Sommerhus i Tisvilde
© Foto: Laura Stamer

Dette geniale grepet gir hytta enorm fleksibilitet både når det gjelder utsikt, lufting og privatliv

Sommerhytta er fleksibel og inkluderende. Arkitektene har tatt hensyn til alt – fra gjesters behov og naturen rundt til bærekraftige valg og ikke minst hvordan man ønsker sommerkveldens siste solstråler velkommen.

Hva er en sommerhytte om den ikke har nærhet til natur? Spørsmålet var utgangspunktet for OS Arkitekter da de skulle tegne en familiehytte på Nordsjælland. Svaret var å la tomten være en like viktig del som hytta og bygge med naturmaterialer.

– Vi tar alltid tomten med i prosjekter, på den måten blir naturen integrert og løsningen så helhetlig som mulig. Her var det viktig å ta hensyn til de store trærne. Utgangspunktet for plasseringen var å unngå dryppsonen, det vil si trekronene, og beskytte trærne i byggeprosessen. For når man har kjøpt noe vakkert og levende, må man ta vare på det. I tillegg snakket vi mye om å skape en naturhage. Vi sådde forskjellige typer gress og flerårige vekster som raskt ble tettvokst, og resultatet er at omgivelsene forandrer seg, og engen skifter farge fem ganger i løpet av sesongen, forteller Stine Christiansen, medeier i OS Arkitekter, som sammen med en lokal entreprenør har stått for byggearbeidene.

Stor familie, mindre hus

Eierne har en stor familie, og derfor trengte de plass. Opprinnelig tenkte de at det skulle være et stort hus som kunne romme hele familien. Forslaget fra OS Arkitekter var det motsatte: et mindre hus og et anneks, slik at de kunne ta i bruk flere kvadratmetere når de hadde mange på besøk. Og slik ble det. Begge bygningene er kledd med gran, isolert med trefiber og lin og har stålplater på taket.

– Vanligvis pakker man hus inn i plast under isoleringsfasen for å hindre fukt. En av fordelene ved å isolere med biobaserte materialer er at de både kan absorbere og avgi fukt, og det gir et godt inneklima, forklarer Stine Christiansen.

Som et arkitektonisk grep har OS Arkitekter variert bruken av listverk både ute og inne. Listene er brukt i spilevegger og -tak, og valget er ikke bare estetisk, men også funksjonelt. Innendørs forbedrer spilene akustikken, og noen steder, som på hemsen over kjøkkenet, erstatter de en vanlig vegg, noe som gjør at lyset når lenger inn i huset. I tillegg sørger det for at de har kontakt med dem som oppholder seg på hemsen, og det er vanligvis barnebarna.

LES OGSÅ

Et hus med varierte soner, både inne og ute

Ute er det laget spilevegger som kan skyves foran vinduene. Veggene gir dem stor fleksibilitet. De kan ha vinduene åpne og veggene skjøvet til side og få full gjennomtrekk, eller de kan velge å lukke en eller begge ut ifra hvor skjermet de ønsker å være.

Designvalget går igjen i både hovedhuset og annekset, alt basert på ideen om at de skal kunne være mange sammen, men også hver for seg.

– Listverket gir følelsen av et tak over et uterom. I utgangspunktet ønsket vi å skape et bygg som hadde forskjellige soner både ute og inne, forklarer Stine Christiansen og fortsetter:

– Men det er også en hytte som ligger plassert etter lysforholdene. Den øverste rekken med vinduer ligger vestvendt og det gjør at lyset inne endrer seg dramatisk, og om sommeren får de med seg dagens siste solstråler.

Ingen takrenner
En siste, men ikke ubetydelig detalj i ambisjonene om å leve tett på naturen, er det litt uvanlige valget med å ikke ha takrenner. Taket faller, slik at regnvann renner ned i en fordypning og går videre i et system som håndterer overvann. Fasaden er beskyttet av et takutheng. Det arkitektoniske valget gir hytta et lettere utseende, og det forandrer lydbildet og det visuelle inntrykket inne i huset: For når det regner, både hører de og ser det.

LES OGSÅ