Ekstraordinær og monumental villa på 430 m2

«Dette lar seg ikke gjøre» - Men det kunne det! Se det helt unike og renoverte hjemmet, som inneholder alt fra en rå marmor kjøkkenøy til enorme franske messingdører.

I den klassiske patrisiervillaen i Aarhus er det eksklusive kjøkkenet hjemmets store showstopper. Den langstrakte øya i lys marmor spiller hovedrollen, nydelig akkompagnert av mørke magnesittgulv og skapfronter i tre med messinghåndtak. Alt er tegnet av eierne selv, bygget av PN Snedkeri. Med to Arctic Pear-lysekroner fra Ochre som myke motpoler til det stramme, er krysningen av klassisk og moderne komplett.

© Foto: Birgitta Wolfgang, Styling: Majbritt Johansen

Det nye klassiske

Med eksklusive løsninger i tre, betong og marmor, svever den gamle villaen i perfekt balanse mellom det klassiske, tidløse og moderne.

Det rå kjøkkenet i stål kan gjemmes bort bak de mørke skapdørene for et renere uttrykk.

© Foto: Birgitta Wolfgang, Styling: Majbritt Johansen

Med organiske mønstre fremstår den iøynefallende kjøkkenøya myk og stram på samme tid. Den gode, åpne romfølelsen er oppnådd ved å fjerne flere vegger og sette inn store vinduspartier og glassdører mot hagen. Arctic Pear-lysekronene er fra Ochre.

© Foto: Birgitta Wolfgang, Styling: Majbritt Johansen

Respekt for husets arkitektur

Da eierne av patrisiervillaen i Aarhus fra 1914 skulle renovere var de opptatt av å respektere husets opprinnelige arkitektur.

Samtidig har de klart å gi de 430 kvadratmeterne en svært spennende og personlig oppdatering. Klassiske elementer som fiskebensparkett i eik, høye paneler, store vinduspartier og lekre karnapper danner bakteppet for et stramt interiør bygget opp av rå materialer i marmor, betong, tre og messing.

Eierne ønsket å bruke marmor flere steder enn bare på øya i det store kjøkkenrommet, og innredet en egen anretning med vinskap, benkeplate og åpne hyller i messing mot en lekker marmorvegg. Foran den integrerte peisen i hjørnet mot stuen kan man nyte både flammer og synet av en antikk skulptur fra Thailand fra Finn Juhls Høvdingestol.

© Foto: Birgitta Wolfgang, Styling: Majbritt Johansen

I kjøkkenallrommet kan gjestene ta plass i behagelige Soft Pad-stoler rundt det runde bordet med understell i krom, alt designet av Ray og Charles Eames fra Vitra. Over svever en Hublot-pendel fra Entrelacs. Den taktile fornemmelsen i Erik Bille Christiansens maleri på veggen videreføres nydelig i den rå keramikkvasen fra Rue Verte på bordet og Stag-taburetten ved vinduet signert Rick Owens.

© Foto: Birgitta Wolfgang, Styling: Majbritt Johansen

"Alt i huset er nytt, men med respekt for det gamle"

– Vi startet opprinnelig med en litt mindre oppussing, men så ballet det på seg. Vi fjernet alle gulv, åpnet opp taket til mønet og endret på planløsningen. Alt i huset er nytt, men med respekt for det gamle, forteller eierne.

I overetasjen ble mange små rom gjort om til tre større soverom, to bad og en walk-in-garderobe. I første etasje ble også flere vegger revet og høye messingdører satt inn som skiller mellom de ulike rommene – en flott løsning med mye særpreg.

Arkitektfirmaet Rasmusrasmus bidro til å skape en mest mulig funksjonell og hyggelig inndeling av rommene, og et knippe dyktige håndverkere har vært med på å realisere eiernes tidvis krevende visjoner.

Lekre skyvedører i messing markerer overgangen mellom det rå kjøkkengulvet og den lune parketten i stuen. I hjørnet står Ray og Charles Eames’ Lounge-fotskammel fra Vitra sammen med en Crepuscule-lampe fra Material Lust. Fotografiene er av australske Mark Anderson.

© Foto: Birgitta Wolfgang, Styling: Majbritt Johansen

Le Corbusiers tidløse LC-sofaer og -lenestoler i skinn og stål fra Cassina er fine, stramme kontraster til det store, småsprossede vinduskarnappet. Sofabordet er eiernes egen design, mens den lodne Den trette mann-lenestolen er av Flemming Lassen fra By Lassen. Achille Castiglionis Arco-gulvlampe fra Flos er prikken over i-en i den innbydende loungeavdelingen. Verket på veggen til venstre er av den danske kunstneren Kehnet Nielsen.

© Foto: Birgitta Wolfgang, Styling: Majbritt Johansen

Ingen kompromiss med drømmer

– Vi brukte lang tid på research og planlegging. Heldigvis endte vi opp med å samarbeide med et kompetent snekkerfirma som hadde kontakt med gode underleverandører. Det har vært avgjørende. Mange av løsningene krevde spesialbygging, mange ville gjerne sagt at «dette lar seg ikke gjøre», sier eierne, som var fast bestemt på at de ikke skulle gå på kompromiss med sine egne ideer.

Resultatet er en delikat balanse mellom et rått, moderne uttrykk og en klassisk, tidløs atmosfære.

Alt er blitt som eierne hadde sett for seg – fra det elegante badet, hvor den store dusjen er rammet inn av glass med messingkanter, til kjøkkenallrommet, hvor kjøkkenøya i lys marmor myker opp ståldetaljene og gulvet i mørk magnesitt

Man tror ikke at man befinner seg i en gammel villa fra 1914 når de rå messingdørene er lukket. I hjørnet står en fotskammel til Ray & Charles Eames’ Lounge-stol, og lampen er Crepuscule fra Material Lust, mens fotografiene er av den australske fotografen Mark Anderson.

© Foto: Birgitta Wolfgang, Styling: Majbritt Johansen

Selv om Le Corbusier designede LC-serien i stål og skinn i slutten av 1920-årene, er sofaene fra Cassina fortsatt ultramoderne og passer perfekt inn i den tidløse stemningen i villaen.

© Foto: Birgitta Wolfgang, Styling: Majbritt Johansen

Kvalitet og naturmaterialer

Gulvene ellers i villaen er dekket av fiskebensparkett i en mørkegrå behandling med varme, brune undertoner. Over alt har fokuset vært på god kvalitet og naturlige materialer i harmoni med naturen utenfor.

En mellomgang i overetasjen er genialt utnyttet som walk-in-garderobe laget av PN Snedkeri. De store, dekorative messinghåndtakene er i fint samspill med Louis Weisdorfs Multi-Lite-pendel fra Gubi. Skinnet på sittebenken og det marokkanske berberteppet myker opp de ellers rene linjene.

© Foto: Birgitta Wolfgang, Styling: Majbritt Johansen

Grafisk liv i trappen er skapt med Faye Toogoods Spade Chair fra Please Wait To Be Seated og et fotografi av Frederik Vohnsen.

© Foto: Birgitta Wolfgang, Styling: Majbritt Johansen

I andre etasje har paret åpnet opp taket til mønet for å skape en åpen og luksuriøs følelse. Soverommet er innredet med få, mørke farger, som sammen med synlige bjelker og teglstein gir et rolig og rustikt uttrykk. Sengen er fra Auping, den klassiske Lounge-stolen er designet av Ray og Charles Eames fra Vitra, og Chaplin Spot-lampen er fra Rue Verte. Sidebordene i marmor har eierne selv designet.

© Foto: Birgitta Wolfgang, Styling: Majbritt Johansen

Rå og levende materialer

– Vi liker veldig godt rå og levende materialer som stein, marmor, betong, marmorpuss og corian. Marmor myker dessuten opp uten at det blir for pent. Vi har vært opptatt av å skape et kontrastfylt uttrykk, sier eierne.

Hjemmet er innredet med stramme designmøbler som danner fine motpoler til de pyntede og romantiske aksentene som er gjenskapt fra villaens opprinnelse. Parets store kunst- og krukkesamling gir helheten en personlig finish. Der lite er blitt overlatt til tilfeldigheter i planleggingen av de arkitektoniske rammene, er selve innredningen resultatet av en langt mer organisk prosess.

Entreen er stor, lys og innbydende med god takhøyde. Her står noen av familiens mange feriefunn utstilt, som vasen på pidestallen og krukkene i trappen. Walter Knoll-sofaen har fulgt familien i mange år. Her kan man sitte mykt mens man knytter opp og igjen skolisser.

© Foto: Birgitta Wolfgang, Styling: Majbritt Johansen

Med nette detaljer i messing, marmorpuss på gulvet i våtsonen og fiskebensparkett på resten minner badet aller mest om en suite på et luksushotell. Armaturene er fra Vola, og den ekstra dype håndvasken er designet av eierne og laget i corian.

© Foto: Birgitta Wolfgang, Styling: Majbritt Johansen

Det innbydende hovedbadet er i forlengelse av soverommet. Flere håndverkere mente at eiernes drøm om glassvegger med messingrammer var en umulighet, men de fikk det slik de ville ha det til slutt. Resultatet er i en klasse for seg, hvor utstrakt bruk av glass gir et åpent og lett resultat til tross for skråveggene.

© Foto: Birgitta Wolfgang, Styling: Majbritt Johansen

Hjemmet skal være en rolig oase

– Hjemmet vårt skal være et sted hvor vi har det godt. Vi henger oss ikke opp i spesifikke møbelmerker eller en spesiell type design. Vi velger ting som vi liker og faller for, og så passer alt sammen på en eller annen måte. Vi venter til vi finner de helt riktige objektene, og vi kvitter oss aldri med ting. Walter Knoll-sofaen som har vært i familiens eie i mange år vil for alltid flytte med oss, avslutter eierne.

Med nette detaljer i messing, marmorpuss på gulvet i våtsonen og fiskebensparkett på resten minner badet aller mest om en suite på et luksushotell. Armaturene er fra Vola, og den ekstra dype håndvasken er designet av eierne og laget i corian.

© Foto: Birgitta Wolfgang, Styling: Majbritt Johansen

I dusjavdelingen er det også blitt plass til et stort, frittstående badekar med en svært dekorativ Vola-armatur i messing ved siden av. Her er alt tilrettelagt for livsnyting med stor L.

© Foto: Birgitta Wolfgang, Styling: Majbritt Johansen