Duse sandtoner ispedd mørke kontraster preger den delikate 60-tallsvillaen utenfor Århus. Dicentra-dagsengen fra Søren Lund og CH25-stolen av Hans J. Wegner for Carl Hansen & Søn danner et avslappende lesehjørne i oppholdsrommt, hvor et svart marmorbord fra Ilva og et lite LTR-bord av Ray og Charles Eames fra Vitra gir avlastning til kopper og glass. Det store svart-hvitt-bildet er av Maria Speyer, mens litografiet ved siden av er av Cathrine Raben-Davidsen.
Vendte tilbake til hjemtraktene
For litt over to år siden, etter flere år på Sjælland, ga Majbritt og Jesper Johansen seg i kast med et oppussingsprosjekt i Jylland hvor begge opprinnelig er fra.
Det var ikke boligen utenfor Århus de forelsket seg i, men hva den kunne bli.
Danske møbelklassikere preger interiøret, her i form av Flagline-stolen av Hans J. Wegner, produsert av PP Møbler. Bak, en Grasshopper-lampe av Greta Grossman fra Gubi sammen med gulvvaser fra CasaShop. Med fine horisontale linjer fremstår gjerdet utenfor som en dekorativ del av interiøret. // Støvete gråfarger samles i en delikat loungeavdeling, innredet med en myk Eilersen-sofa og gardiner fra Fischer. Det lille Bowl-bordet av Ayush Kasliwal for Mater og Hoof-bordet av Samuel Wilkinson for &Tradition kan flyttes rundt etter behov.
Et omfattende oppusningsprosjekt
Alle innvendige vegger i det store hvite 60-tallshuset ble revet og en ny planløsning pønsket ut. I stedet for mange små rom består huset i dag av et åpent, sammenhengende grunnplan.
Ideen var å legge til rette for liv, gjester og barn som løper inn og ut – paret har to sønner sammen.
Betonggulvet markerer tilbygget, og er en spennende kontrast mot husets opprinnelige tregulv. Grå gardiner fra Fischer bak Eilersen-sofaen er en myk forlengelse av det rå betonggulvet, og demper samtidig akustikken i rommet. Store vinduer gir maksimalt med dagslys og skaper nærhet til hagen utenfor. Den grå Svane-stolen av Arne Jacobsen produseres av Fritz Hansen, mens Franklin-pendelen er fra Søren Roses Tribeca-serie for Menu.
180m² større
De bygget også på en stueavdeling mot hagen, og økte dermed boligens areal til 180 kvadratmeter.
– Vi spurte en arkitekt om hjelp til utformingen av påbygget. Han foreslo en større foreldreavdeling med stort soverom. Men der sover vi jo bare. Det er viktigere for oss at vi har plass til livet vi lever om dagen, og slik ble det. Det er vi glade for, sier Majbritt.
De synlige konstruksjonene i taket binder entreen sammen med allrommet, med svarte, tykke vinduskarmer som en vakker kontrast til hvite vegger og tak. Skjenken er fra Mater, mens Adnet-speilet av Jacques Adnet er fra Gubi. // I kontrast til den tette fasaden mot veien er veggen mot bakhagen fullstendig åpen i form av vinduer og skyvedører i glass, noe som binder sammen ute- og inneliv. Peisovnen plukker nydelig opp formspråket fra de tykke, svarte vinduskarmene.
Skjermet fra omverdenen
Fasadens tidligere gule mur er blitt hvit og taket flatt. Paret har også byttet ut husets små, få vinduer med store glassflater inn mot hagen. Resultatet minner nesten om en spansk hacienda, med en lang lukket murvegg mot veien og verden utenfor.
– I Danmark elsker vi å følge med på hverandres liv, og vi liker å kikke over hekken og inn i andres hus. Vi liker også godt anonymiteten og freden til å være oss selv. Den lukkede muren mot veien er en god løsning for oss, forklarer paret.
Terrassen i lerk blir sølvgrå med årene, og er tenkt som en brobygger mellom betong- og tregulvet på kjøkkenet og i stuen. Rundt PK 54-spisebordet av Poul Kjærholm fra Fritz Hansen står Hans J. Wegners Y-stoler for Carl Hansen & Søn, mens Mantis-lampen over bordet er av Bernard Schottländer fra DCW Éditions.
En kreativ prosess
Majbritt og Jesper driver designstudioet Designunit, som jobber med reklame og visuell identitet. De er derfor vant med kreative prosesser, og da de skulle planlegge innredningen av sitt eget hjem laget de en rekke moodboards med ulike forslag – særlig da tilbygget skulle innredes, hvor flytende betonggulv står i kontrast til tregulvet i resten av boligen.
– De fleste syntes at tregulvene skulle gå igjen i hele huset, men vi liker ideen om et rom i rommet samt kontrasten mellom materialene, sier Majbritt.
Kjøkkenet er praktisk plassert i tilknytning til både innvendig og utvendig spiseplass. Majbritt er ikke glad i kjøkkenvifter, og har derfor montert avtrekket i taket – nesten usynlig! // Kvik-kjøkkenet i svartbeiset eik fremstår som en kontrastvegg i allrommet, og oppleves svært integrert – ikke minst mot de tykke, svarte vinduskarmene. Barkrakken er designet av Space Copenhagen for Mater og vasen er kjøpt hos Atelier du Noir. Mantis-lampen av Bernard Schottlander er fra DCW Éditions.
Forkjærlighet for dansk design
Hjemmet speiler tydelig at de begge er glade i designklassikere. Paret nyter den vakre kombinasjonen av funksjonalisme og varig estetikk i møblene som de danske arkitektene laget for mange år siden.
Ikke bare fungerer objektene godt i hverdagen, bruken gjør dem bare enda finere.
– Jeg liker godt tankene de har gjort seg rundt designen, men også formspråket og grundigheten den er utført med. Det er litt synd at møblene som en gang kunne kjøpes av en bred målgruppe nå kun er forbeholdt de mer etablerte, sier Majbritt.
Majbritt hadde egentlig kjøpt betongkuben ved siden av Ikea-sengen til hagen, men synes den fungerer bedre som nattbord. Den sklir nydelig inn blant soverommets grå nyanser, med gardiner fra Fischer og sengeteppe og puter sydd på bestilling fra Atelier du Noir. Staple-lampene på veggen er av Søren Rose Studio for Menu.
Miks og match
Fortiden hennes som stylist skinner tydelig gjennom i interiøret. Hun er opptatt av å mikse ting fra ulike steder og prisklasser, og liker dynamikken som oppstår gjennom kontraster.
– Jeg ser verken på pris, trender eller farger når jeg velger ting til hjemmet. Jeg ser på hva jeg liker og hva Jesper liker og skaper en blanding av våre stiler til vi begge er fornøyde.