Et tidløst hjem
Mange kjenner Elisabeth Heier gjennom Instagram, der hun har godt over 100 000 følgere. Den estetiske profilen er likevel et sideprosjekt til jobben som fotograf og visuell historieforteller. Stilen hennes er rendyrket i begge kanaler, og speiles i hennes hjem.
Elisabeth bor i en bygårdsleilighet på Grünerløkka i Oslo, fra slutten av 1800-tallet. Her er tidstypisk takhøyde, vinduer og listverk, stukkatur og takrosetter. De gamle tregulvene var allerede byttet ut da Elisabeth flyttet inn, men hun erstattet den slitte åttitallsparketten med noe som ligger nærmere det opprinnelige: heltregulv i gran. Hun har også tilført noen gamle fløydører fra samme tidsepoke som boligen, som gjør sitt for å heve inntrykket av tidløshet.
"Jeg ser mitt hjem som mykt og varmt"
Kort sagt er Elisabeths leilighet et kanvas i nyanser av hvitt, beige og brunt – med innslag av sorte kontraster. Det er lange linjer, tydelige teksturer og fremhevet formspråk. Hvis man skal legge noe i uttrykket «vis meg ditt hjem og jeg skal si deg hvem du er», ville det vært enkelt å avskrive Elisabeth som minimalist. Perfeksjonist. Litt utilgjengelig, kanskje overfladisk. Men dette vil være å misforstå noe grunnleggende. Da har du ikke sett godt nok etter.
– Mange oppfatter minimalisme som noe kaldt og hardt, jeg ser mitt hjem som mykt og varmt.
Et gjennomført uttrykk
Hun ser avrundede hjørner, myke tekstiler, og nyanser av hvitt som brekkes mot varme. Likevel, det er en kjensgjerning at det ikke flyter over av møbler, pynt og farger hos henne. Det er, om ikke minimalistisk, så nedtonet og gjennomført.
– Jeg er opptatt av hva jeg omgir meg med, både fordi jeg vil ha ting som gir meg glede, og fordi jeg bryr meg om bærekraft, sosial profil og historie. Tingene betyr noe, derfor bruker jeg lang tid på å finne det som er riktig. Alt jeg eier skal både løse en praktisk oppgave, passe inn i helheten og samtidig skinne på egen hånd, sier hun.
Få flere lekre boliger sendt direkte til innboksen din - skriv deg opp til vårt Nyhetsbrev!
Inn til kjernen
Og da begynner vi å nærme oss en innsikt i hvem Elisabeth Heier er. Ikke minimalist, men essensialist. Hun skreller bort for å komme inn til kjernen; til sannheten – noe ekte og utilslørt. Det motsatte av overfladisk og utilgjengelig.
– Jeg blir aller mest glad for tilbakemeldinger som handler om følelsen mottakeren får fra arbeidet mitt. Da skjønner jeg at de ser hva jeg har prøvd å formidle. Ofte handler ikke bildene mine om ting i det hele tatt, med mindre det er jobb, selvsagt. For meg er fotografi avkobling og meditasjon. Jeg går ut med kamera, og glemmer tid og sted. Da handler det bare om lyset, om former og uventede historier i detaljene, sier hun.
"Jeg ønsker å være omgitt av ro"
Og når hun kommer hjem, er det ikke til essensen i design og håndverk og bærekraft. Hun kommer bare hjem.
– Det viktigste er at jeg har et deilig og avslappende sted å være. Jeg ønsker å være omgitt av ro.
Det er et ønske hun jobber hardt for å oppnå, og så langt vi kan se har hun også oppnådd akkurat det. Det handler ikke om minimalistisk perfeksjonisme; det er et blikk langt inn i hennes sjel. Elisabeth Heier er naken og ærlig til stede i sitt hjem, som i sine bilder.