© Anne Bråtveit

Nina og Jørgen bygget drømmehuset

For dem var det bare èn ting å gjøre : å brette opp ermene.

Nina Sortland og Jørgen Eidem var lykkelige beboere i en renovert stall sentralt i Oslo, men de visste begge at de på sikt ønsket seg noe mer landlig. Noe litt tettere på sjøen, kanskje? Da de kom over en kupert tomt på Nesodden, med skogen som nærmeste nabo, falt de pladask.

Ideen var å ta med seg erfaringen fra noen av de tidligere renoveringsprosjektene paret hadde hatt, og virkeliggjøre drømmen om et hus skreddersydd for dem, og for fremtiden.

Favorittplassen til Nina er en innebygget sittebenk i vinduskarmen et halvt nivå opp fra entreen. Her ser man tydelig den bratte, kuperte tomten. Her ser man hvordan gjennomtenkt materialbruk guider i boligen. I de mer aktive rommene, som kjøkken og gang er gulvene i betong, mens rom for avslapping er i heltre eik.

© Anne Bråtveit

Husets V-form gjør at man stadig oppdager en uventet vinkel, en linje eller et hjørne, som understrekes av møter mellom materialer. Biblioteket i enden av korridoren i andre etasje, det som arkitektene kalte «baugen», har et rekkverk kledd i eik og ellers malte gipsvegger. Lenestolen Bollo er fra Fogia, og det store maleriet er av Lena Alberti.

© Anne Bråtveit

Fra stuen kan du kikke ned på taket av motsatt del av boligen. Sling chair fra Takt er inspirert av en hengekøye, stuebordet har Nina laget selv. Madison sofa fra Bolia, puter og pledd fra Teixidors og gulvteppe fra Layered. Bak sofaen står bordlampen Atollo fra Oluce oppå noen skap i peisestuen, som ligger et nivå ned. Gulvet i heltre eik er fra Emne3, et lite høvleri i Vestfold. Vegger og tak er malt i nyansen 12077 Sheer Grey fra Jotun.

© Anne Bråtveit

-Et møte mellom skandinavisk hygge og japansk minimalisme

– Vi ville ha en moderne bolig med utgangpunkt i et tradisjonelt saltakshus. Uttrykket skulle være et møte mellom skandinavisk hygge og japansk minimalisme; nedtonet, men trivelig, sier Nina.

Fulle av håp kjøpte de tomten, solgte leiligheten og engasjerte Ekberg Lous arkitekter. I god tro bestemte de seg for å leie en midlertidig bolig i nærheten for å kunne være tettere på byggeprosjektet – for man må som regel forvente at alt som kan gå galt vil gå galt. Pluss litt til, som for eksempel en pandemi.

I trappen mellom kjøkken og peisestuen fortsetter kjøkkenbenken helt bort til peisen, hvor den blir til sittebenk med en elegant overgang fra lukket til åpen oppbevaring. Lampen er fra Santa & Cole/Kollekted By, skulptur fra New Mags.

© Anne Bråtveit

Fra spisebordet er det god kontakt med uteområdet. Bordet fra Gubi hadde familien fra før, men Nina har malt det i nyansen 0394 Varmgrå fra Jotun for at det skulle passe inn her. Stolene er fra Takt, taklampen Modell 2065 er fra Sarfatti/Houz. På bordet står kopp og kanne fra Valerie Objects/Kollektedby, Måne skål fra Nedre Foss og Rondelle lysestake fra Essei.

© Anne Bråtveit

Møtte store utfordringer på veien

Det gikk heldigvis bra. Alle utfordringene de møtte underveis, som svindelforsøk, voldsomme prisøkninger på materialer og utbytting av håndverkere, fikk en løsning – selv om det ikke alltid føltes mulig.

– Jeg er stolt over at vi sto i det på godt og vondt. Det var aldri aktuelt å gi oss. Vi avvek heller ikke fra den opprinnelige planen. Hvis noe ikke lot seg gjennomføre som planlagt, enten fordi det ble for dyrt eller vi manglet folk, så tenkte vi «ok, men da gjør vi det selv», og brettet opp ermene, sier Nina.

Kjøkkenet er en IKEA-hack, der en møbelsnekker har spesialtilpasset eikefronter på Metod-skap, som så er satt inn med Liberon hardvoks i nyansen Svart. Legg merke til det smarte takvinduet, som gir godt arbeidslys. På benken står noen skjærefjøler og en bolle fra Tybo, og på spisebordet står glasset Knekk fra glassverkstedet Formbar i Haugesund/ Houz.

© Anne Bråtveit

Benkteplaten i 4mm rustfritt stål innsveiset vask er fra Purus Kitchen, med Era armatur fra KWC. Lampen Yoke er fra Buene. På benken står en Apollo bolle fra Essei og en karaffel fra Houz.

© Anne Bråtveit

Fikk hjemmefølelsen ved hjelp av VR

Dermed har paret tegnet innredning, bygget møbler og malt vegger. Og til slutt, for litt over et år siden, kunne de flytte inn sammen med sønnen Gustav, katten Mia og hunden Ipa.

– Det er vidunderlig. Fra første stund føltes det virkelig som å komme hjem, sier Nina.

Følelsen skyldes i stor grad parets egeninnsats. Og at de har hatt mange år på å forestille seg det ferdige resultatet. At de i starten fikk «gå» inne i det ferdige huset ved hjelp av virtuell virkelighet bidro også til den velkjente følelsen.

– VR var utrolig kult. Det ga oss også en god følelse av huset slik at det ble lettere å ta beslutninger rundt plassbygd interiør og andre detaljer underveis, sier Nina.

Sengen til sønnen Gustav har Nina tegnet og bygget, akkurat tilpasset oppbevaringskassene Paper Pulp fra Ferm Living. Sengetøy fra Amokamok. Her er veggene malt en varmere nyanse, 12085 Rural fra Jotun, og den blå taklampen fra Stilleben er flott kontrast. Stigen, bildet, uroen og madrassen er fra Små Spor, krakken fra Ikea og lampen fra &tradition.

© Anne Bråtveit

I et av gjesterommene har Nina sitt hobbyrom og Jørgen kontor. Nina har bygget møblene selv, av restmaterialer etter eikekledningen og en skuff som var til overs fra kjøkkenet. –Jeg er ikke helt i mål, skal også lage skapfronter sånn at jeg slipper å ha det så ryddig hele tiden, sier Nina. Kontorstol fra Ferm Living, vegglampe fra Hübsch. Blå vase og metallskulptur fra Ferm Living/Moniker. Gardinene er fra Kid Interiør. Veggene er malt med KC14 fra Detale i nyansen Pale Beach.

© Anne Bråtveit

Uventede vinkler og forskjellige nivåer skaper dynamikk og bevegelse

Nå som virkeligheten er høyst reell løper lille Gustav på snart fem år rundt i det han mener er verdens største hus.

– Jeg tror det er noe med designet på huset, som gjør at det føles litt grenseløst i utstrekning. Nivåforskjellene gjør også at han mener vi har fem etasjer, ler Nina.

Sett ovenfra er huset formet som en V, der armene også har forskjellig høyde i forhold til hverandre. I den ene delen er det to etasjer, mens delen som ligger høyest huser tredje etasje. Inne henger alt i hop, men man oppdager stadig en uventet vinkel. Gjennomført og begrenset bruk av materialer leder deg gjennom huset og signaliserer forholdet til landskapet utenfor.

Gulv i aktive rom som kjøkken, vaskerom og gang er i slipt betong, mens rom for avslapping har gulv i heltre eik. De private rommene er plassert inne i en «boks», der boksveggene er kledd i eik mens indre vegger er i malt gips, og ytterveggene er malt i KC14, en farget sparkel.

På badet kommer lyset fra oven og rett inn i dusjen, siver gjennom en dusjvegg i spesialbestilt, rillet glass fra Altiglass og fyller rommet. Veggskap fra Ikea er bygget inn i veggen og malt i samme farge 11174 Curious Mind fra Jotun. Øvrige vegger og gulv har keramisk storformat flis, Noon fra Living Ceramics/Bergene Flis. Krakken har fulgt familien i mange år

© Anne Bråtveit

Nina har selv bygget servantbenken av restematerialer fra kjøkkenet, mens speilet er bestilt på mål fra glassmester. Armatur er fra Astra Walker. Vintage krukke, røkelsesbrenner og såpeholder i eik fra Houz.

© Anne Bråtveit

Det estetiske har vært retningsgivende

Det ligger også mye tanke bak fasaden.

– Ettersom vi visste at taket ville bli en stor del av utsikten fra stuen, var vi opptatt av at det skulle være naturlig forlengelse av fasadekledningen. Under trepanelet er et rimelig blikktak med skjulte takrenner, så kledningen har en ren estetisk funksjon, sier Nina.

At det estetiske har vært retningsgivende er opplagt for alle som ser det ferdige huset – enten du står inne eller ute, eller inne og ser ut.

– Alt vi mangler er å få i stand uterommet, så er vi ferdige. Og godt er det, for vi skal aldri flytte igjen, sier Nina

Legg merke hvordan sengegavlen på soverommet er lagt i flukt med linjene fra korridoren. Et speil i enden understreker lengden i huset. Lampene i taket er fra Menu og spotter fra Fintlys.no. Sorte lysbrytere og stikkontakter fra Elektroimportøren.

© Anne Bråtveit

Tanken var å våkne i utsikten, så heller enn å sette sengen ved veggen står den midt i rommet. –For å forankre den litt bygget jeg en sengegavl som er like pen fra baksiden, med skjult belysning og lademuligheter, sier Nina. Gavlen er bygget av rester fra veggkledningen i eik. Gardiner fra Kid Interiør, sengetøy fra Amokamok. Taklampen Hashira er av Norm Architects/Houz, veggene er malt i 12078 Comfort Grey fra Jotun.

© Anne Bråtveit