© Anne Andersen

"Det handler om å lage produkter folk faktisk vil leve med – ting som får plass i hverdagen, men som også har karakter"

Da Northern så dagens lys i Oslo i 2005, fantes det knapt en håndfull lokale produsenter som satset på norsk design. I dag, to tiår senere, regnes Northern som en sentral drivkraft bak norsk designs internasjonale gjennombrudd. Vi har tatt en prat med Ove Rogne, medgründer og daglig leder i Northern, om hvordan det hele begynte – og hvor veien går videre.

Hva husker du best fra oppstartsårene – hvordan begynte det hele?
– Det var først og fremst en tid preget av entusiasme, energi og masse lekenhet. Fra første stund fikk vi ekstremt mange henvendelser, både fra arkitekter og designere, som tydelig hadde ventet lenge på at det skulle komme en norsk produsent, forteller Rogne.

Det viste seg å være et perfekt tidspunkt. Northern traff en nerve i et landskap som manglet både infrastruktur og selvtillit. På denne tiden var det få som løftet frem norske formgivere. Snowball, lampen som ble Northerns første lansering, kom med en klar signatur: Bauhaus-geometri i ny nordisk drakt – og ble umiddelbart fanget opp både nasjonalt, men også av pressen i både Sverige og Tyskland.

– Vi var utrolig heldige med at den ble en suksess. Hadde det ikke skjedd, hadde vi antakelig ikke eksistert i dag, sier han.

Den gang var belysning nærmest et eget fagfelt, forbeholdt lysforhandlere og spesialbutikker. Interiørbutikker hadde sjelden godt lampeutvalg, og Northern forsto tidlig at det handlet om mer enn å lage lamper – det handlet om å forme rom og fortelle historier. Dette ble nøkkelen inn i en ny generasjon interiørbutikker som åpnet i Oslo midt på 2000-tallet.

– Vi skjønte at lys ikke bare var funksjon – det var en del av helheten. Det handlet om design, stemning og historiefortelling. Det var det som gjorde at vi først kom inn hos butikker som Eske Interiør og Jane Doe på Bislett, som den gang var en populær interiørbutikk, men som i dag er nedlagt, og etter hvert Illums Bolighus. Samtidig visste vi at vi måtte nå ut over Norges grenser dersom vi skulle overleve. Vi kunne ikke leve av å selge to lamper i uka i en liten interiørbutikk på Bislett, sier han og ler.

Eksportdrømmen førte dem bokstavelig talt på vei. De satte seg i bilen med Snowball i bagasjerommet og kjørte til Stockholm for å oppsøke butikkene fysisk. En noe dristig og uortodoks strategi, vil kanskje noen si – men den speilet energien som preget Northern i oppstartsårene: å ta sjanser og vise at de mente alvor.

– De syntes sikkert vi var kjemperare, sier Rogne og ler, – men de tok den inn, så det funket åpenbart, sier han og fortsetter:

– Vi ville lage en kjent merkevare fra Norge. Ambisjonen var å bruke design som virkemiddel og basere kolleksjonen på samarbeid med dyktige formgivere. På den tiden var majoriteten av lampene på markedet laget i rustfritt stål, ofte kombinert med hvite glasskjermer. Vi ønsket å introdusere større variasjon – med nye materialer som tekstil, munnblåst glass og laminert tre – og utforske et bredere spekter av formuttrykk.

Gem-serien, designet av Meike Harde, lanseres nå også som 3-seter. Sofaen har den samme karakteristiske silhuetten – med dype seter, myke kurver og en lett tilbakelent holdning – i en størrelse som passer de fleste hjem.

Hvordan vil du beskrive kjernen i Northern sin designfilosofi i dag?
– Kjernen for oss handler om funksjonalitet i kombinasjon med en estetikk som er nedtonet, men tydelig. Det skal ikke rope – det skal være stille og selvsikkert. Det er kanskje noe genuint norsk med det, sier Rogne.

Og det er nettopp denne tankegangen som preger den nye kolleksjonen. Her finner vi både friske retninger og gjennomtenkte videreføringer av eksisterende serier – et uttrykk for troen på at godt design ikke bare er aktuelt i øyeblikket, men varer. Snowball, som var starten på alt, relanseres nå i portabel utgave – et tydelig testament til at god form tåler tidens tann.

– Det er en hyllest til at vi har klart å skape noe som fortsatt føles relevant og en bekreftelse på at tidløs design alltid har en plass.

Flere serier, som Tradition og Glint, har blitt utvidet. Hvordan jobber dere med å videreutvikle suksessfulle produkter?
– Med Glint testet vi over hundre ulike varianter før vi i det hele tatt begynte å lage prototyper. Vi prøvde ulike farger, mønstre, størrelser og materialer. Det var et enormt utviklingsarbeid, forteller Rogne.

Selv om resultatet kan fremstå enkelt i butikkhyllen, er prosessen bak alt annet enn det. Den krever finesse, tålmodighet og vilje til å prøve og feile – og en tro på at godt design vokser frem over tid, snarere enn raske nyheter.

– Vi er kompromissløse, men samtidig tro mot det opprinnelige uttrykket. Det er kanskje det som er det mest krevende – å fornye uten å miste sjelen i det vi har skapt.

Snowball-lampen av Trond Svendgård var det første produktet Northern lanserte. Nå relanseres klassikeren i portabel versjon – som både bord- og gulvlampe – med oppladbart batteri, soft-touch dimmer og frihet til å brukes både inne og ute.

Tradition-serien fra Morten & Jonas utvides i 2025 med tre nye tilskudd: en skulpturell gulvlampe, en karaktersterk bordlampe og en lineær pendel.

Med 2025-kolleksjonen åpner Northern et nytt kapittel. Den bygger videre på verdiene som alltid har stått sentralt: ærlige materialer, varige uttrykk og design med tydelig idé – skapt for å tilføre karakter og klarhet til hverdagslige rom. Vev-stolen, designet av David Ericsson, er en personlig favoritt for Ove Rogne. Med sete i håndflettet papirsnor og en enkel stålramme har den et mykt og imøtekommende uttrykk – og en letthet som gjør den like praktisk som vakker.

Hvilken rolle spiller nordisk identitet i det dere skaper?
– Den spiller en sentral rolle i alt vi gjør, og det føles helt naturlig for oss å knytte oss til og formidle den kulturen og tradisjonen vi er en del av. Vi står støtt i den nordiske tradisjonen – i idéen om gode materialer, funksjonell utforming og en estetikk som er rolig og tidløs. For oss er det viktig at nordisk design utvikler seg, endrer seg og fornyes i takt med tiden. Mange av verdiene vi jobber med – ærlighet i materialvalg, enkelhet og varighet – deles i dag av designmiljøer verden over, og nordisk design har fått en sterk posisjon internasjonalt. Vi holder fast ved det som føles ekte og troverdig, men er åpne for å tolke det på nye måter.

Hva ser du som Northern sin største styrke i dagens designlandskap?
– Vi er en av få møbel- og belysningsprodusenter med base i Oslo, og det gir oss både en tydelig identitet og en lokal forankring. Samtidig har vi bygget opp et nettverk av forhandlere i over 50 land – og mange av dem har vi samarbeidet med i 15–20 år. Det tar tid å bygge den typen tillit. Det er det som gjør at vi får vise frem det vi skaper – og at vi blir værende i markedet, også når tidene svinger.

Hvordan ser du for deg at Northern vil utvikle seg de neste 10 årene?
– Jeg håper vi fortsetter å holde den balansen vi har nå – mellom å være relevante og tilgjengelige, og samtidig ha en tydelig identitet. Vi skal ikke bli mainstream, men vi skal heller ikke havne i en for smal nisje. Det handler om å lage produkter folk faktisk vil leve med – ting som får plass i hverdagen, men som også har karakter. Design som er varig, men aldri kjedelig.

Til slutt – har du et personlig favorittprodukt fra 2025-kolleksjonen?
– Jeg synes Vev-stolen kombinerer det som har vært fingeravtrykket vårt med noe nytt. Den er leken, men også moderne og minimalistisk. Og så har den et eget uttrykk og utstråler varme og noe mykt – den ligner ikke på noen annen stol jeg har sett. Det er sjeldent.

I 2005 satte Northern lyset på norsk design. I 2025 er de fortsatt med på å forme det.

LES OGSÅ