Da Mari Kornberg Skjeflo (32) og samboeren Morten Eliassen (33) overtok den gamle herskapsleiligheten fra 1929, led den av å ha gjennomgått flere runder med halvhjertet modernisering.
– Den opprinnelige sjelen var borte. Det fantes ingen samspill mellom det opprinnelige og det nye, forteller Mari.I et helt år jobbet paret med å finne tilbake til leilighetens originale uttrykk.
– Vi strippet den nærmest helt ned til muren. Det var en langsom prosess, fordi vi gjorde det meste av arbeidet selv.
Langsiktige valg
For Mari var det viktig at det skulle være en sanselig opplevelse å bevege seg rundt i leiligheten.
– Det originale gulvet har vi slipt ned, lutet og såpebehandlet, slik at man kjenner årringene under føttene når man går på det. Materialpaletten er enkel, men samtidig raffinert og taktil. Jeg syns boligen har noe dekadent over seg, men likevel en ujålete atmosfære, sier Mari. Veggene er behandlet med en naturlig gipspuss, og resultatet er vegger som er i konstant forandring med dagslyset som kommer inn gjennom de store vinduene.
– Vi brukte sikkert halve budsjettet på den gipspussen, men til gjengjeld er den vedlikeholdsfri, og har en fantastisk sjattering. I motsetning til malte gipsplatevegger, patineres slike vegger svært pent.
Fokus på flyten gjennom rommene
Kunsten, som Mari og Morten har samlet gjennom et tiår, er opphengt på gallerilister, slik at den kan flyttes rundt eller byttes ut når et nytt verk skal få plass.
– Kunst er ikke interiør, derfor behøver den ikke å matche fargene i leiligheten, sier Mari. For henne var det viktig at personligheten deres skulle komme til uttrykk gjennom kunsten og tingene de valgte å fylle hjemmet med.
– Vi fant ikke opp hjulet på nytt med denne leiligheten. Alt vi har gjort, har trolig noen gjort før oss, men for meg handler det arkitekttegnede mindre om crazy innredninger, og mer om flyten gjennom rommene, videreføringen av de sofistikerte kulissene og funksjonaliteten for oss som bor der, sier Mari.
"Godt håndverk blir bare vakrere med tiden"
Mari er opptatt av at det som bygges skal bestå, og derfor var det avgjørende at materialene de tok i bruk, var tidløse, og kunne eldes med verdighet.
– For meg oppleves trender som lite miljøvennlig. Å bytte sofaputer annethvert år gagner verken kloden eller sofaen. Likevel erkjenner jeg jo at flere av materialene vi har valgt, på et eller annet tidspunkt trolig kommer til å være in - derfor forsøkte jeg å se på den historiske tidslinjen, og hvordan materialet patineres, når vi skulle velge materialer til leiligheten. Persiske tepper var kanskje hot for ti år siden, men de har tross alt vært ettertraktet i 2000 år, og godt håndverk blir bare vakrere med tiden. Treverk har ingen utløpsdato, og mennesker har bearbeidet det så lenge de har kunnet hugge i det.
Tanken er enkel: Hvis noe har tålt tidens tann i 60 år, tåler det våre tenner i 60 år til.