Kjære leser,

Hjemmesiden vår støtter dessverre ikke Internet Explorer 11. Får å få den beste opplevelsen på hjemmesiden og av vårt innhold, vil vi be deg om å bruke Edge, Chrome, Safari, eller andre, nyere browsere.

Med vennlig hilsen,
BO BEDRE

Et dansk-japansk arkitektpar har tegnet sitt eget feriehus

Her har de kombinert brent tre, betong og tørkede planter på fineste vis.

Japan møter Skandinavia

Danske Mette Fredskild og japanske Masahiro Katsume har blandet det beste fra begges kulturer i et helt unikt feriehus.

Brent tre møter betong i en spartansk og harmonisk helhet, med tekstiler og tørkede vekster fra den lokale floraen som lunende ingredienser.

© Nicoline Olsen

Arkitektparet Mette Fredskild og Masahiro Katsume har sammen tegnet sitt eget feriehus.

Resultatet av et møte på et arkitektkontor for 25 år siden

Det er akkurat 25 år siden det danskjapanske arkitektparet Mette Fredskild og Masahiro Katsume møtte hverandre på et arkitektkontor i Japan.

Det feirer de med å innvie sitt splitter nye feriehus utenfor København, hvor de sammen har tegnet et unikt, harmonisk bygg fylt med spennende løsninger.

Paret jobber ikke sammen profesjonelt, så byggeprosjektet har vært både gøy og utfordrende.

Resultatet er en reise gjennom inspirerende og annerledes inntrykk og uttrykk, som begynner allerede på utsiden med en smakfull kledning i brent tre – et valg paret er svært fornøyd med.

© Nicoline Olsen

Tørket strandkål blir brukt som grafisk dekorasjon mot brent tre.

© Nicoline Olsen

Mange trær har blitt hugget ned på tomten, hvor det er utsikt til vannet fra 3 sider. Det er allikevel en del trær igjen, som skaper et uttrykk hvor naturen er i fokus.

© Nicoline Olsen

Hovedbyggets 96 kvadratmeter består av soverom og bad til venstre, og fellesrom til høyre. De omkringliggende store trærne gir en nydelig nærhet til naturen.

Brent tre som fasade

– Materialene er valgt med tanke på å skape en feriehusstemning. Vi ville ha et hus som skilte seg fra et moderne nybygg, forklarer Masahiro.

Brent tre er et bærekraftig alternativ til trykkimpregnert tre, særlig kjent fra japansk byggekultur og med tradisjoner helt tilbake til vikingtiden.

Det er dekorativt og krever ikke vedlikehold – tvert imot, patinaen blir bare finere med årene, og paret kan bruke ferien til å slappe av med god samvittighet.

Bordbreddene er ulike og montert i et rytmisk mønster som gir huset en helt særegen fasade.

Selve hovedhuset måler 96 kvadratmeter. Inkludert annekset, som er bygget til barna og deres kjærester og venner når de ønsker å overnatte, er totalen 110 kvadratmeter.

– Vi ville ha et hus som passer til våre behov akkurat nå. Vi har derfor valgt å bryte bygget opp i mindre enheter, med separat anneks og skur, forklarer paret.

© Nicoline Olsen

I kjøkkenallrommet er alle innvendige vegger dekket med bjørkefinér, beiset i en mørk gråtone. Slik skinner spillet fra treverket vakkert gjennom, mens store vinduer gjør at helheten oppleves lett og om, mens store vinduer gjør at helheten oppleves lett og luftig. Barstolene er designet av Afteroom for Menu.

© Nicoline Olsen

Vinduer på alle vegger gir et fantastisk lysinnfall og en nydelig utsikt. Her kan arkitektene Mette Fredskild og Masahiro Katsume nyte feriehuset de selv har tegnet fra hver sin Lotus-stol, designet av Rob Parry for De Ster Gelderland på 60-tallet.

© Nicoline Olsen

Vakre bruksting som japansk keramikk og kopper og krus i leire fra Skagerak står framme på åpne hyller av sort mdf.

© Nicoline Olsen

Paret har selv designet kjøkkenet basert på moduler og stålfronter fra Ikea, hvor både skapvegg og øy er plassert i en hvit, lekker ramme med innfelt lys. Vask og komfyr er lagt til kjøkkenøya slik at man kan steke, kutte og vaske, og samtidig sosialisere seg med de som sitter i barstolene av Afteroom for Menu. Tørket strandkål fra nærområdet ruver nydelig på toppen av innredningen og gir helheten en myk finish.

© Nicoline Olsen

Betonggulvet bidrar til en spartansk atmosfære, med bjørkekledde vegger som myk motpol – også i arbeidskroken, hvor husets utvendige arkitektur danner nydelige lysstriper på lingardinene. Kontorstolen Kevi, designet av arkitekt Jørgen Rasmussen, produseres av Engelbrechts.

© Nicoline Olsen

Familien bruker feriehuset året rundt, og med peis blir også kalde kvelder koselige.

© Nicoline Olsen

Feriehuset ligger nydelig til langs kysten. Ved lavvann kan man gå over til øya like ved.

© Nicoline Olsen

Soverommet er innredet etter japansk tradisjon med sengen på gulvet. En bukett av tørkede vekster fra stranden like ved er blitt til en vakker veggdekorasjon i gangen.

© Nicoline Olsen

I gangen tilknyttet bad og soverom er en massiv, rustikk servant fra Thors Design samlingsstedet, et lite hint til Japans onsen-kultur. Langs veggene henger store japanske sashikotekstiler, opprinnelig brukt i kampdrakter, på glideskinner. Slik skjules oppbevaring samtidig som rommet får en behagelig akustikk.

Boligen blir brukt året rundt

Skyvedører og store glassflater bidrar til at inne- og uteaktiviteter sklir over i hverandre, og avstanden til de omkringliggende grøntarealene og kyststripen like ved oppleves liten.

Mette og Masahiro har tidligere bodd på landet i et familiekollektiv på Fyn og nyter å ha et eget fristed tett på naturen igjen – en avslappende kontrast til sitt daglige byliv.

Her løper og går de på tur i nærområdet, og Mette planlegger en egen kjøkkenhage på sikt.

De bruker feriehuset året rundt, noe de ikke hadde drømt om da de gikk i gang med prosjektet.

– At vi kun er 60 kilometer fra København gjør at vi er her nesten hver helg!

© Nicoline Olsen

Håndkleholderen har Mette og Masahiro selv laget av tau og drivved funnet på stranden.

© Nicoline Olsen

Rullesteinsgulvet i gangen er en nydelig detalj, sanselig så vel som estetisk.

© Nicoline Olsen

Badeværelset er opplyst med naturlig lys ovenfra, noe som understreker den huleaktige stemningen i rommet. Det rustikke treverket, håndkleholderen og skammelen skaper en vakker kontrast til de rene, grå veggene. Gulvet er i støpt betong og er behandlet med mikrosement.

Relaterte artikler