Fra gammel musiker-villa til funksjonelt familiehjem. Se før og etter bildene her

Drømmen om å bygge sitt eget hus endret seg da Anne Sofie og Morten så mursteinsvillaen fra 1951 i Nordsjælland.

Arkitekten David Zahle tegnet også en terrasse til huset hvor tanken var å bruke hagens fall til å skape en organisk terrasse i flere nivåer. Trappene deler seg på flere måter og det er laget naturlige avslutninger med plantekasser i stedet for rekkverk. Morten har selv stått for å lage hele terrassen.

© P. Wessel

Fra flygelkonserter til familiestunder

Med intensjonen om å bygge et hjem fra bunnen av startet Anne Sofie og Morten jakten på en tomt i Nordsjælland. Men etter to års leting uten hell måtte de ty til plan B for seg og de to barna sine. Det skulle vise seg å være en god idé.
– Plutselig fant vi et hus som liknet en gammel skole, eller rettere sagt, en liten fabrikk. Da vi fikk se det store hovedrommet med 3,5 meter under taket visste vi at vi endelig hadde funnet hjemmet vårt, forteller Anne Sofie.

Huset fra 1951 hadde tidligere tilhørt en ungarsk fiolinist og dirigent, som fikk huset tegnet for å kunne fremføre musikk og holde flygelkonserter. Anne Sofie og Morten ønsket å bevare husets opprinnelige form, men samtidig gjøre det enda mer åpent. Stilen skulle være tro mot byggeårets enkle design, men med et industrielt preg.

Slik så huset ut før renoveringen. I dag står huset med en flott fasade. De sortsprossede vinduespartiene gir et moderne og industrielt uttrykk til huset fra 1951 og står som en flott kontrast til den hvitpussede fasaden.

Kjøkkenallrommet er Anne Sofies favorittsted i huset. Den spesialtegnede kjøkkeninnredningen i eik er et svært dekorativt element i rommet, som også gir oppbevaringsplassen som familien trenger.

© P. Wessel

Den store, mørkegrønne velursofaen fra Ilva mot de beige veggene malt i Sand 1140 fra Jotun, skaper en lun og behagelig stemning i stuen. Pendelen og gulvteppet er fra Jotex, mens Bowl-bordet av Rikke Frost er fra Bolia.

© P. Wessel

Paret fikk hjelp av arkitekt Morten Kegel fra entreprenørfirmaet Kegel & Sciera til planleggingen av renoveringen. De ble også plukket ut til å delta i Mesterlige ombygninger på dansk TV 2, TV-programmet hvor arkitekt David Zahle hjelper folk med uoverskuelige byggeprosjekter. Med Davids hjelp ble den gamle garasjen til en walk-in-garderobe, og paret fikk en ny, åpen entré ved å flytte trappen og fjerne deler av taket mot andre etasje. David lanserte også ideen om å flytte kjøkkenet inn i det store hovedrommet, med innredning i eik som et lunende element.

En Bullet-loungestol av Glismand & Rüdiger og en reol, begge fra Bolia, utgjør et hyggelig hjørne i kjøkkenallrommet.

© P. Wessel

Funksjonsbrytere satt utenpå eikefrontene er en nydelig detalj! Kokeplaten er fra Bora.

© P. Wessel

Naturgasspeisen er plassert i enden av kjøkkenallrommet, slik at man kan nyte knitringen både fra kjøkkenet, stuen og entreen. Spisestuegardiner i samme sandtone som på veggene i stuen binder også effektivt sammen rommene. Knit-wit-gulvlampen er av Iskos-Berlin for Made By Hand.

© P. Wessel

– Vi er særlig fornøyd med det store, hyggelige kjøkken- allrommet og den lyse entreen, hvor man nå kan se de gamle bjelkene i taket. Det er en bedre flyt og sammenheng i huset, og lysinnfallet er fantastisk, forteller Anne Sofie, som sammen med Morten, venner og familie har gjort store deler av oppussingen selv.

– Det var en heftig prosess, men gøy også. Det var en måte å bli kjent med huset på.

Benkeplaten i stål er en motvekt til det organiske treverket og trekker helheten i en industriell retning. De svarte vindussprossene er inspirert av FDBs gamle trikotasjefabrikk på Islands Brygge i København, og står i vakkert samspill med TR Bulb-pendelen av Tim Rundle for Menu. Ovnene er fra Gaggenau.

© P. Wessel

Et av de mest utfordrende elementene i interiøret var trappen opp til andre etasje. Paret ønsket ikke å beholde den store, tunge trappen som allerede var i huset, men drømte om en ståltrapp som skulle gi hjemmet særpreg. Det tok lang tid å finne løsningen de så for seg, men valget falt til slutt på en enkel, svart ståltrapp som er festet i veggen med bolter for å gi et lett, svevende uttrykk.

Drømmen om å bygge sitt eget hus endret seg da Anne Sofie og Morten så musikervil- laen fra 1951 i Nordsjælland. Det store hovedrom- met, som opprinnelig ble brukt til konserter, er nå blitt til et romslig allrom hvor det spesialtegnede kjøkkenet i eik fra Designovation Studio dekker hele bakveggen og luner det lyse rommet. Gulvet, også i eik, har store kvister i plankene for å gi et røft uttrykk. Spisebordet består av en beiset bordplate på bordbein fra Hay, som sammen med mørke In Between-stoler av Sami Kallio for &Tradition spiller nydelig på lag med de svarte, dekorative vindussprossene. Knit-wit-pendlene er av Iskos-Berlin for Made By Hand, mens den rosa Fuuga-sofaen er av Busetti Garuti Redaelli for Bolia.

– Vi har forsøkt å finne den rette balansen mellom det herskapelige og det industrielle. Vi elsker fiskebeinsparkett, men det ville tatt huset i feil retning. Dermed gikk vi for enkle, rå planker. Jeg synes vi har landet på et sted med fin harmoni mellom nytt og gammelt. Viktigst av alt så har vi fått et hus som oser av god stemning og familiehygge, avslutter Anne Sofie.

Servantskapene i eik på badet er tegnet av samme leverandør som kjøkkenet, Designovation Studio. Detaljer i svart gir fin definisjon til det ellers lyse rommet. Armaturen er fra Bruma.

© P. Wessel

På soverommet er endeveggen malt i en støvete rosafarge, Warm Blush 2856 fra Jotun, som strekker seg et lite stykke utover de to tilstøtende veggene samt taket – et spennende grep som gir en herlig, huleaktig følelse. Vegglampen er fra Ellos, mens bildet over sengen er fra Monika Petersen.

© P. Wessel

En eksklusiv hotellfølelse råder på det lyse badet. De store Kone Silver-flisene i en varm lysegrå tone fra Flise Bent dekker gulvet samt deler av veggen bak badekaret, hvor den svarte armaturen fra Bruma er integrert i en halvvegg – som også fungerer som hylle! Lekkert.

© P. Wessel

Den opprinnelige entreen var liten og lukket med dårlig oppbevaringsplass og en stor, tung trapp. Paret slo ned noen vegger, laget en større åpning opp mot andre etasje og satte inn en ståltrapp med eiketrinn som er festet i veggen for å gi et lett og svevende uttrykk. Resultatet er et lyst, åpent og romslig inngangsparti.

© P. Wessel