
"Det handler om å lage produkter folk faktisk vil leve med – ting som får plass i hverdagen, men som også har karakter"
Da Northern så dagens lys i Oslo i 2005, fantes det knapt en håndfull lokale produsenter som satset på norsk design. I dag, to tiår senere, regnes Northern som en sentral drivkraft bak norsk designs internasjonale gjennombrudd. Vi har tatt en prat med Ove Rogne, medgründer og daglig leder i Northern, om hvordan det hele begynte – og hvor veien går videre.
AvHva husker du best fra oppstartsårene – hvordan begynte det hele?
– Det var først og fremst en tid preget av entusiasme, energi og masse lekenhet. Fra første stund fikk vi ekstremt mange henvendelser, både fra arkitekter og designere, som tydelig hadde ventet lenge på at det skulle komme en norsk produsent, forteller Rogne.
Det viste seg å være et perfekt tidspunkt. Northern traff en nerve i et landskap som manglet både infrastruktur og selvtillit. På denne tiden var det få som løftet frem norske formgivere. Snowball, lampen som ble Northerns første lansering, kom med en klar signatur: Bauhaus-geometri i ny nordisk drakt – og ble umiddelbart fanget opp både nasjonalt, men også av pressen i både Sverige og Tyskland.
– Vi var utrolig heldige med at den ble en suksess. Hadde det ikke skjedd, hadde vi antakelig ikke eksistert i dag, sier han.
Den gang var belysning nærmest et eget fagfelt, forbeholdt lysforhandlere og spesialbutikker. Interiørbutikker hadde sjelden godt lampeutvalg, og Northern forsto tidlig at det handlet om mer enn å lage lamper – det handlet om å forme rom og fortelle historier. Dette ble nøkkelen inn i en ny generasjon interiørbutikker som åpnet i Oslo midt på 2000-tallet.
– Vi skjønte at lys ikke bare var funksjon – det var en del av helheten. Det handlet om design, stemning og historiefortelling. Det var det som gjorde at vi først kom inn hos butikker som Eske Interiør og Jane Doe på Bislett, som den gang var en populær interiørbutikk, men som i dag er nedlagt, og etter hvert Illums Bolighus. Samtidig visste vi at vi måtte nå ut over Norges grenser dersom vi skulle overleve. Vi kunne ikke leve av å selge to lamper i uka i en liten interiørbutikk på Bislett, sier han og ler.
Eksportdrømmen førte dem bokstavelig talt på vei. De satte seg i bilen med Snowball i bagasjerommet og kjørte til Stockholm for å oppsøke butikkene fysisk. En noe dristig og uortodoks strategi, vil kanskje noen si – men den speilet energien som preget Northern i oppstartsårene: å ta sjanser og vise at de mente alvor.
– De syntes sikkert vi var kjemperare, sier Rogne og ler, – men de tok den inn, så det funket åpenbart, sier han og fortsetter:
– Vi ville lage en kjent merkevare fra Norge. Ambisjonen var å bruke design som virkemiddel og basere kolleksjonen på samarbeid med dyktige formgivere. På den tiden var majoriteten av lampene på markedet laget i rustfritt stål, ofte kombinert med hvite glasskjermer. Vi ønsket å introdusere større variasjon – med nye materialer som tekstil, munnblåst glass og laminert tre – og utforske et bredere spekter av formuttrykk.