Se det imponerende trehuset i Hackney
Effektiv plassutnyttelse og bærekraftige løsninger ble satt i fokus da Marcus Lee skulle tegne huset til familien. Bli med på besøk, og opplev hans visjonære ideer.
Av
Arkitekt Marcus Lee.
Arkitekten Marcus Lee.
Hackney; et sanseinntrykk uten like
Bortgjemt i en blindgate i Londons trendy bydel Hackney ligger en arkitektonisk overraskelse.
Med store glassflater, glulam-rammer av sibirsk lerk og telttak, skiller eneboligen seg ut blant rekkene av verneverdige hus i georgiansk stil som man gjerne ellers forbinder med England.

Skråtaget, det sibiriske lærketræ og glasset giver huset et organisk udtryk, som står flot til den blå himmel, og basketkurven giver et strejf af noget urbant.
Skråtaket, sibirlønnen og glasset gir huset et organisk uttrykk som står flott mot den blå himmelen.
Et prisvinnende hjem
Huset på 220 kvadratmeter er signert den anerkjente arkitekten Marcus Lee, tegnet som et hjem til seg selv, kona Rachel Hart og deres tre tenåringsdøtre Ruby, Jodie and Mae.
Det prefabrikkerte modulhuset fra 2000 er inspirert av japansk arkitektur og designparet Charles og Ray Eames’ hjem i California, og har blant annet vunnet den høythengende arkitekturprisen RIBA Award.

Modsatte side: huset set fra haven hvor planter reflekteres i de store vinduer, som kamufleres og skaber nye legende linjer og dimensioner.
Omgitt av bugnende natur og med en fasade bestående av tømmer, laminert sibirlønn og sedertre har hjemmet et svært organisk og naturlig ytre, og er en rolig oase i Londons travle storbyliv.
Drømmeprosjektet
Marcus, som driver arkitektkontoret Leep Architects, brukte flere år på å tegne boligen, som ble bygget på kun tre måneder.
– Jeg gjorde alt jeg hadde lyst til å gjøre som arkitekt i dette prosjektet, forteller han.
Flere har sagt at hjemmet minner om et feriehus, noe Marcus tror har med den utstrakte bruken av tømmer å gjøre.
Boligen er nesten som en åpen låve, hvor den tykke trestrukturen rammer inn store vinduer, noe som gjør skillet mellom ute og inne minimalt.

Køkkenet er en del af husets store rum og centreres omkring køkkenøen i orange corian, som giver et varmt modspil til de naturlige materialer og den grønne have.
Store glassflater på vegger og i taket fyller kjøkkenrommet med fantastisk dagslys, hvor husets trekonstruksjon også blir et dekorativt element.
Fleksibel planløsning
Bruk av skyvedører gjør det enkelt å endre romstørrelser, noe familien har hatt god nytte av.
– Vi har endret planløsningen mye gjennom årene, ettersom barna har hatt mer behov for plass og privatliv. Når vi bor i en stor, dyr by, er det også viktig å utnytte plassen best mulig, selv om dette er et stort hus til London å være.

Fra loftet oplyses køkkenet af det naturlige lys fra det store loftsvindue. Foruden den orange køkkenø er køkkenet komponeret af den store opbevaringsvæg i stål.
Kjøkkenøya i oransje corian er en delikat og moderne kontrast til det tradisjonelle treverket, hvor enden også fungerer som vinskap. En hel vegg er viet stekeovn og skap med stålfronter. Målet? Å aldri gå tom for oppbevaring!
Effektiv plassutnyttelse og smarte løsninger
Arkitekten har lite til overs for døde lommer med uutnyttede kvadratmeter. Korridoren som knytter sammen rommene i overetasjen er dermed blitt til en kombinert oppholdsplass og balkong.
Kjøkkenmoduler, garderober og hyller fyller veggene fra gulv til tak for å sikre godt med oppbevaringsplass, mens sparsommelig møblering og kunst bidrar til en avslappet atmosfære.

Et hyggeligt hjørne i haven med bord og metalstole.
Et hyggelig hjørne i hagen med bord og metallstoler.
Bærekraft i fokus
Byggets bærekraftige elementer er også en viktig del av prosjektet. Huset er isolert ved hjelp av naturfibre, regnvann lagres i bøtter til bruk i den frodige hagen, og bygningsmaterialene er gjennomgående naturlige.
Og det beste av alt, ifølge Marcus? Tanken på at huset kan pakkes sammen, settes på en bil og fraktes til et annet sted – uten at han har planer om det med det første.

Fra køkkenet kan man se ind i den store dagligstue og ud i haven.
Rette linjer, rene materialer og nærkontakt til naturen kjennetegner boligen, som blant annet er inspirert av Ray og Charles Eames’ hjem i California. Det lett ujevne skifergulvet gir rommet en helhetlig og uformell karakter.

Bogreolen og blandede børnetegninger og kunst ses langs væggen i stuen. Stilen er hyggelig med Arthur Umanoff-stole, en dansk brændeovn og skuffedarium i forskellig træsorter fundet i antik-butikker.
På stueveggen henger bokhyller og en blanding av barnetegninger og kunst. Stilen er hyggelig, med Arthur Umanoff-stoler, en dansk vedovn og skuffer i forskjellige tresorter.

Sofaen er fra Living Divani, og væglampen er vintage. Spisebord og spisestole er danske klassikere fra 50'erne og fundet i en antikbutik.
Spisebordet er nydelig plassert foran de store vindusveggene, som opphever skillet mellom ute og inne. Spisebordet og -stolene er dansk design, kjøpt på et antikvariat, og pendelen er vintage. 265-vegglampen er designet av Paolo Rizzatto for Flos, mens sofaen i forgrunnen er fra Living Divani.

En dekorativ samling af sten til print-tryk. Det rustikke, organiske udseende på stenene skaber en personlig fortælling i huset.
Det rustikke, organiske utseendet på steinene skaper en personlig fortelling i huset.

Ovenpå finder man soveværelser indrettet med mindre glas og dermed mere privatliv. Men husets elegante konstruktion er stadig til stede indvendigt, og vinduer lukker stadig masser af lys indenfor. Skænken er en engelsk G-plan fra 50'erne.
Soverommene i overetasjen har mindre vindusflater for å ivareta en mer privat atmosfære. Dagslyset får likevel godt spillerom såfremt de mørkerøde gardinene ikke er trukket for. Over den engelske G Plan-skjenken utgjør bøker nydelig veggdekor.

Det hvide badekar ser indbydende ud op ad det organiske træ, og en asiatisk stemning skabes med de firkantede vinduer med matteret glas i bunden.
Det hvite badekaret ser ekstra rent og innbydende ut mot alt treverket. Materialminimalismen og de firkantede vinduene med frostet parti nederst er et nett nikk til Japan.

Under skråtaget finder man en rolig krog, som forbinder soveværelserne. Glasloftet skaber en fantastisk følelse af at være både inde og ude.
Marcus er ikke glad i lange, døde arealer, og har gjort korridoren som knytter sammen soverommene i overetasjen til en oppholdsplass med balkong. Med vinduer i glass virker skråtaket både lett og romslig. Krakkene er arvegods.