Kjære leser,

Hjemmesiden vår støtter dessverre ikke Internet Explorer 11. Får å få den beste opplevelsen på hjemmesiden og av vårt innhold, vil vi be deg om å bruke Edge, Chrome, Safari, eller andre, nyere browsere.

Med vennlig hilsen,
BO BEDRE

Dette stolpehuset på halvøya Kråko er skapt for både jobb og fritid

Hva er det egentlig, det transparente bygget som ruver i landskapet på Kråko? Bolig? Hytte? Atelier? Mange spør, og det er spennende, syntes arkitekten bak huset - som rommer litt av alt.

© Foto: Per Olav Sølvberg, Styling: Adrian Pedersen og Per Olav Sølvberg - Stolpehuset på halvøya Kråko på Stord i Vestland er tegnet av JK Arkitektur, og fungerer blant annet som studioets tegnekontor. Materialpaletten er enkel og rå, i tråd med det røffe kystlandskapet rundt. Utvendig er bygget kledd med glassfiberarmerte, transparente plater, mens innvendig er vegger, gulv og tak i lun kryssfiner i ubehandlet furu med røffe detaljer i stål.

Rommer litt av alt

På halvøya Kråko, vest for Fitjar sentrum på Stord, ligger Port Steingard. Her, blant barskt kystlandskap og med idylliske. Hellandsfjorden som nærmeste nabo, bygges det opp et møtested for hyttefolk og fastboende, med en god miks av fritidsboliger, naust og næringslokaler. Her finner du blant annet såpekokeriet Fitjar Islands, Elø ølbryggeri, en hyggelig kafé og det 115 kvadratmeter store Stolpehuset, tegnet av JK Arkitektur – en uvanlig struktur, tilrettelagt for både jobb og fritid.

– Det er mange som spør hva Stolpehuset egentlig er, det er interessant. Bygget er ikke entydig, det har flere funksjoner, sier Jo Kjetil Nielsen, arkitekt og daglig leder i JK Arkitektur.

© , Styling: Adrian Pedersen og Per Olav Sølvberg - Fra de store vinduene i loungeavdelingen i andre etasje har man utsikt over det langstrakte vannet og øyer i horisonten. Sofaen er fra Slettvoll, med skinn fra Granberg Garveri.

Funksjonelle løsninger

Stolpehuset er avdelingskontoret til arkitektbyrået han startet i 2005, som har hovedkontor på Leirvik. Med totalentreprenør Engevik & Tislevoll med på laget har bygget fått en tegnestue på grunnplanet, kjøkken, møterom og loungeavdeling i andre etasje og sovesone med bad og seks sengeplasser på toppen.

– Det er et nokså lite hus. Det er kompakt, og oppleves mer og mer skjermet etter hvert som du trekker oppover i bygget, forteller Jo Kjetil.

© Foto: Per Olav Sølvberg, Styling: Adrian Pedersen og Per Olav Sølvberg - På grunnplan er det ingen isolasjon i veggene, og lyset siles nydelig gjennom fasadens glassfiberarmerte, transparente plater. Effekten fra det røffe industrimaterialet er poetisk, ikke ulikt japanske rispapirvegger.

© Foto: Per Olav Sølvberg, Styling: Adrian Pedersen og Per Olav Sølvberg - Spisebordet samt kjøkkenet med benkeplate av forskalingsplater er tegnet av JK Arkitektur og laget av Faginnredning.

© Foto: Per Olav Sølvberg, Styling: Adrian Pedersen og Per Olav Sølvberg - Andre nivå rommer blant annet kjøkken og møterom. Gulv, tak og vegger i ubehandlet furu gir en lun atmosfære, med en tavlemalt kontrastvegg som diskusjons- og drodlevegg. Avtrekkshetten er fra Røros Metall, rislampene fra Ikea, og Dr. No-stolene er designet av Philippe Starck for Kartell

"Det å treffe kundene ute i «øyane» og i Stolpehuset har stor verdi for oss"

Huset sto ferdig i 2016. At det forholdsvis lille arkitektkontoret la til rette for en tilleggsbase ved fjorden var ikke bare for idyllens skyld. De har i flere år samarbeidet med Johs Sandvik i Steingard AS om utviklingen av hytte- og sentrumsområdene på Kråko, så det var et naturlig område å investere i.

– I tillegg er prosjektering av boliger og hytter langs kysten av Bømlo, Fitjar, Stord og Austevoll en stor del av vår arbeidshverdag, så det å treffe kundene ute i «øyane» og i Stolpehuset har stor verdi for oss. Her kan vi ha møter og tilby kunder og samarbeidspartnere overnatting.

© , Styling: Adrian Pedersen og Per Olav Sølvberg - I den uisolerte tegnestuen på grunnplanet er bygningsstrukturen en dekorativ del av interiøret. En rullegardin i taket er parat om solen skulle skinne for mye inn på arbeidssonen når teamet er på jobb. Taklampen som skimtes i bildet er en kjær favoritt, laget av to 8. klassinger i praksisuke av jordbærduk, hønsenetting, ståltråd og tre lamper fra Biltema. Imponerende!

Fjellet som en integrert del av helheten

Ideen bak den iøynefallende arkitekturen var en høy fjellskjæring på området. For at den langstrakte «riften» ikke skulle bli for dominerende foreslo arkitektene å bygge flere hus med lavt flateavtrykk langs landskapssåret. På den måten ville fjellet bli en integrert del av helheten, og bygningsstrukturene ville gi variasjon og liv til det lille stedet. Avdelingskontoret er det første av fem planlagte Stolpehus, inspirert av den rå vestlandsnaturen. Og notheng.

– Notheng er karakteristiske bygg langs kystlinjen vår. De står på søyler med fri underetasje til garn og utstyr, og lukkede, varmere rom høyere i bygningen. Inspirert av notheng tegnet vi en stolpestruktur med åpent og utadvendt grunnplan, og hang opp isolerte rom mellom stolpene. Det vakre med nothengene er den enkle oppbyggingen og materialbruken, og at bygningsstrukturen viser gjennom fasadene.

© Foto: Per Olav Sølvberg, Styling: Adrian Pedersen og Per Olav Sølvberg - I øverste etasje vender badet ut mot en lufteterrasse med utsikt over fjorden. Dusjnisjen er dekket i blåsvart vinyl.

© Foto: Per Olav Sølvberg, Styling: Adrian Pedersen og Per Olav Sølvberg - Detaljer i eik på vinduene luner den industrielle fasaden. Vinduene er levert av Nordvestvinduet.

© Foto: Per Olav Sølvberg, Styling: Adrian Pedersen og Per Olav Sølvberg - I sommerhalvåret nytes lunsjen utendørs. Under fasadedørene er doble dører i glass, som slipper inn lys og gir god utsikt fra tegnestuen. Dr. No-stolene er designet av Philippe Starck for Kartell.

"Filosofien vår er å tegne hus som blir vakre i samspill med omgivelsene"

Stolpehuset har fått kledning av glassfiberarmerte, transparente plater, et materiale som er mye brukt i industribygg. Skjelettet bak skinner gjennom kledningen, det samme gjør lyset fra innsiden når mørket faller. Resultatet er både ærlig og estetisk.

– Huset oppleves annerledes avhengig av hvor sola står på fasaden. På kvelden får det et helt annet uttrykk enn på dagen. Det er en spenning i bygget, det er ikke statisk, forklarer arkitekten.

© , Styling: Adrian Pedersen og Per Olav Sølvberg

© Foto: Per Olav Sølvberg, Styling: Adrian Pedersen og Per Olav Sølvberg - Arkitektene har vært opptatt av å skape et stilrent interiør ved hjelp av få, enkle og rimelige materialer, som spiller på kontrastene mellom rått stål og lun furu

© Foto: Per Olav Sølvberg, Styling: Adrian Pedersen og Per Olav Sølvberg - Omringet av ubehandlet furu er soverommet – eller soveboksen, som det strengt tatt er – et lunt rede. Nattbordet er fra Ikea og lampen er fra House Doctor.

Naturlige materialer

Innvendig er de fleste flater kledd i kryssfinerplater i ubehandlet furu, med detaljer i rått stål.

– Vi har brukt treverk i hele interiøret, det gir en lunhet og nærhet. Mens det ytre landskapet er barskt og rått skal innerommet omfavne deg. SN Stålbygg på Stord har laget stålsystemet. Der er verftsnæringen stor, det er ikke uten grunn at vi bruker mye stål, forteller Jo Kjetil, som har en forkjærlighet for robuste, enkle materialer.

– Prosjektet ga oss muligheten til å eksperimentere, være litt råere. Huset skal ikke nødvendigvis være vakkert i seg selv. Filosofien vår er å tegne hus som blir vakre i samspill med omgivelsene, noe man kan undre seg litt over.

Relaterte artikler