© Foto: Birgitta Wolfgang

Det stilrene sommerhuset legger opp til minneverdige stunder uansett værforhold

Rufsete sandyner og evigblafrende marehalm ble styrende for hvordan sommerhuset skulle se ut. Også på innsiden.

Rene linjer

Vi har valgt å la naturen være omdreiningspunktet, og kunsten og møblene det sekundære. Det betydde alt for oss at sommerhuset skulle være nøytralt, med rene linjer som kunne skape ro, sier Astrid Skovsgaard.

Vi befinner i Jammerbukten, nordvest på Jylland, i et kystlandskap som ikke bare nordmenn, men også dansker elsker. Naturen Astrid snakker om er typisk dansk. Bakenfor de milelange strendene reiser sanddynene seg i gresskledde, avrundede hauger, formet av vestavinden. Mellom dynene finnes eksponerte partier av lys sand. Akkurat på et slikt parti har Astrid og Lars bygget sitt fristed.

Sommerhuset fra 2020 er oppført mellom Jammerbuktens gresskledde sanddyner. Bygget er tegnet av Lars Bo Poulsen fra N+P Arkitektur.

© Foto: Birgitta Wolfgang

"Vakrere natur skal man lete lenge etter"

Paret hadde lett etter tomt til sommerhus lenge og konkludert med at de fleste var ordinære, kjedelige. Men så dukket denne opp.

– Jeg ble totalt forelsket da jeg kom hit og opplevde landskapet åpne seg og gå i ett med havet. Vi ønsket jo nettopp et uspolert sted langt vekk. Og vakrere natur skal man lete lenge etter, mener Astrid.

Terrassegulvet binder sammen hovedhuset og annekset. De olivengrønne stålmøblene Palissade fra Hay kan flyttes rundt, alt etter hvor solen skinner og vinden blåser. Utelampene Metro, montert på den lave veggen som omkranser terrassen, er fra SG Lighting.

© Foto: Birgitta Wolfgang

På baksiden av huset er det montert en utedusj fra Eqi, som gjerne benyttes for å skylle av sand og salt etter en dag på stranden.

© Foto: Birgitta Wolfgang

Det er sjelden vindstille på Danmarks vestkyst. Huset er bygget slik at det finnes lune plasser uansett hvor det skulle blåse fra. Her fungerer annekset som vindskjermer. Møblementet Palissade fra Hay plukker opp fargene fra strandbuskene som vokser her og der.

© Foto: Birgitta Wolfgang

I ett med landskapet

Så gjaldt det altså å få huset de skulle bygge til å smelte sammen med det særpregede landskapet. Arkitekt Lars Bo Poulsen fra N+P Arkitektur omsatte ønsket til konkret byggeri. De tre saltaksstrukturene gjør sitt til at huset nærmest fremstår som en liten landsby med et torg i midten. Denne planløsningen bidrar til å skjerme både mot blest og naboer. Torget, eller tunet, er rammet inn av en lav oppbygning, i samme material, som forhindrer sanden å flytte seg.

Den nøkterne møbleringen og avdempede fargeskalaen skaper en fornemmelse av ro i stua. Sofaen er en eldre Børge Mogensen-dagseng, som har fått ny pute og er trukket om med tekstilet Vidar, designet av Fanny Aronsen, fargesatt av Raf Simons og produsert av Kvadrat. Kaare Klints safaristol av kanvas og lær samt Le Klint-lampen er begge funnet på DBA, den danske versjonen av finn.no. Shane Schneck-skammelen i eik er fra Hay, og litografiene er ved Henrik Godsk.

© Foto: Birgitta Wolfgang

Når skyvedørene i glass skyves fra, blir uterommet en del av innerommet, og omvendt. Kjøkkenøya er husets nav og et sted der det stadig er aktivitet. De svarte lampene, Lampe Gras N304, ble designet av Bernard-Albin Gras for hundre år siden.

© Foto: Birgitta Wolfgang

Paret syntes det ble for mye røyk og sot med fyring, og valgte heller å bruke Lotus-innsatsen som utstillingskammer for fin keramikk.

© Foto: Birgitta Wolfgang

En hytte for all slags vær

Hovedhuset brer seg over 99 kvadratmeter som består av allrom, soverom og bad. I tillegg finnes et frittstående anneks på 33 kvadratmeter, som er beregnet på gjester. I motsatt ende finnes en overbygd uteplass på 25 kvadratmeter som tas i bruk når været ikke er på sitt beste. Når været derimot tillater det, skyves glassdørene til side slik at ute og inne går ut på ett. Da blir terrassen en forlengelse av stuegulvet, og huset virker plutselig dobbelt så stort.

Gardinene fra Kvadrat er beslektet med sandfargene utenfor. Benken er spesialbygget av Bygholm Wood, og gjør det mulig å oppbevare leker og spill under sitteputene. Stoffet Hallingdal er designet av Nanna Ditzel, som var Kvadrats første tekstil. Putene og pendelen Bonbon er fra Hay. De akustiske panelene er fra Fermacell, designet av arkitekten Lars Vejen.

© Foto: Birgitta Wolfgang

Betonggulvet flyter gjennom alle rom, og all fastinnredning er i eik. Kjøkkeninnredningen er laget av Bygholm Wood og Lars Gøsta Rold. Spisebordet er designet av Hans J. Wegner, og er omkranset av Børge Mogensens såkalte Folkestoler fra Fredericia, i eik de også. Pendelen er George Nelsons Bubble Lamp fra Hay. Kobbertrykkene er ved Cathrine Raben Davidsen, kjøpt hos Schäfer Grafik. De lyse gardinene, Ginger fra Kvadrat, er laget i polyester og kan derfor vaskes på 60 grader.

© Foto: Birgitta Wolfgang

Naturlige materialer

For å trekke naturen inn via materialene valgte paret å bruke sedertre som kledning og sink som beslag. Taket er kledd med gress, og gjør at huset føyer seg etter omgivelsenes egen palett. Gulvet er i betong iblandet grus, mens fastinnredningen er i eik. For å få en mykere romklang i allrommet er himlingen kledd med akustiske paneler. Disse tilfører også et grafisk element, som gjenspeiler arkitekturens rene linjer.

Det støpte gulvet av typen Dialux består av stener i ulik farge og størrelse, valgt av paret selv. Effekten blir ikke ulik terrazzo. Lampene med porselenssokkel er franske og kjøpt hos københavnbutikken Beau Marché.

© Foto: Birgitta Wolfgang

Skapveggen som rommer masse oppbevaringsplass byr også på en nisje – et lite rom i rommet. Sitteputen er trukket i stoffet Hallingdal 65 fra Kvadrat.

© Foto: Birgitta Wolfgang

Paret har bestrebet seg på å bruke lokale butikker og leverandører når de har innredet. Sengen er fra Fjerrenseriet i Hjørring, mens sengeteppet Crinkle og sengetøyet Été er begge fra Hay. Litografiet er av Poul Anker Bech, fra Hjørring Grafisk Værksted.

© Foto: Birgitta Wolfgang

"Slik kan huset være et sted der vi slapper av, lader opp og er sammen med barna våre"

Også i interiørets løsøre skulle det finnes gjenskinn av landskapet utenfor: Det går i grått, brunt, hvitt og beige.

– Vi lagde et enkelt moodboard der jeg satte sammen mine yndlingstekstiler og -farger, som kunne trekke naturen med inn. Samtidig skulle tekstilene være robuste og lette å vedlikeholde. Vi omgir oss med få ting, så opprydning og rengjøring er fort gjort. Slik kan huset være et sted der vi slapper av, lader opp og er sammen med barna våre, sier Astrid.

Servanten er fra Duravit, armaturen fra Vola. Den flettede kurven er fra en av Ikeas utgåtte kolleksjoner.

© Foto: Birgitta Wolfgang

Baderomsgulvet og dusjnisjen er kledd i keramisk stein fra Kronos, og er en videreføring av de fargesvake omgivelsene utenfor.

© Foto: Birgitta Wolfgang

Danske interiørskatter

Så å si alt av oppbevaring er skjult; under sittebenken, bak kjøkkenfronter, bak lukkede garderobedører.

– Følelsen her skulle være luftig og enkel. Jeg er begeistret for danske designere fra 50-tallet, og i særdeleshet for Børge Mogensen. Dette var en opplagt mulighet for å bo med gode FDB-klassikere, mener Astrid. For til tross for hennes strenge krav til form og farge, insisterer hun også på at møbler skal være funksjonelle, og skal tåle å bli brukt. Og hva var vel da mer naturlig enn at interiøret i sommerhuset skulle være like typisk dansk som landskapet utenfor?

Sommerhuset ligger avskjermet fra storhavet, men likevel rett ved. Familien bruker naturen som et avbrekk fra hverdagslivet på Østerbro i København.

© Foto: Birgitta Wolfgang

Målet om at sommerhuset skulle tilpasse seg omgivelsenes farger er åpenbart nådd.

© Foto: Birgitta Wolfgang