch, stolene er vintage. Maleriet er av Linda Oloey Johannessen og keramisk objekt i hjørnet er av Geir Jensen.

© Niklas Hart, Styling: Åsne Hjukse

På utsiden av huset har familien brukt en metode som kalles for Shou-sugi-ban. Dette er en tradisjonell japansk teknikk som går ut på å behandle treverk ved å utsette overflaten for flammer. Behandlingen skal motvirke råteangrep, og også redusere faren for brann. Familien Linnebo trenger aldri svinge en malerkost igjen. − Arkitektene hadde brukt metoden i et tidligere prosjekter, og anbefalte den. Jeg liker særlig spillet i treverket, og måten det endrer seg på. Til sammenligning synes jeg fasader av sibirsk lerk ofte utvikler seg litt ujevnt. Nå er de brente partiene i ferd med å flasse av, så det blir spennende å følge med på hvordan fasaden endrer seg med årene.

© Niklas Hart, Styling: Åsne Hjukse

Den hvite peisen og de åpne hyllene fungerer som romdeler mellom stue og kjøkken. Nivåforskjellen mellom de to sonene markerer overgangen ytterligere.

© Niklas Hart, Styling: Åsne Hjukse

Kjøkkenet har fått åpne hyller mot trappeløpet. På den måten er det adskilt, men likevelt åpent mot resten av rommet.

© Niklas Hart, Styling: Åsne Hjukse

Trappeløpet er i sin helhet kledd med eikefiner, og binder huset sammen vertikalt. Mellometasjen består for det meste av små rom, men den gjennomgående fellessonen med sin lange siktlinje, gjør at det aldri føles trangt.

© Niklas Hart, Styling: Åsne Hjukse

Altmuligrommet i mellometasjen er nettopp dét: bibliotek, lekerom, tv-stue og hjemmekontor. Minst. Eikehyllene er fra Holmestrand Møbelsnekkeri, skammelen Sol er designet av Andreas Engesvik for LK Hjelle.