Kjære leser,

Hjemmesiden vår støtter dessverre ikke Internet Explorer 11. Får å få den beste opplevelsen på hjemmesiden og av vårt innhold, vil vi be deg om å bruke Edge, Chrome, Safari, eller andre, nyere browsere.

Med vennlig hilsen,
BO BEDRE

Grete har byens beste utsikt fra leiligheten i Barcode

Fra gammelt trehus i rolige omgivelser til ny leilighet i travle Barcode. Grete og Erik valgte bylivet. Vi kan godt forstå hvorfor.

– Bygget i Barcode var grunnen til at vi flyttet

© Inger Marie Grini

Grete Sivertsen, leder i Oslo Design Fair, Erik Sand, digitalrådgiver, og datteren deres Una flyttet inn i niende etasje i det nye trappeformede bygget øst i Barcode i 2014.

– Valget falt på Barcode og The Carve-bygget fordi vi synes det er et spennende prosjekt i en ny og sentral bydel. Det var selve bygget som faktisk var grunnen til at vi tok skrittet fra hus til leilighet, fordi løsningen er så unik, sier Grete.

Når de store skyvedørene åpnes, forsvinner skillet mellom ute og inne. og interiøret flyter ut på terrassen. I finvær kan for eksempel lenestolen CH25 av Hans J. Wegner for Carl Hansen & Søn flyttes ut!

Salongbordet er Isamu Noguchis sofabord fra Vitra. Og til fest? Da fylles det store indiske messingfatet med is og drikke!

Var redaktør i Bo Bedre

© Inger Marie Grini

Grete Sivertsen var Bo Bedres redaktør i hele sju år, frem til i fjor, da hun begynte som leder for Oslo Design Fair.

– Livet i leilighet er så lett! Vi har få utvalgte ting som alle har en funksjon, så det er lett å holde orden. Vi trener på treningsstudio to bygg bortenfor og tar gjerne en dukkert på Sørenga etterpå. Vi handler mat i nabobygget eller på Grønland, og vi griller på terrassen – hvis vi ikke lar oss friste til å spise ute, forteller Grete.

Fra landlige omgivelser til sentralt i byen

© Inger Marie Grini

Den flotte perlen av et trefunkishus på Kolbotn i Akershus, med den store og frodige hagen, ble plutselig mer upraktisk enn idyllisk.

– Vi reiste mye, både i jobb og privat, og hagen trengte litt for mye stell. Dessuten hadde vi lyst til å bo i byen når ungene forlot redet.

Familiens nye rede er i det hvite marmorbygget – The Carve – i Bjørvika i Oslo.

Byens beste utsikt

© Inger Marie Grini

Store vindusflater gir en fantastisk utsikt over byen, og terrassen på 42 kvadratmeter har rikelig med plass til både planter og uteliv, noe som gjorde at overgangen fra hus med hage ikke ble altfor stor.

SE OGSÅ: Hos Kamilla fortsetter stua ut på terrassen (BoligPluss).

Inne har Grete og Erik innredet med varme og sans for god design og kunsthåndverk, særlig gir de rosa veggene, som er malt i fargen Dusty Pink fra Jotun, en egen stemning i rommet.

Spisebordet i heltre valnøtt og stolene – Soft Pad og DCM Plywood – er alle designet av Charles & Ray Eames for Vitra. Arco-lampen, designet av Achille & Pier Giacomo Castiglioni for Flos, er en 40-årsjubileumsutgave med svart marmorfot. På veggen henger et maleri laget av datteren Una.

Varmt og personlig

© Inger Marie Grini

Grete og Erik er opptatt av estetikk og kvalitet, og kom tidlig inn i prosjektet. På den måten fikk de også muligheten til å påvirke materialvalgene.

For å gjøre leiligheten varmere og mer personlig, investerte de i et finere gulv og et mer raffinert materialvalg på kjøkken og bad, og veggene ble malt i rosa, grønt og blått.

Se den hotteste veggfargen akkurat nå!

Det hvite Sigdal-kjøkkenet har fått røffe og håndlagede håndtak fra Spania. En gammel og slitt krakk, snekret av Gretes bestefar, står sammen med trefjølen Chop fra Tom Dixon.

Frama-hyllene står keramikk av Giorgio Ricciardi, Guri Sandvik og Frama, samt presskannen Push, designet av Mette Duedahl for Muuto. På kjøkkenøya står en gipsskulptur laget av datteren Una i selskap med den blanke HK-kannen, designet av Henning Koppel for Georg Jensen og en tekanne kjøpt i Italia.

Kunst i stua

© Inger Marie Grini

Skulpturer og malerier laget av barna Una og Ole har fått sin naturlige plass i interiøret. Det samme har keramikken og kunsthåndverket paret har samlet gjennom flere år.

Sofaen Polder, designet av Hella Jongerius for Vitra, ble med på flytte-lasset fra funkishuset. Endelig kunne den fine baksiden vises frem, og sofaens plassering ble utgangspunktet for møbleringen.

Galleriveggen med TV er malt i Warm Grey fra Jotun. På Frama-hyllene står Eames House Bird fra Vitra, bokstøttene Granit av Silje Nesdal og en skulptur laget av sønnen Ole.

På veggen henger et lite portrett av datteren Una som barn, malt av avdøde kunstnervenn Leta Peer fra Sveits, et tresnitt av Magne Furuholmen og et lite metalltrykk/seriegrafi av Odd Tandberg. Stuen er avskilt fra gangen med en glassvegg.

Sval stemning på soverommet

© Inger Marie Grini

Veggene er malt i fargen Jade fra Jotun, mens gardinene er sydd av møbeltekstil. Tolomeo Faretto fra Artemide gir godt leselys, og i taket henger en klassisk industrilampe, funnet i en kontainer på Grønland i 2003. Sengetøyet Flower fra Aiayu er et sommerlig innslag.

Ikke gå glipp av nyhetene fra Bo Bedre!

Plass til mange gjester

© Inger Marie Grini

Terrassen er en yndet plass for grilling og lange måltider. Spisebordet fra Ikea er kombinert med stolene Air Armchair, designet av Jasper Morrison for Magis, og en Eames Plastic Side Chair, av Charles & Ray Eames for Vitra.

– Leiligheten viser seg på sitt aller beste når det er fest! Om vinteren får man New York-følelse av utsikten og alle lysene fra byen, og om sommeren er det fantastisk å åpne opp de store skyvedørene – da blir oppholdsrommet dobbelt så stort, og vi kan invitere dobbelt så mange gjester! sier Grete.

Relaterte artikler