Kjære leser,

Hjemmesiden vår støtter dessverre ikke Internet Explorer 11. Får å få den beste opplevelsen på hjemmesiden og av vårt innhold, vil vi be deg om å bruke Edge, Chrome, Safari, eller andre, nyere browsere.

Med vennlig hilsen,
BO BEDRE

Den moderne alpehytten overrasker med sitt kompromissløse uttrykk

I Sør-Tyrol har kunstner Othmar Prenner skapt en unik alpehytte med enkle linjer, utradisjonelle løsninger og tre, tre, tre.

© Foto: Mads Mogensen - Huset er kledd i lerketre og respektfullt integrert i naturens egne farger. De rette linjene er bevisst redusert til et minimum, så huset fremstår enkelt som i en barnetegning.

Fra gammel bondegård til drømmehjem

Fra han var elleve år tilbrakte Othmar Prenner skoleferiene med å gjete kyr på engene rundt besteforeldrenes gård i de italienske alpene i Sør-Tyrol. Der utviklet han den dype kjærligheten til naturen og håndverksgjerningen som preger arbeidet hans som kunstner i dag. I Alpene har han kompromissløst omdannet en gammel bondegård til sin egen visjon av et drømmehjem.

© Foto: Mads Mogensen - Terrassen tas i bruk så snart været tillater det, og på kalde dager kan man få varmen foran peisen. Bordet har Othmar Prenner lagd selv, i likhet med skålene og tallerkenene. Stolene er fra Bertoia.

Med utgangspunkt i naturen

Huset er blitt en arkitektonisk perle som kombinerer håndverkstradisjoner, moderne kunst, arkitektur og en sans for bærekraftige løsninger ved bruk av materialer som finnes i naturen og i nærområdet, med treverk som det viktigste. Fra barndommens gutterom på loftet, hadde han tilgang til verkstedet med snekkerbenken der bestefaren brukte vinteren til å reparere treverk i huset eller lage sine egne redskaper.

– For meg føles det helt naturlig og opplagt, forteller kunstner og skulptør Othmar Prenner, som senere fulgte i fotsporene til generasjoner av bønder og lærte å finne opp redskaper og gjenstander ut fra hva naturen hadde å tilby rett utenfor døren.

© Foto: Mads Mogensen - Den svevende trappen i entreen er et eksempel på at Othmar Prenner ikke er noen tilhenger av det konvensjonelle. Ideen til trappen oppsto ved et hell under byggeprosessen da noen bjelker lå på tvers i det åpne rommet. Marmoren på gulvet kommer fra et lokalt steinbrudd, og møblementet er en blanding av antikviteter og egen produksjon.

Et enestående resultat

Sammen med broren, som er snekker, har han brukt fem år på å renovere huset. I dag utstråler det en trygg «hulefølelse» og gir samtidig en følelse av innbydende åpenhet.

Utvendig er huset kledd med lerketre i stramme, grafiske linjer, og innvendig er tre et element som omfavner rommene og går igjen i forskjellige møbler, farger, tresorter og uttrykk: en ny taburett i lyst ubehandlet tre ved siden av en original dør i patinert mørkt tre, og et kjøkken der modulene er i samme materiale som vegger, tak og gulv. Det kompromissløse valget med et helt kjøkken i tre tilfører sjel og varme, samtidig som det føles som å gå inn i et kunstverk.

© Foto: Mads Mogensen - Stuen med den svevende peisen er rammet inn av treverk i både gulv, vegger og tak. Det skaper en varm alpehyttestemning, selv om rammene er moderne og minimalistiske. Lenestolen foran peisen og det store panoramavinduet er et favorittsted etter lang arbeidsdag, og gir utsikt over dalen og de beitende kyrne. Peisen heter Ergofocus og er fra franske Focus. Lenestolen Womb er designet av Eero Saarinen, og det store snøfnugget i bakgrunnen har Othmar Prenner lagd av gjenbruksmaterialer.

© Foto: Mads Mogensen

© Foto: Mads Mogensen - Det er åpent mellom kjøkkenallrommet og stuen, som er fylt med prototyper, redskaper, kunstgjenstander og håndverk. Alt har en historie og bidrar til å gi rommet en hyggelig atmosfære. De svarte skålene er resultatet av Othmar Prenners eksperimenter med brent sveitsisk pinjetre.

© Foto: Mads Mogensen - Othmar Prenners skåler, fat og tallerkener i brent tre speiler naturens enkelhet og styrke. Selv kaller han det en tidløs estetikk og en særegen «fattigdommens eleganse» fra landsbyene i alpedalene.

Gir materialene nytt liv

Både i kunsten og i sitt eget hjem er Othmar opptatt av å bruke materialer av god kvalitet, som kan gjenbrukes, få et nytt liv senere og som kommer fra området. Alt lerketre i huset er hentet fra en skog i nærheten, og den hvite marmoren som er benyttet til gulvet i entreen og på baderommet, stammer fra et steinbrudd i nabobyen Malles. Othmar ønsker å gjøre mer enn bare å eksperimentere med moderne materialer. I stedet er han opptatt av å utforske originale materialer og være nysgjerrig underveis i prosessen.

© Foto: Mads Mogensen - Kjøkkenet er helt og holdent kledd i lerk. Det gir en varm og trygg følelse, som om treet omfavner en, samtidig som rommet får et kunstnerisk uttrykk. En skjult dør som er perfekt integrert i den trekledde veggen, fører ut til terrassen med utendørs spiseplass.

Med rom for kreativitet og skapelse

– Jeg foretrekker å holde igjen som designer, og heller eksperimentere med forskjellige teknikker og ønske små uhell velkommen i arbeidsprosessen. Det kan gi vakre resultater, forklarer han. For ham handler ikke innredning bare om funksjonalitet, men også om å skape rom for poesi, sanselighet og synlighet rundt håndverket. Derfor fulgte han ikke en fastspikret plan da han begynte på ombyggingen av huset.

© Foto: Mads Mogensen - Tradisjonelt er soverommet «gjemt bort» i andre etasje, mens stuen ligger på gateplan, men her er det omvendt, og soverommet er innredet i det som en gang var stuen i huset. Dermed kan stuen i etasjen over åpne seg i høyden. Også her spiller tre hovedrollen med fasetterte vegger og tak. Sengen har Othmar Prenner bygd selv med en integrert bokreol. Stolen er også hans eget verk. Vegglampen er en 265 av Paolo Rizzatto for Flos. En flerfarget firkant av skuffer som kan stables, er også Othmar Prenners egen design. Skuffene skaper en fin kontrast til det organiske uttrykket i treverket.

© Foto: Mads Mogensen - I motsatt ende av soverommet troner en bred vintage sovesofa og som innbyr til en avslappet stund med platespilleren.

Utradisjonelle ideer

Flere ideer oppsto underveis, for eksempel tanken om å åpne den lille og mørke entreen slik at lyset kunne strømme inn fra etasjen over. En annen spontan idé var den skulpturelle trappen som ser ut til å sveve fritt i entreen, og bryter med den klassiske forestillingen av hva man forventer å se i en hyggelig alpehytte.

– For å komme til under byggeprosessen rev vi noen vegger og la bjelker og en planke på tvers, og det var da jeg fikk ideen om å bygge en bro som kunne knytte sammen rommene i andre etasje, forteller Othmar.

© Foto: Mads Mogensen - Badet med den vakre takhvelvingen ligger i samme etasje som stuen og inneholdt opprinnelig husets tilsotete kjøkken med åpent ildsted. Takket være marmorgulv og hvitkalkete vegger er det i dag et lyst og innbydende rom.

© Foto: Mads Mogensen - En stol i egen design og et badekar i lerketre gir rommet et varmt og mykt uttrykk. Badekaret og møblene er lagd av Othmar Prenner og er utstyrt med Vola-armaturer av Arne Jacobsen.

Vakre tilfeldigheter

– Med en tradisjonell plantegning hadde vi neppe kommet på tanken om å introdusere en svevende bro, legger han til med et smil. Det er de små tilfeldighetene som har bidratt til å gjøre alpehytta så spesiell, og tilføre så mange overraskende detaljer.

© Foto: Mads Mogensen

Håndplukket til deg