Flytende soner i Sirdalen

Landskapet har ledet vei for fargene og materialene i den arkitekttegnede hytta i Sirdal. Slik er man alltid litt ute, selv når man er inne.

© Inger Marie Grini

Da Dag Egil Svela skulle bygge feriebolig på fjellet, var han opptatt av at det skulle være et fristed – en plass hvor han kunne slappe av og virkelig nyte den storslåtte naturen i Sirdal, ute såvel som inne.

– Jeg ville ikke bruke ferien på å arbeide på hytta. Jeg ønsket meg en vedlikeholdsfri fritidsbolig uten hems, med gode uteområder skjermet for vær og vind, forklarer han.

Hytta er tegnet av Link arkitektur, og består av et hovedhus på 91 kvadratmeter, anneks og bod. Fasaden i tegl er vedlikeholdsfri, og er en nydelig forlengelse av fargespillet i naturen rundt.

© Inger Marie Grini

For å utnytte både utsikt og sollys på best mulig måte, ble løsningen å bygge tre hus – et hovedhus, et gjesteanneks med bad og to soverom, og en skismørebod, som sammen utgjør et tun. Store vinduer gir kontinuerlig kontakt med naturen utenfor, mens enkelte partier i fasaden er trukket inn for å skape sitteplasser utendørs. Her kan man nyte solen og samtidig skjermes for vind og nedbør. Bålplass er det også lagt til rette for.

– Det var viktig for meg å berøre så lite av naturen som mulig. Jeg ville bevare den opprinnelige vegetasjonen, men også bruke den, sier Hanne Kruse, arkitekten bak hytta.

Den teglkledde fasaden har inntrukne partier i oljet tre, som gir le for vær og vind.

© Inger Marie Grini

I treverk og grå, stålglattet betong, speiler Dag Egil Svelas hytte i Sirdal det vakre fjellandskapet rundt. Trinnene i oppholdsrommet følger et fall i terrenget, og gjør nytten både som trapp og sitteplass. Moon-pendlene fra Graypants lyser opp Slice-bordet av Hans Hornemann for Normann Copenhagen, som også har produsert Form-stolene av Simon Legald.

© Inger Marie Grini

Kjøkken og gulv i samme gråtone gir en rolig og dempet helhet, hvor arbeidssonen fremstår som en integrert del av oppholdsrommet. Kjøkkenet er tegnet av Link arkitektur.

© Inger Marie Grini

Den flotte utsikten mot Ålsheia kan nytes til det fulle fra den 90 centimeter dype vinduskarmen, som med spesialsydde puter i gråmelerte tekstiler fra Gudbrandsdalens Uldvarefabrik er blitt til en hyggelig oppholdsplass. På Drum-puffen med topplate i valnøtt fra Softline, står den bærbare lampen Follow Me fra Marset.

© Inger Marie Grini

Hjørnet ved trappen ned til stuen blir til en smart arbeidsplass når en del av betonggulvet trekkes videre langs vinduet og danner en pult. Lurt! Det gylne taket i eik virker lunende mot alle flatene i glass og betong, og treverket hentes nydelig opp i C1-bordet av byKato for Andersen, Havana-ørelappstolen av Busk + Hertzog fra Softline og Era-lenestolen av Simon Legald for Normann Copenhagen.

© Inger Marie Grini

Peisveggen i mur er i samme nyanser som teglsteinene på fasaden. Ildhane-lysestaken er av Anderssen & Voll for Nedre Foss.

© Inger Marie Grini

Eikepanelet fra taket hentes ned på veggen på det ene soverommet i annekset, og varmer rommet med gylne toner og tekstur. Sengen er fra Skeidar, mens vegglampen er fra Vipp. På nattbordet står lysestaken Moment av Lars Beller Fjetland fra Hay.