© Foto: Birgitta Wolfgang Bjørnvad

I Katrine og Mortens leilghet er julen viet til én magisk ting som du enkelt kan gjenskape

Hjemme hos Katrine Blinkenberg ser ikke desember så veldig annerledes ut enn andre måneder: Her fordyper de seg i å være sammen og være kreative.

Katrine Blinkenberg og Morten Sternberg er begge utdannet teologer. Morten er for tiden prest i Sydhavn menighet, og Katrine har etter 12 år i fast stilling kastet seg ut i et kunstnerisk eventyr med keramikk.

En verden som har vist seg å være den lykkeligste hun kan tenke seg å jobbe i.

Julen ble som regel tilbrakt i prestegårdene, ettersom både tidlige og sene gudstjenester gjorde at de ikke kunne reise langt fra sognet. Bordet på julaften ser ut som det gjør hver dag, med det viktigste som trengs for at en familie skal kunne spise sammen.

I tillegg er det ting som lages eller nettopp har kommet ut av keramikkovnen, og som må prøves og nytes før de kan gis videre. Å være sammen er det viktigste. Denne julen har de imidlertid for første gang på lenge fått muligheten til å feire jul ute, og i år er det hos Katrines foreldre.

Fra prestegård til prestegård

Katrine og Morten bor på Sluseholmen i en prestebolig som følger med Mortens prestetjeneste, i en høy bygning med vidstrakt og fantastisk utsikt. Her bor også Hannah fra Mortens tidligere ekteskap og Erik og Hans, som paret har sammen. Da de traff hverandre, var Katrine prest på Bornholm og Morten student.

Den nødvendige askesen som oppstod den gangen, har blitt en del av deres livsfilosofi. Tingene de eier, har de funnet her og der; gode ting som andre ikke lenger bruker, og som nå gir dem glede. Hjemmet er deres arbeidssted, og etter hvert som de har flyttet fra en prestegård til en annen, har ting og møbler blitt byttet ut, gitt bort eller solgt, og det nye hjemmet har blitt innredet med det som har dukket opp.

Men kunsten de har samlet og det barna har laget, flytter alltid med, selv om grunnholdningen deres er å ikke knytte seg for mye til noe materielt, men heller fordype seg i og utforske skaperverket. Derfor pynter de heller ikke så mye til jul, og hvis de pynter, er det med en brun og rød damaskduk fra 1975 som de har arvet fra Katrines mormor. Familien er mest opptatt av å være i sentrum for alt de skaper, også på julaften.

Katrine Blinkenbergs ord om hvordan ufullkommenhet faktisk er en del av julefortellingens DNA

"Julen blir fort overbelastet. Kanskje er det fordi vi så gjerne vil at den skal være perfekt.

Men julen - den julen jeg har jobbet med som pastor, den gamle fortellingen - vil bare noe helt annet. Tenk over det: Det var ikke perfekt. Maria var rundt 16 år gammel. Hun var en av de unge mødrene. Ugift. Det var en katastrofe.

Josef var barnets bonusfar. Han hadde vurdert å forlate dem. Og da barnet hadde vært i verden en kort stund, ble barnet, moren og stefaren flyktninger fordi en konge ville drepe den lille.

Kanskje den historien fortsatt kan hjelpe oss. Med vår egen jul. Og i våre egne liv. For kanskje handler det egentlig ikke om perfeksjon. Jeg synes perfeksjon er uinteressant fordi det i beste fall får meg til å gli av den glatte overflaten, i verste fall får det meg til å føle meg utilstrekkelig og feil. I virkeligheten innreder vi ikke perfekt i klassisk forstand, men med følelser og intuisjon. Jeg er for eksempel ikke utdannet keramiker, men prest, og hvis jeg skulle strebe etter keramisk perfeksjon, ville jeg aldri ha begynt, for da måtte jeg ha sagt:

– Jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre det, så det blir nok ikke så fint, og da får jeg heller la være.

Det spiller egentlig ingen rolle om du tror på historien om Gud som ble menneske eller ikke. Du kan uansett bruke den. Min erfaring er at de fleste familier er i krise når ferien kommer, og at folk oppsøker ekstra samtaler fordi de har behov for å reflektere over hvorfor de føler seg ensomme - kanskje særlig i selskap med mange andre.

Det blir mye mer livgivende og gledelig, og mye mindre ensomt, når man går bort fra det perfekte og inn i eksperimentets ukjente territorium. Og jeg tror virkelig at det er slik vi er ment å være. Det kan bli stygt, men det stygge og uperfekte er en del av julens narrativ og DNA. Og det er ment på best mulig måte. Som en lettelse."