
Se den norske arkitektens fargerike London-hjem
Med moderne grep løftes gammel, viktoriansk arkitektur opp i en høyere enhet i familien Zanellis nyrenoverte rekkehus i London - alt innpakket i en uredd feiring av farger.
AvArkitekt Siri Zanelli visste at renoveringen av det viktorianske rekkehuset i Londons Highgate ikke ville bli «a breeze», som britene sier. Bak den klassiske, engelske fasaden ropte formelig rommene etter oppussing, og i tillegg behøvde hovedkonstruksjonen understøtting – en omfattende og tidkrevende prosess.

I stuen lyser Gregg-gulvlampen av Ludovica+Roberto Palomba for Foscarini opp når solen ikke lenger siver inn gjennom de mange vindusflatene. Sofaen er fra Heal’s, gulvteppet er fra Iran og i hjørnet skimtes Terje Ekstrøms klassiske Ekstrem-stol for Varier. I sittevinduet, et pledd fra Røros Tweed. Veggfargen Hop fra Pure & Original binder sonene sømløst sammen.
– Vi kjøpte et hus som trengte masse jobb. Det kjentes som om vi kjøpte et blankt ark, foreller Siri på telefon fra London. Hun er oppvokst i Norge, og møtte sin australske ektemann Adrian da begge studerte i Tokyo. Sammen har de tilbrakt de siste 14 årene i den engelske hovedstaden, etter hvert i selskap med sønnene Storm og Odin, nå syv og ni år.
Familien er nettopp kommet ordentlig på plass i sitt nye hjem. Bak dem ligger tidkrevende byråkrati for å få kjøpet godkjent samt to lange år på byggeplassen – kompleksiteten av å grave ut kjeller i et hus som deler vegger med to andre boliger viste seg å være større enn først antatt.

En smakfull miks av ulike tresorter gir lunhet og liv til det behagelige kjøkkenrommet. Takspilene er i furu, skapfrontene er i alm, og en tykk, dekorativ bjelke i douglasgran rammer inn spisesonen og skjuler samtidig en bærende stålbjelke. Siri har tegnet det spesialbyggede kjøkkenet med mål om å skape følelsen av en oppholdsplass mer enn et kjøkken. Kjøkkenøya er derfor utformet som en dekorativ kloss, laminert med Fenix på alle sider. I Model-pendelen fra Anour underbygger øyas stramhet, mens Arne Jacobsens Svane-stol fra Fritz Hansen er en myk kontrast.
Resultatet er likevel verdt strevet, konstaterer Siri. Som partner i design- og arkitektkontoret Collective Works har hun erfaring med modernisering av gamle hus, og med respekt for byggets originale arkitektur har hun utvidet boligen i tre retninger. Det som før var tre soverom og et bad over 120 kvadratmeter er blitt til fem soverom og tre bad over 200 kvadratmeter. I tillegg til kjellerrom har familien fått et stort og lyst kjøkkenallrom mot hagen med brukbart areal over.
– På kjøkkenet har jeg jobbet arkitektonisk med volum og åpnet opp mot himmelen og hagen i ulike retninger. Man får god kontakt med hagen samtidig som det føles trygt og koselig innvendig. «Koselig» er ikke et ord vi arkitekter liker å bruke, men det er jo slik man vil ha det i sitt eget hjem, sier Siri og ler.

Gylne farger maner til kos og avslapping, ifølge Dagny i Koi fargestudio, som har valgt fargen Old Ochre fra Pure & Original til TV-stuen. Med vegger, dører og listverk i samme nyanse fremstår rommet som en gyllen boks – en delikat ramme for den innbydende Togo-sofaen av Michel Ducaroy for Ligne Roset. Den hvite Multi-Lite-pendelen av Louis Weisdorf er fra Gubi, den svarte Beat Stout-lampen fra Tom Dixon, mens Butterfly- krakken er av Sori Yanagi fra Vitra.
En spraglete, gulaktig teglvegg fra originalstrukturen er beholdt i kjøkkenpåbygget, mens de nye, innvendige veggene er i grå tegl og glass. Slik videreføres det klassiske i det moderne, samtidig som skillet mellom nytt og gammelt underbygges. Siri er også glad i den subtile dynamikken som oppstår i miksen av ulike tresorter. Med kjøkkenfronter i alm, takspiler i furu, bjelker i douglasgran og plassbyggede møbler i eik fremstår helheten både harmonisk og levende.

Med dører i samme nyanser som veggene får hvert rom en fin helhetsfølelse, samtidig som åpningene varsler om nye fargesoner – som her, hvor TV-stuens varme okerfarge glir over i hjemmekontorets detaljer i den kjølige lillatonen Old Greek fra Pure & Original.
– Jeg liker teksturene, fargene og følelsen av naturlige materialer. Det gir rike rom. Materialene gjør så mye ut av seg selv, da trenger vi ikke så mye annet, forteller Siri.
Bortsett fra farger, da. Siri ønsket nemlig å benytte anledningen til å eksperimentere med fargesetting, og kontaktet Dagny Thurmann-Moe i Koi fargestudio.

Hjemmekontorets rosa vegger og listverk i kjølig lilla høres kanskje voldsom ut, men oppleves svært behagelig i rommet, ifølge Siri. For å utnytte det gamle
husets mange skjeve vinkler har hun tegnet plassbyggede møbler i eik, som her, i sittebenken i karnappet. I takrosetten henger Michael Anastassiades’ Arrangements-pendel for Flos, og sammen oppsummerer de husets delikate miks av klassisk og moderne. Lounge-lenestolen med skammel er designet av Charles & Ray Eames, produsert av Vitra. Gulvteppet er fra Iran.
– Dagny og jeg ble kjent på Instagram. Da jeg spurte om hun ville bli med på prosjektet, sa hun «dere må være modige hvis dere skal jobbe med meg». Vi bestemte oss for å kjøre på, forteller Siri smilende.
I samarbeid med familien har Dagny jobbet frem en palett inspirert av husets historie.
– I gamle viktorianske hus var det mye farger, det var utgangspunktet, forteller Dagny.
– Men vi ville også ha inn norske referanser. Gulfargen i kjøkkenområdet er en typisk norsk farge, og den dypgrønne soveromfargen har et skandinavisk preg. Hvert rom skulle være en juvel. Det føler jeg vi har fått til.

Med åpne dører slår fargekombinasjonene ut i full blomst! Mens det høye listverket rundt dørene er originalt, lot flere av detaljene i huset seg ikke bevare. Takrosetten på hjemmekontoret er derfor ny, fra London Plaster Craft, fargesatt i Nutmeg Powder fra Pure & Original. Arrangements- pendelen er av Michael Anastassiades for Flos, og Lounge-lenestolen er av Charles & Ray Eames fra Vitra.
Hun er særlig fornøyd med den okergule TV-stuen.
– Jeg ville skape et ordentlig koserom, og gylne farger gjør at vi koser oss. Vi prater mer, drikker mer, spiser mer, det er «super indulgent». Jeg har laget rommet som en gyllen boks, med listverk og dører og alt i oker, sier Dagny, og forklarer at i fargen som er brukt er det mer naturlige pigmenter enn maling.
– Det gir også en helt spesiell dybde. Veggene vibrerer nesten! Selv folk som ikke liker gult liker denne, konstaterer fargespesialisten.
Familien, som jo hadde lovet Dagny å være modige, lot henne jobbe nokså fritt med fargesettingen av de ulike rommene. Selv om Siri innrømmer at hun kjente på en viss skepsis da malerne åpnet et enormt spann med rosa maling til veggene på hjemmekontoret.

Den dypgrønne fargen på soverommet skaper en beroligende atmosfære og gir samtidig et skandinavisk preg, ifølge fargedesigner Dagny. Dot-sengeteppet er fra Hay.
– Men det funker! Selv om det er masse farger her oppleves hjemmet rolig og behagelig. Pigmentene i malingen gjør at lyskvaliteten endrer seg i løpet av dagen, så man opplever lyset mye mer enn om alt hadde vært hvitt. Men det ER blitt mange WhatsApp-meldinger fra de stakkars malerne som har stått med et tre siders Excel-ark og klødd seg i hodet, ler Siri.

De naturlige pigmentene i malingen reflekterer lyset på en helt spesiell måte, som gjør at lyskvaliteten og opplevelsen av rommene endrer seg gjennom dagen.

Badet er malt i to støvete puddertoner som møtes på raffinert vis, Nutmeg Powder og Skin Powder, begge fra Pure & Original. Fargene henter frem rosene i kinnene og er mild mot speilbildet som møter familien om morgenen. Vasken er fra Kast.


Den smale trappen opp til andre etasje er original og restaurert.