© Niklas Hart

Maaemo-sjef Esben Holmboe Bang: – Man trenger ikke stort kjøkken for å lage god mat

Esben Holmboe Bang gjorde det siste man forventer fra en kokk i verdensklasse da han overtok huset i Lille Tøyen Hageby: han krympet kjøkkenet.

Du trenger ikke å ha spist der. Du trenger ikke engang være spesielt opptatt av mat. Du kjenner likevel restauranten Maaemo som en institusjon, en grensesprenger, et synonym for «absolutt verdensklasse».

Hjemme hos Esben Holmboe Bang ser man seg litt rundt: Er dette hele kjøkkenet?

– Da vi overtok, var kjøkkenet kjempestort. Men vi vet jo godt hva vi trenger, så vi krympet det ganske mye. Slik fikk vi heller en ekstra stue vi kan trekke inn i når vi har besøk, sier Esben.

Her finnes ingen øy, ingen funksjonsvegg, ingen rack med dinglende kasseroller og gryter. Hele Maaemo-kokkens kjøkken har fått plass langs den ene veggen. Skap og skuffer under benken, åpne hyller over. Den beskjedne størrelsen til tross: Esben føler seg ikke begrenset av mangelen på albuerom.

– Her har jeg en kjøkkenbenk og en komfyr, da har jeg det jeg trenger! For meg er det misforstått at man skal trenge et stort kjøkken for å lage god mat.

Landsbyfølelse midt i byen

Stor plass har aldri vært salgsargumentet i Lille Tøyen Hageby, et boligområde øst i Oslo som ble bygget i 1917–22 for byens fabrikkarbeidere. Her skulle de få tilgang til lys, luft og hageflekk.

Esben og Kaja flyttet hit i 2012, og da barna vokste til (i dag er de 12 og 14), fant de seg en større leilighet i samme borettslag.

– Jeg elsker å bo her og kan ikke forestille meg å bo noe annet sted i Oslo. Vi er nær byen og har samtidig en liten hage. Og så er det en egen landsbyfeeling her, man er på hils med alle. Dessuten minner arkitekturen meg om steder i København.

– Men litt trangt er det jo her i hagebyen. De hundre og femti kvadratmeterne fordeler seg over fire etasjer. Foreldresoverom med bad ligger i kjelleren. Barna bor i tredje etasje, også de har eget bad. Kjøkken, stue og gang i første etasje, mens det i andre etasje finnes en stue av litt mer privat karakter. Det er hit Esben trekker når han skal leve ut en av sine andre lidenskaper: musikken.

Nede på kjøkkenet står gjerne Sonos-høyttaleren og surrer i bakgrunnen, men når Esben skal koble av, skrur han på rørforsterkeren der oppe, plasserer vinylen på spilleren, lener seg tilbake i sofaen og spisser ørene.

– Det er det vakre med det, det rituelle. Der krever musikken mer oppmerksomhet, samtidig som den gir avkobling i en stresset hverdag. Jeg kan sitte der og lytte like lenge som en film varer. Nei, to–tre filmer, faktisk.

Et hverdagshjem

Esben driver i dag flere steder i Oslo. Og da handler det ikke bare om mat og drikke, men om alt det som omkranser måltidet – fra spisestoler til dessertskjeer. Hjemme er det mindre kuratert.

– Her har vi bare hverdagsgjenstander, det er jo på en måte gjennomtenkt siden vi omgir oss med ting som gir oss en følelse av at tingene har et formål. Jeg er ikke så tilhenger av å fylle hjemmet med ting jeg ikke bruker. Det vakre finnes i det hverdagslige.

Det er ikke noe mål å bo i et designhjem, det skal bare være et deilig hjem, sier Esben.

– Men så klart, vi ønsker jo å omgi oss med ting som har kvalitet, og ting med historie og de greiene der.

Det hender Norges første og eneste kokk med tre Michelinstjerner har folk over på middag. Da går det i retter som helst «passer seg selv, så man kan være en del av selskapet». Kjenner han likevel forventningspresset når maten skal på bordet?

– Nei, da føler jeg meg ganske avslappet. Jeg lager jo stort sett mat som smaker godt.