© Mariell Lind Hansen

Skandinavisk retrostil og sterke farger preger 60-tallshuset i Bergen

Godt gjemt på en liten høyde, lavmælt og nedtonet i terrenget, med utsikt over innseilingen til Bergen, ligger denne arkitektoniske perlen fra 60-tallet.

Huset ligger i Sandviken, rett utenfor Bergen sentrum. Det er nøye plassert i terrenget og har to etasjer som ser ut som én. For en tid tilbake fikk boligen nye eiere, som startet renoveringsprosjektet med stor respekt for husets historie. De forsto også raskt at det trengte hjelp, og kontaktet Michelsens for å utarbeide en plan og visjon for sin nye bolig.

– Boligen bar preg av slitasje, og manglet alt av dagens forventninger til tekniske kvaliteter og standard. Men den var også full av nydelige, originale detaljer som både vi og eierne ønsket å beholde og videreutvikle, forteller Nina Michelsen, interiørarkitekt og eier av studioet som forvandlet eneboligen til det den er i dag.

– Både vi og de nye eierne av huset, Pål og Maren, var enige om at vi måtte gjøre en grundig jobb. Vi måtte strippe boligen helt for å få orden på rør, varme og tekniske løsninger – samtidig som vi jobbet hardt for å bevare husets sjel og originalitet.

For å bevare særpreget har de blant annet beholdt eksteriøret, de originale trappene, rominndelingen, vinduene og dørene i teak samt himlingen i spisestuen, som er i eik.

– Vi ville ikke kjøre en bulldoser inn i arkitekturen, men videreføre det arkitektoniske og ta vare på linjene, særpreget, kvalitetene og energien i huset, fortsetter Nina.

Det plassbyggede kjøkkenet, som er tegnet av Michelsens, var utfordrende å plassere – og endte til slutt opp på det opprinnelige stedet.

– Kjøkkenet var tidligere et lukket rom, men etter at vi åpnet mot stuen, har det – i enda større grad enn før – blitt husets hjerte. Alle hvitevarene er plassert i høyskap på samme side som peisen. Den lange kjøkkenbenken i norsk uten overskap har fått ekstra dybde og en benkeplate i bruntonet larvikittstein, som flyter inn i de originale takvinduene på kjøkkenet. Det er en fin kombinasjon av gammelt og nytt – og fungerer veldig godt sammen.

Alt er gjennomtenkt, og det samme grundige håndverket som alltid har preget huset, lever videre i nye løsninger.

– Det er veldig kostbart å ta snarveier i slike hus. Her har vi tilpasset hver millimeter. Alt er funksjonelt og gjennomtenkt. Fiskebeinsgulvet er lagt på den gamle måten – planke for planke – og har samme bredde som flisene på badet.

Samarbeidet med eierne gikk som en drøm, til tross for utfordringer underveis. Pål og Maren er selv arkitektur- og designinteresserte, og ga Michelsens frihet og tid til den kreative prosessen.

– Selv om det var en lang, kreativ prosess, var det likevel noe umiddelbart med huset som ga oss en retning. Vi visste tidlig at vi ville satse på en skandinavisk retrostil med innslag av italienske møbler og masse farger. At vi har tatt vare på arkitekturen, boligens ettermæle – og ikke minst fargegleden – er alles fortjeneste!

LES OGSÅ

I huset bor Pål og Maren Wagtskjold-Myran sammen med parets to sønner. Hus og interiør er bygget med kjærlighet for de gode tingene – samt et inspirasjons- og rekreasjonssted for Pål, som jobber med musikk, og Maren, som jobber med klesdesign.

Hvordan er det å bo i huset, og hva er dere mest fornøyd med?
– Det er en fantastisk følelse å bo i huset. Først og fremst handler det om kvalitetene, estetikken, tomten – og ikke minst utsikten. Det er luft og lys, privat, stille og landlig, selv om vi er ganske nær Bergen sentrum.

Var det mange hindringer på veien, og var det noe som ikke lot seg gjennomføre?
– En av utfordringene var å bevare balansen mellom det originale og å introdusere nye overflater – som dører og trapper – samtidig som vi la nye gulv med vannbåren varme. Det oppsto også nye utfordringer knyttet til dørhøyder, lave trinn og takhøyde. Prosjektet ble plutselig større enn vi hadde sett for oss.

Hvordan kom dere frem til interiøret? Hvem foreslo valget av den lilla Camaleondaen?
– Alle integrerte møbler, overflater og lamper ble utformet og valgt ut i samarbeid med Michelsens. Vi hadde en fargepalett å forholde oss til, noe som noen ganger gjorde møbeljakten lettere – andre ganger vanskeligere. Kunsten på veggene er laget av Arve Håland - far til Pål.

LES OGSÅ